Gå till innehåll

Eriks Refugium


Erka

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd då man har en hög med frågor.

Fick ett Juwel Lido "över" en dag och började fundera på att testa saltvatten eftersom det lockat dom senaste 15 åren av akvarielivet. Efter en kväll med ost, vin och SG så kom beslutet att testa väldigt enkelt...beställdes ny belysning och en skummare samma kväll.

Gjorde en liten tabbe när jag blandade saltet tror jag, fick fällning så jag körde ett filter med vadd i så att det skulle klarna lite. Tänkte inte på att allt som fastnat i vadden kanske inte löst sig än när jag slängde ur den, så misstänker att det är därför Ca/Mg är lite lågt, kanske.

I början av veckan fick jag hem 15kg LS, fick plocka hos handlaren samma dag som han fick hem en sändning.

När stenen kom ner i vattnet sköt NH3/NH4 inte oväntat i taket, Ph sjönk som en sten ner mot 7,6.

Nu är det dag 6 av min saltvattenskarriär och sambon tror nog jag börjar bli knäpp, kommentarer som "inte konstigt att du behöver fylla på vatten när du gör så många tester" och "Rör stenen på sig?" är vanliga.

Teknik.

Juwel Lido 120L

Maxspect Razor 120W 12000K

Tunze 6095

DIYskummare tills beställningen kommer hem från Tyskland...

Dagens värden.

Salt 1.025

Ph 8

Kh 11

Ca 360

Mg 1200

NH3/NH4 <0.25

NO2 0.2

NO3 (0.3)

post-7474-14468929005302_thumb.jpg

post-7474-14468929001956_thumb.jpg

post-7474-1446892900506_thumb.jpg

post-7474-14468929005541_thumb.jpg

Ändrat av Erka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul med lite mätvärden under uppstarten! Har letat det då jag är i uppstartsfasen för mitt första saltvattensakvarium. Är också något av en mät- och statistiknörd. Har du mätvärden varje dag under första veckan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite mätvärden under uppstarten! Har letat det då jag är i uppstartsfasen för mitt första saltvattensakvarium. Är också något av en mät- och statistiknörd. Har du mätvärden varje dag under första veckan?

Tyvärr så skrev jag inte upp något p.g.a. att många av testerna jag har för tillfället (Tetratest) inte känns så exakta men det ger en fingervisning vilket håll man är påväg. Ammonium/ammoniak och nitrit stack iväg ganska snabbt när jag la ner stenen, skummaren vräkte ur sig shmutz dag 3-5 men nu har den lugnat ner sig. Börjat växa lite vad som ser ut som kiselalger på stenen, och algerna från stenen växer också märkbart.

Bytte 20% vatten imorse.

Salt 1.025

Ph 7.9 (JBL 7.4-9.0)

KH 10.1 (RedSea)

Mg 1180 (RedSea)

Ca 380 (RedSea)

NO2 <0.3 (Tetratest) Inget utslag idag, igår var det en liiiiten färgning men inte nog för 0.3

NO3 17 (Tetratest) Någonstans mellan 12.5-25

PO4 0.05-0.1 (JBL) Svårt att läsa av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallåj,

Ser bra ut det där. Kul att se fler ägare av Lido. Ser att du kör samma belysning som jag gör. Är du nöjd med den? Vad kör du för intervaller på ljuset?

Hallåj hallåj

Man tackar! Måste erkänna att bland annat ditt Lido är orsaken till att jag bestämde mig för att testa salt i mitt :)

Razorn är jag riktigt nöjd med, helt annan grej än lysrör.... har inte kört MH men kommer nog aldrig gå tillbaka till rören. Enda man kan klaga på är att den ger ifrån sig ett ljud på riktigt hög frekvens, sambon hör det inte men det gör jag, kallar det själv för "transistor-ljud". Sen är det att det blir lite "disco" i akvariet om ytvattnet är krusat (riktat 6095'an upp mot ytan), inget jag personligen stör mig på men jag kan tänka att andra gör det.

Ljuset är för närvarande

0630 01-01

1200 15-20

1630 35-35

2000 35-35

2200 00-01

2330 00-00

Funkar att odla alger på LS för tillfället...

Nu håller man tummarna att posten skall hinna leverera den beställda skummaren innan helgen och idag ska jaga reda på en hög med chaetomorpha och kanske någon turbosnigel att slänga ner i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va då har du beställt en skummare den du byggt är ju hel grym jue:)

Ser kanon bra ut.

Hahah :) tackar, men av estetiska/ljudmässiga/effiktivitetsmässiga skäl får det bli något fabriksproducerat...

Meckat en ny variant nu som är effektivare, om än kanske lite nivåkänsligare.

post-7474-14468929040616_thumb.jpg

Gjorde det på enklaste möjliga sätt med grejer jag hade hemma. 2L PET-flaskor, biltemas 32mm PP-rör, filtermatta, lite bit vinylslang som gick att pressa ner i halsen på flaskan. Drivs av en 100L/H luftpump och syresten i trä. Skulle tippa på att den cirkulerar 100-150L/H. Inget limmande behövs, bara en såg och ev. en borrmaskin.

Hade planer på att kombinera båda två och köra powerheaden som en återcirkulation men det funkar ok som det är nu och det ger inga microbubblor med enbart syrestenen.

Jagade turbosnäckor idag men kom hem med något helt annat...

post-7474-14468929041452_thumb.jpg

Rickordea, Discosoma, sen så tror jag det är en Lobophytum, bakom den sitter en Sarcophyton, alla är riktigt små.

Satt precis och njöt av inköpen då jag såg något glida fram på discosoman, plattmask! inte på mitt vaktpass! lyckades få bort den med en pincett men !"#€% vad snabba den var.... läxan är lärd, doppa koraller härefter innan isättning.

Säljaren tyckte eremiter var överlägsna alla sniglar för algbekämpning men man har hört lite att eremiter gärna tar tillfället i akt och bråkar med sniglar om skal, äter maskar, bråkar med koraller så jag vågade inte riktigt köpa några.

Ska nog dit imorn och då "ska jag bara" ha sniglar med hem, får se hur det går...

Aha! höll på att glömma, såg en liten, 1cm, sjöstjärna glida fram över stenen idag, fantastiskt ;)

post-7474-14468929040356_thumb.jpg

post-7474-14468929040854_thumb.jpg

post-7474-14468929041145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummarbygget började som en kul idée och som en nödlösning. Blev relativt bra i slutändan, läste en bra artikel på RC om skummarkonstruktioner som hjälpte till.

Ska jaga igång kameran imorn så kanske jag kan få någon halvhyffsad bild istället för mobilkameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummarbygget började som en kul idée och som en nödlösning. Blev relativt bra i slutändan, läste en bra artikel på RC om skummarkonstruktioner som hjälpte till.

Ska jaga igång kameran imorn så kanske jag kan få någon halvhyffsad bild istället för mobilkameran.

Behöver man verkligen skummare när man bara har sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade mycket dött material på stenen jag köpte, även om vattnet såg klart ut dag 5 så skummade jag nog 1-1.5 dl te-färgad illaluktande sörja den dagen. Skummade dock ganska blött.

Tror nog inte det händer så mycket med skummaren om man köper sten som legat till sig hos handlaren men det får kanske någon med erfarenhet kommentera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig fel med en skummare om man vill ha en. själv så anser jag skummare är lite överflödigt i små nanokar då man byter ganska mycket vatten. Utan man sköter allt med vattenbyten och bra salt. Men vill man ha skummare så gör det ingen skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken är ju halva nöjet med hobbyn ;) just nu funderas det på en biopellets-reaktor av en mindre flaskmodell. Helst skulle man bygga i akryl med riktiga saker men det blir dyrare än att köpa färdigt, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har flera kvällar nu sett något misstänkt sväva omkring i akvariet när kvällsbelysningen börjar dimma ner men tänkt att det är mina egna hjärnspöken som spelar ett spratt, tills igår....... Akvariet är fullkomligt smockfullt med vad jag tycker är Mysidaceae sp. ca 3-5mm stora som verkar helt obrydda att dom tumlas runt av vattenströmmen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom små räkorna som inte faller offer för skummaren verkar ricordean och discosoman smaska i sig, kan inte riktig se om euphyllian äter något.

Fick den nya skummaren igår, tunze 9004, vet inte riktigt vad jag tycker om den. Kvalitén känns medelmåttig, tunn plast med tveksam passform/konstruktion för att kunna tas isär och sättas ihop många gånger i min mening. Läcker bubblor och skummar sämre än hemmabygget men den är iaf snyggare och låter mindre ;)

Fick ju även med ett filter i reefpacken jag beställt, tunze 3162, samma känsla som skummaren. Gör sig bra i skåpet under akvariet.

Har lite tänk på modning av skummaren i framtiden men ska vänta och se när den är ordentligt inkörd först...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en 9004 och kan avslöja att läckaget av bubblor slutar när den får "skita ner sig" lite inuti.

Kan hålla med om att plasten i den känns lite billig och jag har lyckats ha sönder ett par av de små piggarna till magneterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet har klarnat rejält men det ser ut som det har snöat i hela akvariet... Korallerna ser lite sura ut och eremiterna är heller inte roade. Ser inte så farligt ut på bilderna men det är riktigt illa, ska försöka blåsa av en sten i taget varje helg framöver så löser det sig nog...

post-7474-14468929129114_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har äntligen till viss del fått ordning på sandhaveriet.... blev att ta upp all LS och skölja av/skrubba för att få bort sand/lera tillsammans med en smärre alginvasion, resultatet blev lyckat.

post-7474-14468929209522_thumb.jpg

post-7474-14468929209753_thumb.jpg

Har inte hittat någon bild på en euphyllia som man ser munnen på, vet inte om jag ska oroa mig över det eller inte...

post-7474-14468929209999_thumb.jpg

Har under sista tiden ökat upp Mg till 1400 och Ca till 430 sen kör jag med RedSeas NOPOX ganska aggressivt för att få ner NO3, skummaren spyr ut lödder likt det man får av handdiskmedel.

Idag ska jag försöka få tag på en pumpande xenia och något annat som ska växa relativt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...