HiTeq Postat 22 april 2013 Dela Postat 22 april 2013 Kul att det börjar fylla på. Du ligger ungefär en vecka före mig så jag följer med spänning.Hur resonerar du när det gäller snabbväxande? Finns det inte risk att till exempel Xenian växer sig lite väl stor väl fort i ett så pass litet kar? Den oidentifierade ser däremot väldigt trevlig ut. Ska bli kul att se vad det är. Fick du ge mycket för den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 22 april 2013 Dela Postat 22 april 2013 jag rekommenderar att sätta xenia på separat sten då den kan växa som ogräs=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 23 april 2013 Författare Dela Postat 23 april 2013 Hiteq: Planen är i nuläget att låta xenian växa över en sten i taget, dela upp och byta in mot ny sten, har någon sån konstgjord sten och är inte helt imponerad av den. Den smulas sönder ser helt enkelt tråkig ut. Den korallen som jag inte riktigt vet vad det är såg riktigt illa ut i affären så den var inte alls dyr men efter en timme i akvariet så slog den ut riktigt fint.Wigge: jepp jepp, hoppas på att den växer bättre än ogräs Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 29 april 2013 Författare Dela Postat 29 april 2013 Dagens värden salt 1.026NO3 20Ca 460Mg 1480KH 8.0PH 8.2Kör på med NOPOX men nitraten verkar inte gå ner.... matar inget heller...Ångrar mig fortfarande angående sanden, akvariet luktar lite som sanden gjorde... leraktigt, och som en extra present kommer det en ganska kraftig tillväxt med bruna alger på sanden och rutorna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 29 april 2013 Dela Postat 29 april 2013 både lukten och algerna kommer försvinna, algerna är en inkörnings process för sanden =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 9 maj 2013 Författare Dela Postat 9 maj 2013 Dom senaste dagarna har det blivit mer och mer grummligt i akvariet, verkar vara mindre på morgonen för att öka under dagen ljuset är på. Nitraten har ökat kraftigt utan att jag tillsätter något till akvariet men misstänker att en eremit har dött bland stenen. Skummaren spottar ut lite grönt vatten istället för brunt. 1.026 salt1440 Mg460 Ca8.0 KH~40 NO30.02 PO4Kört på med nopox och trodde det var boven till grumligheten men har dragit ner kraftigt och det har fortsatt bli värre. Tillsätter RedSea "KH Coraline Gro" för att höja KH när det förbrukas, skulle innehålla bl.a. Järn så det kanske är en orsak tillsammans med en hög näringsnivå... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keller Postat 14 maj 2013 Dela Postat 14 maj 2013 Behöver du verkligen tillsätta en massa grejer? Du har ju ingen hög förbrukning av nåt i akvariet (vad jag kan se är det väl bara några små koraller?) och nitriten kommer ju ge med sig när bakterierna i stenen kommer igång, vilket de förvisso borde ha gjort vid det här laget. Hur som helst borde vattnet stabilisera sig av sig självt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 7 september 2013 Författare Dela Postat 7 september 2013 Länge sen sist, slåss fortfarande mot grumligheten.@keller, nitrat inte nitrit, fick bokstavligen hälla i KH buffer, sjönk 1.5 per dag men stabiliserades efter ett tag.Dagarna efter den sista bilden så stängde jag av ljuset mitt på dagen, vattnet var grönaktigt. Kollade no3 och po4, "nollade" enligt saliferts tester....crap! Lät det stå och gå för att se om det blev bättre, blev det inte. Positiva var att det var tonvis med smådjur överallt. Tröttnade och fyllde upp ett annat akvarium och flyttade över allt, mörklade. Även det nya akvariet blev grumligt på ca en vecka.....hmmmm.Nu är allt tillbaka, men grumligheten kommer sakta tillbaka... UV är på väg, kör ultraphos 0,04, håller no3 på 3-4 med kaliumnitrat, powerhead med fint mek. filter.Får se hur det löser sig.... Korallerna, förutom montiporan, har växt, men är bleka :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 10 september 2013 Författare Dela Postat 10 september 2013 Dags att skaffa sump, sambon ser inte tjusningen i ghetto-teknik Men nu tuffar UVn för fulla muggar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 10 september 2013 Dela Postat 10 september 2013 Hoppas du blir av med grumligheten. En sak vad händer om uvc börjar droppa lite Skulle ej ha det på rampen. Har skruvat upp mitt på väggen. Skulle skippa nopox helt ett tag och bara köra på stort vattenbyten 50% därefter 20%/vecka och se vart du hamnar när det stabiliserat sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 10 september 2013 Författare Dela Postat 10 september 2013 Hehe, har slagits mot det hör i 3 månader, har inte kört nopox sen det började, med när vattnet blev grönt i början så fick var nitrat och fosfat "nollat" i vattnet, bundet i algerna förmodligen. Vattenbyten hjälpte tillfälligt, likaså mörkläggning. Nu har det gått 2h, skummaren spottar skum och jag myser framför akvariet. Har plast likt det man har under kylen ifall det skulle läcka men tack för påminningen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 10 september 2013 Dela Postat 10 september 2013 Bra där tyckte det såg farligt ut Då är det nog bara vattenbyten och köra på. Försöka hitta om det är skit i stenen eller något. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 10 september 2013 Författare Dela Postat 10 september 2013 6h, 2 fulla koppar våtskum ~50% förbättring..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 11 september 2013 Författare Dela Postat 11 september 2013 Kopptömmning kl 0100 0400 0700 och nu börjar det se riktigt bra ut, inte kristallklart men på väg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 11 september 2013 Författare Dela Postat 11 september 2013 Sådär! Att jag inte gjorde det här för 3 månader sedan.... Börjat med ett vattenbyte på 20% ikväll för att börja normalisera vattenvärdena(lågt Mg) blir 10-20% var 3e dag ett tag.Har en montipora som trots allt överlevt, lite blek men hoppas den överlever den drastiskt förbättrade miljön...Euphyllian är odödlig, växt lite sen sist jag såg den bra, ett nytt huvud hållet på att formas.Ricordea som delar på sig också, spännande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 2 januari 2014 Författare Dela Postat 2 januari 2014 Filuren... Kvällens mobilbilder :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 12 januari 2014 Författare Dela Postat 12 januari 2014 Gjort något jag borde gjort för ett halvår sen... Sugit ur all fin sand(mjöl) och ersatt med något som gobyn inte kan sprida som ett moln i akvariet.Nu är det att hålla i hatten och invänta kraschen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 13 januari 2014 Dela Postat 13 januari 2014 Snyggt! Vad är det för sand du har nu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 13 januari 2014 Dela Postat 13 januari 2014 Ser ut som du har en Tunze Osmolator 3155 direkt i karet? Funderar på samma lösning men är lite orolig att småvågor stör sensorn? Hur upplever du det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 13 januari 2014 Författare Dela Postat 13 januari 2014 0.5-1.0mm kalciumkarbonat. Blev mycket bättre än förut Jepp den sitter direkt i, har nog ca 3-5mm vågor där på dagen då pumparna går för fullt, inga som helst problem för mig iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 13 januari 2014 Dela Postat 13 januari 2014 OK! Tack för svaret Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 16 januari 2014 Författare Dela Postat 16 januari 2014 Började mixtra med kalkvatten idag. Vad jag läst mig till från olika tvivelaktiga källor är, 1,25% av systemvolymen över 48H ökar KH ~0.7dKH. 2.8dKH=20ppm Ca. Vet inte hur bra det här stämmer men det visar sig nog.15/1 10:00 Ph~7.7 KH7.6 Ca420. Tillsatt Redsea 5ml Ca, 10ml Mg, 10ml "KH"16/1 10:00 Ph~7.7 KH7.8 Ca430. Började kalkvattendropp, ~2 droppar per minut.16/1 16:00 Ph~8.2 KH7.8.16/1 21:00 Ph~8.2 Ca430. Ökat till 4 droppar per minut.Spännande värre... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 16 januari 2014 Författare Dela Postat 16 januari 2014 17/1 00.15 Ph~8.2 KH7.8 Ökar till 6 droppar per minut.Verkar vara ganska piano, får se imorrn. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erka Postat 24 januari 2014 Författare Dela Postat 24 januari 2014 Har kört på nu ett tag, ca 1L kalkvatten över 24H, hållit Ca/KH stabilt. Förvånansvärt odramatiskt. Blir att testa i ATOn senare.Montipora växer så det knakar, xenia/favia/euphyllia likaså men skivorna e sura.Sålt av det sista akvariet jag haft till sötvatten så idag beställdes lite smått och gott till det planerade nya saltbaljan. Kommer bli lite mer seriöst. Det är trots allt "det sista akvariet jag kommer köpa", vilket nr. det är i ordningen vet jag inte dock Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ikola Postat 24 januari 2014 Dela Postat 24 januari 2014 FintVa stort blir det nya ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.