Gå till innehåll

Uppgradering från 20 Liter till 200 Liter


fotte

Rekommenderade inlägg

Jaha då var det dags att byta upp sig.

Köpte ett 20liters nano i början av december och till det tillkom allt man behöver för att komma igång och 2 clownfiskar.

Lärde mig snabbt att detta var för litet för 2 clownfiskar. Så vad får man göra då... då får man helt enkelt uppgradera.

Fick tag i ett 200liters från MaddeI och mycket information från Stig.

Blir 200 liter med en sump på ca 50liter under karet, oborrat akvarie. Måttet på karet är 100x40x50

Har börjat med att bygga en bänk så var på ikea och köpte skåpsluckor i den färg som även regeringen godkände.

Skummare blir Ruwal 130/400 tror jag den heter iaf.

Belysning blir DIY LED.

Sen behövs säkert mer för cirkulation och så men så långt i planeringen har jag inte kommit än.

Bilder har tagits på lite av byggandet av bänken.

post-7365-1446892900712_thumb.jpg

Bygget påbörjat.

post-7365-14468929007352_thumb.jpg

Problem uppstod när hjärnan inte hängt med i planeringen. Gångjärnen måste ju sitta i sidoskivan inte i regeln, fick skära ut en liten hörna för att gångjärnet ska få plats.

post-7365-14468929007593_thumb.jpg

Även nedre delen på benet fick en plats för gångjärn.

post-7365-14468929007815_thumb.jpg

Ramen till bänken färdig och tillkom på bilden gjorde det lilla vita odjuret vi har springandes här.

Får se om jag kan få dit sidor imorgon, framsida och baksida får vänta för ikeas hemsida inte stämde med deras lagersaldo. Får hem fram/baksida preliminärt på fredag, fraktfritt åtminstånde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 190
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick sidorna idag och börjat montera ihop allt, nääära på färdig med bänken ser jag ett problem med min konstruktion som gör att jag får riva endel för modifiering. Men man får skylla sig själv när man ska hålla ritningarna i huvudet och inte på papper/bild. Blev extremt trött på det hela när felet uppstod men satt och stirrade på problemet i 5minuter och kom på att det är bara grabba tag i skruvdragaren :) Bild på en färdig bänk kommer imorgon förhoppningsvis ;) Sen ska den bara modifieras för avrinning och allt sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har inte fått tummen ur för en bild på den färdiga bänken än men jag är nöjd iaf. Var och köpte ett nytt kar på hornbach igår då jag behövde en sump som passar, så ett nytt 200liters eftersom det andra läckte lite från en skada, och en sump på 54 liter.

Problem uppstod ikväll när min kollega gav mig 6st glas skivor som han hade ståendes hemma, som jag skulle skära till med glas skärare. Skar ett fint snitt och skulle sedan knäcka.

PANG och i samma ögonblick fattade jag att dessa skivor var härdat glas som han sa att det inte var :)

Sopat lite på golvet ikväll, sen fick det bli en whiskey och fundera vidare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag ser fram emot resultatet. Och jag visste precis vad som hände när jag hörde smällen och drog en djup suck. Byter rutor på traktorer titt som tätt så jag vad vad som gäller med härdat glas :)

Flickvännen och hundarna fick sitta kvar i soffan en stund så att säga.

Får se om jag kan få upp en bild på hur det ser ut för tillfället under helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fota gärna bänken om den är klar! Jag byggde också en egen av trä alldeles nyss med ikealuckor, blev snyggt! Ibland är jag orolig för att den inte håller nog. När jag ser din bild så känns den ganska ostabil, jag vet inte om jag är nojig, men håller den 300 kg tror du?

Det som får den att se ut att kunna brista är dels att de bärande pelarna inte sitter ihop med varandra i botten, att mittenpartiet vilar på skruvarna genom de bärande pelarna istället för att vila ovanpå pelarna, samt hålen du sågat för gångjärnen.

Jag vill inte kritisera ditt bygge, bara hjälpa! Det vore väldigt hemskt om det skulle ske en olycka!

Jag byggde min enligt den här videon:

Det gav mig en hel del tänkare på saker jag inte visste man behövde ta med i beräkningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-7365-14468929196061_thumb.jpg

Just nu fungerar bänken som en förvaringsplats för allt möjligt ;)

Tillkommit sedan senaste bilderna är stab stag på sidorna, sidoskivorna, bakre skivor samt luckor fram. Även bottenskivan i och bottenskivan på är skruvad i framsida/baksida/mittstag/sidor.

Jag vet inte men jag har sätt byggen som ser mer luriga ut så att säga ;)

Jag litar på min konstruktion och tror den kommer hålla ;)

Det jag är missnöjd med är möjligtvis att luckorna är extremt svårt att justera in bättre, men hemmagjort är hemmagjort.

post-7365-14468929196284_thumb.pngÄven om jag kan ha fel så vill jag tro att sido-skivan tar upp delar av trycket när den är skruvad på 3 ställen fram samt 3 ställen bak.

Om jag dessutom inte missförstått det hela så är det sidoförskjutningar man ska tänka på inte så extremt med trycket neråt.

Om jag har fel rätta mig gärna då det inte är för sent att ändra något.

MVH Niclas

post-7365-14468929195608_thumb.jpg

post-7365-14468929195832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag dessutom inte missförstått det hela så är det sidoförskjutningar man ska tänka på inte så extremt med trycket neråt.

MVH Niclas

Ja precis det var det jag tänkte på också. Skivan ovanpå (om den är fastkruvad) löser ju mycket av det. Sumpen och akvariet var mindre än jag föreställde mig också. Jag tror jag kanske är lite nojig! Lycka till! (Det ser väldigt snyggt ut!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivan ovanpå är fastskruvad,nedre skivan är fastskruvad, sidor/baksida är fastskruvade, snedstag finns. Tror nog det räcker till.

! Lycka till! (Det ser väldigt snyggt ut!)

Tack :)

I övrigt hittade jag ett gammalt akvarie jag fått en gång i garaget med sprucken botten, det skar jag upp så fick jag ett avskärmningsglas till sumpen, så den kanske jag kan limma i veckan som kommer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det ganska mycket gjort iaf! Fick ta tag i en miss då bottendelen i skåpet där sumpen står var för hög så skummaren fick inte plats. Gudars vad jag kommer tänka på många saker nu nästa gång jag ska uppgradera, korkad miss då skummaren endå kontrollmättes för höjden, men jag tror jag förvirrade ihop lite siffror :) men nu får den plats iaf!

Avrinningsfacket är inlimmat i karet, fixat en kam som går att ta bort för rengöring.

Avrinningen har testats lite hastigt och vatten rann ju igenom iaf.

Nu till en fråga - Bör returen från sumpen gå till motsatt hörna än var avrinningen är?

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du börjar komma igång. Angående din fråga så lämnar jag det till dom som kan..

Mina returpumpar tar ju vattnet från ett annat fack än vad skummaren står i..

EDIT: läste nog lite tokigt.. Hehe min retur går ut ifrån avrinningsboxen med utblås mot en streamer som trycker iväg mitt fäska vatten..Alltså ifrån boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du börjar komma igång. Angående din fråga så lämnar jag det till dom som kan..

Mina returpumpar tar ju vattnet från ett annat fack än vad skummaren står i..

EDIT: läste nog lite tokigt.. Hehe min retur går ut ifrån avrinningsboxen med utblås mot en streamer som trycker iväg mitt fäska vatten..Alltså ifrån boxen.

Mja det går ju lite framåt och lite bakåt. Snart åker silicon tuben genom rutan. Får inte avrinningen tät. Skar bort den och limmade om igår eftermiddag och den blev bättre men inte tät andra försöket. Får se vart tålamodet tar mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig än så länge verkar det hålla tätt med det där superkletet :)

10 av 10 fingrar svarta och även på alla andra ställen men jag slipper ju störa alla här hemma med mina svordomsramsor :)

Nu kan jag ju återgå till att dona med allt annat som behöver göras för att få det färdigt för drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytt vattnet till stenarna nu ikväll, hoppas jag klarar mig att det var sista bytet. Imorgon ska jag fixa ett sista rör till returpumpen så jag kan provköra karet, blir ett mindre evighets projekt att fylla med osmosvatten :)

Men det känns som det är inom räckhåll!

Förresten kan jag informera om en mindre kallsup från vattenbytet till stenarna är inte mumsigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...