Gå till innehåll

Uppgradering från 20 Liter till 200 Liter


fotte

Rekommenderade inlägg

Började dagen med 20liter vattenbyte:)

Skulle även limma fast lite fraggar på stenarna idag. När jag limmade fast min Calendrium råkade jag stöta till min hystrixfragg från Larry som jag äntligen tyckt börjat se växer.

Denna trillade ner till botten och många kvistar gick av :(

Men så är livet ibland :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 190
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då var man flera fraggar rikare. I princip alla fraggar klarade sig råkade trycka till lite på fel ställe när jag limmade fast den flakväxande lila montiporan så den brast på mitten, men jag lyckades limma ihop den på pluggen igen så den nästan ser ut som en bit igen. Får se hur resultatet blir i framtiden. Men jag är inte bitter, det lär förhoppningsvis växa till sig fint endå. Får se om jag kan lyckas få upp lite bilder snart, börjar bli riktigt mycket koraller i redan, nu ska dom bara växa till sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så ikväll blev jag lite orolig när jag tittade på clownfiskarna...

Tyckte att det såg ut som den ena hade några vita prickar på sidorna.

Båda clownerna håller sig bakom stenen och vill inte visa sig heller. De var framme lite hastigt när det kom i mat i karet och åt lite men inget överdrivet.

Kan detta vara stress pga allt korall-limmande igår?

Det som limmades dimmade inte ner karet någonting.

Jag kan försöka få en bild på den drabbade om den kommer fram något ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.youtube.com/watch?v=0qqQlzlJSO0&feature=youtu.be

Där är en video på den en av de drabbade fiskarna

Bakgrundsljudet får ni leva på då inte alla här hemma gillar att sitta och vänta på att 2 fiskar ska komma fram så man kan filma dem :)

Syns lite dåligt kanske men men.. syns bättre i telefonen ;)

Ja det får väl bli så Larry att jag får sluta pilla i vattnet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått en riktigt trist algexplosion som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Gröna alger likt den på bilden på montiporan ovan överallt, i stora tussar/mattor.

Vattenvärdena är 0.07 fosfat (Hannah fosfor check) 2 / 2.5 red sea / salifert

8.0 KH

420 CA

1350 MG

1.026 salthalt

Korallerna verkar visserligen växa men det gör algerna lite väl mycket också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har positiva erfarenheter av sjöborrar typ mespilia. Grymt effektiva. Även salarias och liknande firrar. Finns ju även algätande eremiter. Köp ett gäng med lite olika så blir det bra liv och rörelse i revet. Så har jag gjort och jag har inte mycket alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler turbosniglar och en Salarias.

Det är helt naturligt att du får alger, inget att deppa över. Se det istället så att löst näring har valt att gå över i fast form, vilket i sin tur gör att dina koraller trivas bättre.

Mer betare och ökad skumning så kommer karet över det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips!

Är på jakt efter en Salarias, gärna Ramosus men Fasciatus kan gå med, vart än det kan tänkas finnas hemma ;)

Ska till Djurmagazinet och eventuellt Zoogiganten på Lördag

Bytte 50 liter vatten idag och passade på att suga ur endel stora algtussar.

Korallerna verkade gilla nytt vatten då vissa av dem blommade upp rejält trots att inget lyse är igång än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft i ett litet chromis stim sedan ungefär en vecka tillbaka. Detta har lett till att alla andra fiskarna faktiskt är framme mycket oftare, då chromisarna är framme i princip hela tiden :)

Nu går det även Salarias Fasciatus i karet och han har redan börjat beta på stenarna. Såg hur han satt och verkligen slet loss algtussar igår :)

Har även fått synlig tillväxt på de flesta korallerna, vilket känns roligt :)

Får se nu vad som ska i mer i fiskväg i framtiden. Just nu vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ja nu känns det som rätt riktning :)

Har rätt mycket bubbelalger men det får bli bekymret efter trådalgerna. Försöker plocka ur ibland men det är många och små på samma ställe. Ingen fara om de inte förökar sig extremt.

Karet måste ju stå och mogna ett tag med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

La för några veckor upp en video på clownerna där jag undrade om det var prick den hade. Men det lugnade sig och prickarna försvann.

Idag när jag kom hem såg clownen som hade mest förra gången ut enligt bild:

post-7365-14468930300475_thumb.jpg

Som man kan se på väggen på bild 2 är det ganska många vita prickar på den, är detta något som kan ha med saken att göra? (dum fråga kanske men man vet aldrig)

Denna vägg är väldigt nära där dom sover, de brukar nästan trycka sig mot den.

Vad kan jag göra för mina clownvänner?

MVH

post-7365-14468930300329_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerna lever och prickarna försvann :)

Idag när jag kom hem hade min gorgonia briareum bara några polyper ute. Kollade tempen i vattnet och den ligger på 26 ungefär, fosfaten 0.075

Är detta något som är normalt hos gorgonia briareum att den helt plötsligt är lite tjurig?

Tycker min ena Euphyllia - kommer inte ihåg exakta namnet just nu - blivit rätt blek. Några tips?

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...