Matte91 Postat 3 april 2013 Dela Postat 3 april 2013 Hej hur får man bort den sista lagret silikon finns en mycket tunt skikt silikon kvar och får inte bort det hur mkt jag än gör. Och hur mkt måste man ta bort. Har testat kemisk aceton och t-röd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
daniel_i_malmö Postat 3 april 2013 Dela Postat 3 april 2013 Bara att skrapa med rakblad. Och sedan skrapa lite till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MNilsson Postat 3 april 2013 Dela Postat 3 april 2013 Siliconborttagning bara att följa instruktionen på burken, funkar bra.http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikonborttagning-364824/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 april 2013 Dela Postat 3 april 2013 Silikonborttagningen fungerar bra för tunna skikt. Men man måste vara extremt noga med att tvätta bort alla rester efteråt.Annars fräter det sakta upp det nya silikonet man limmat om med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matte91 Postat 3 april 2013 Författare Dela Postat 3 april 2013 Ska köra med aceton efter och innan jag ska limma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matte91 Postat 3 april 2013 Författare Dela Postat 3 april 2013 Efter jag har använt medlet Altså. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 april 2013 Dela Postat 3 april 2013 Du måste också använda ett starkt tvättmedel för att få bort rester av silikonborttagning. Aceton tar inte den. Men efteråt är aceton bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matte91 Postat 3 april 2013 Författare Dela Postat 3 april 2013 Vad skulle du rekommendera ? Ska iväg och köpa det nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 3 april 2013 Dela Postat 3 april 2013 Rakblad och T-Röd är det jag använder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 3 april 2013 Dela Postat 3 april 2013 Massor av rakblad går åt! De blir slöa ganska så fort. Tröd har en tendens att lämna en röd avlagring på glaset.Jag använder oftast kemisk ren aceton.Man kan även använda fönsterputs med gott resultat (den som bilglas har) Betaclean GC-800. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
timmpa Postat 7 juli 2013 Dela Postat 7 juli 2013 Hoppar på lite här Och nu är frågan...funkar biltemas silikonborttagning?? ev så ska jag ta isär ett lite större kar och vill inte spendera 12 tim på bortaplan med att få blodiga såriga händer av div rakblad och piano trådar utan tänkte om det va smidigare att kleta på silikonborttagning och sen mer eller mindre lyfta isär karet med lite skärande Är det någon som testat och i så fall vilket resultat blev det och vad ska man göra rent glaset med för utom aceton innan limning igen????/timmpa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matte91 Postat 7 juli 2013 Författare Dela Postat 7 juli 2013 Jag tyckte det var skit! Jag skulle inte kleta på det på ett försigkomnast kar skulle skära ner det med pianotråd eller kniv. För tänk om det bara "lossnar" inte för att jag tror det gör det. Blir bara kladdigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matte91 Postat 7 juli 2013 Författare Dela Postat 7 juli 2013 Aceton är nog det bästa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
timmpa Postat 7 juli 2013 Dela Postat 7 juli 2013 hmm ok....det är ju lite segt att skära silikon även om man tar en svetstång och knäpper fast rakbladet med...kan man använda någon form av "glidmedel" för bladet annars om det finns villiga som vill lyfta lite runt uppsala så slipper jag ta isär det he he he karet väger bara lite över 200Kg så det är inte så tungt men måste ut genom ett fönster och alla "kompisar" är som bortblåsta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matte91 Postat 7 juli 2013 Författare Dela Postat 7 juli 2013 Men ta en tjockare kniv om möjligheten finns. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 7 juli 2013 Dela Postat 7 juli 2013 En bra mattkniv kan funka. Det hat jag använt vid nåt tillfälle om det inte är för tight mellan glasen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
timmpa Postat 7 juli 2013 Dela Postat 7 juli 2013 ok kanske blir lättast endå med kniv/rakblad.....snart semester så då gör det inget om man springer runt med fingrarna i paket ha ha ha Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 juli 2013 Dela Postat 7 juli 2013 Brytbladskniv brukar vara bra. Och skonar fingrarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bygert Postat 7 juli 2013 Dela Postat 7 juli 2013 Skalpell är bra, både till att sprätta isär karen och till att få bort silikon. En nackdel är dock att man kan skära sig nåt alldeles gruvligt om man inte har noga koll på vad man har för sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
timmpa Postat 8 juli 2013 Dela Postat 8 juli 2013 Han som har karet i dag har provat med skalpell nu och den går inte imellan men rakblad kanske är tunnare ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.