Gå till innehåll

Ny på salt. Funderingar kring nano.


toompa

Rekommenderade inlägg

Hej alla på saltvattensguiden. Jag är ny här på forumet och ny inom saltvatten, sötvatten håller jag på med och har 4st kar igång 1x240, 2x54 och 1x30L. Men en kompis har börjat med salt precis och man börjar ju bli väldigt sugen på att skaffa något eget nu. Planen är att spara ihop en skaplig budget till hösten/vintern och fixa något lite större då men är sugen på att få igång nått litet nu så man märker om det är något man vill hålla på med. Så jag undrar lite bla va det kan kosta att starta ett nanokar säg runt 30-54L eller liknande? Vad behöver man mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du starta ett nano på runt 30-54 liter behöver det inte alls bli speciellt dyrt. Jag har ett nano på 54l igång (hade ett 25l också) och jag använde/använder ingen skummare till så pass små kar eftersom de faktiskt inte är speciellt bra när de är så små, däremot är ett hang on filter att föredra för att få bort lite skit från karet och ha där i te.x. aktivt kol. Nyckeln till ett fint och lyckat nanokar är vattenbytena som man helst ska göra en gång i veckan eftersom små kar är svårare att få stabila (värdena har en tendens att skena iväg om man matar mycket och slarvar med vattenbyten osv).

SÅ kortfattat vad jag hade köpt till ett nano kar i teknik väg är ett filter (jag gillar hang on då de inte syns så mycket), doppvärmare - den kanske inte kommer behövas men det är bra att ha hemma ifall att, levande sand (levande sand är inget måste går att använda vanlig också fast som inte läcker något skit) och levande sten. En streampump kan man också ha men i mitt 54 har jag ingen då filtret faktiskt sköter det ganska bra. De tester som är bra att börja med är fosfat, nitrit, nitrat, ammonium och ph.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jagköpte ett aquael nanoreef med bänk 1500 inkl hangonfilter och lyse.

4kilo levande sten = 640kr

levande sand 100kr kanske

salt ett par 100kr

saltmätare 200kr typ.

2500kr typ för 30liter alltså.

Sen ska det gå någon månad, sen kan du stoppa i koraller. Satsa på annonser av fraggar här då!! En fragg kanske kostar mellan 75-150 kr, medans korallerna kostar mellan 300-700kr i butik om du inte ska ha ovanligare och stora, vilketnog är svårt i ett nano, särskilt som nybörjare! Har jag märkt!!

ska du typ ha 5 koraller så kan du åka en bra bit med bilen och fortfarande göra en billig affär!

äannars köper du ett komplett nano här eller på blocket!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt att det kan bli en 60L kub som jag får köpa billigt av en polare. Funderar på om man ska snickra ihop en möbel till den med sumputrymme :) har ett gammalt kar på runt 40L som man kan bygga om till sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ytterfiltret riskerar att sätta igen/slangarna styvnar och börjar läcka. Kör du utan sump och skummare behövs bara en cirkulationspump. Då får du göra täta vattenbyten i stället (lite beroende på vad du har i akvariet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra ytterfiltret annars om du hoppar att ha filtermaterial i den. Stoppa i levande sten i den istället så får du ett refugium och ökad vattenvolym. Du kan ansluta den till karet med PVC rör och silikonslang till filtrets anslutningar om du är rädd att slangen styvnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är rampen snart klar :) så nå måste övrig teknik inhandlas och då är ju frågan om man ska köra med tex rio skummare eller vara utan. Då behövs bara en streamerpump eller ska man ha nåt filter också? Jag har ett aquaclear powerhead som ligger och det gör ca 990L/H och det måste väll räcka till ett 60L? Ska man köra med ett filter i den pumpen eller kan man vara utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...