Gå till innehåll

Fiskar i butik


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag blir riktigt förbannad på vissa människor. Efter att ha pratat med flera olika handlare så tycks det finnas personer som lägger ner tid och kraft på att anmäla butiker till länsstyrelsen för att det är fel inredning i akvarium där det går fisk. Allvarligt talat hur tänker ni??? En butik har givetvis ansvar för det djur som säljs men att tro att man kan hålla fisk mm som skall säljas i akvarium som är fullt inredda är ju inte hållbart. Ta tex vissa skygga arter som lever inne bland sten och koraller. Om dessa djur skall gå i " naturlig" miljö hur skall vi då kunna köpa dessa? Det borde vara mer stressande om man varje gång måste riva inredningen för att fånga en räka etc som skall säljas än om handlaren kan flytta på några stenar mm för att du skall kunna gå hem med ditt inköp. Jag kanske är ute å cyklar men vad tycker ni? Som jag skrev i början så skall handlarna ta sitt ansvar men det finns väll gränser för vad som är hållbart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan kommer man till aspekten hur länge är ett djur i en butik? Ofta mycket kort tid. Så länge djuren mår bra är jag nöjd.

Jag är jag lite misstänksam många ggr. Man köper fisk koppar in dom efter alla regler som finns dagen efter så är dom döda. Då blir man besviken frågan är varför detta är så vanligt. Tycker detta är påtagligt vanligare i salt en i söt.

Hur det är med karantän det är mer det jag funderar över. Sedan när man påpekar detta så svarar dom du hade valet att inte köpa inte tanke på att man ska få en ny eller något liknande. Detta tycker jag är mer att fundera över. Så kul är det inte att åka en bra bit för inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarier i en zoobutik ligger under samma regler som gäller hemma, alltså bland annat det här:

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det

som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha

tillgång till gömslen i akvariet.

Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt

god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

Det är illa nog och blir ibland rent fånigt, skall jag t ex ha dybotten till mina rudor som ju är det som de hade där jag fångade dem? Sen när det gäller djuraffären så skall det där också kombineras ihop med detta:

14 § De förvaringsutrymmen, som innehåller djur som är avsedda för försäljning,

ska vara utformade så att ett utvalt djur är lätt att fånga utan att de övriga

djuren utsätts för onödig stress.

Vilket ju inte är det lättaste, jag vill ju påstå att det är motstridiga krav. Jordbruksverket vägrar dock av princip att se något i sina regler som svårförenligt, alltså står tillsynen där och skall försöka hitta nån slags linje i det hela. Eller i alla fall borde de göra det, alla kontrollanter som jag sett har läst det där om naturligt bottenmaterial (även om de nog inte förstått vad det egentligen innebär) men ingen har så långt jag vet läst det där med att djuren skall vara lätta att fånga. Och så blir det ju som det blir också, illa genomtänkta regler i kombination med okunniga och dåligt pålästa kontrollanter, inte blir det bra inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är väldigt ledsamt att en handlare råkar illa ut för att en person har bestämt sig för att vara "redig". Då skall ju alla handlare kollas! Det finns ju bättre och sämre fiskhållning. Instämmer med j.sjögren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är illa nog och blir ibland rent fånigt, skall jag t ex ha dybotten till mina rudor som ju är det som de hade där jag fångade dem?

Ja, det är väl typiskt lämpligt om de lever så naturligt. Men du behöver ju inte ha dy, det står ju att det är ok med något som motsvarar det.

Det är väl bra att folk anmäler handlare/akvarister som inte håller djur enligt reglerna. Reglerna finns ju där av en anledning, finns inga regler så kommer det ju snart finnas fisk i påse på var och varannan marknad som man kan se i vissa länder.

Jag ser ingen motstridighet i kraven heller 14 § ger ju ett ganska generöst undantag till butiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, det är inte riktigt att sälja djur i påse på marknad, men det är ju heller inte så vi hanterar djur i Sverige. Om karet hos handlaren ska vara uppbyggt med rev och sand blir det ju stört omöjligt att få upp fisken utan att stressa hela karet. Om man får ut fisken överhuvud taget.... Djur handlaren är ju en tillfällig förvaring innan fisken "förhoppningsvis" kommer till en bättre miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"14 § De förvaringsutrymmen, som innehåller djur som är avsedda för försäljning,

ska vara utformade så att ett utvalt djur är lätt att fånga utan att de övriga

djuren utsätts för onödig stress."

Står inget om att det ska vara uppbyggt med rev och sand där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"14 § De förvaringsutrymmen, som innehåller djur som är avsedda för försäljning,

ska vara utformade så att ett utvalt djur är lätt att fånga utan att de övriga

djuren utsätts för onödig stress."

Står inget om att det ska vara uppbyggt med rev och sand där.

Men paragraf 6 gör det:

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det

som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha

tillgång till gömslen i akvariet.

De tär ju där motstridigheterna finns, och som enligt Anders ovan inte myndighetspersonerna tar hänsyn till när de gör en inspektion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger ju i handlaren eget intresse att fisken mår bra, gör den inte det så köper ju ingen! Ingen idé att flyga djur från andra sidan jorden för att de ska dö direkt. Sen kan i alla fall jag förstå att det blir en del frånfall efter en påfrestande flygresa på två dagar. Det är i så fall där som länstyrelsen borde gå in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är väl typiskt lämpligt om de lever så naturligt. Men du behöver ju inte ha dy, det står ju att det är ok med något som motsvarar det.

Det är väl bra att folk anmäler handlare/akvarister som inte håller djur enligt reglerna. Reglerna finns ju där av en anledning, finns inga regler så kommer det ju snart finnas fisk i påse på var och varannan marknad som man kan se i vissa länder.

Jag ser ingen motstridighet i kraven heller 14 § ger ju ett ganska generöst undantag till butiker.

Dy är av diverse anledningar olämpligt i akvarium. Frågan är då om t ex sand i så fall "motsvarar" den naturliga dyn. Jag har lite svårt att läsa det så.

Reglerna må finnas där av en anledning men de är inte bra. Det har varit åtskilligt gnissel om tillämpningen då det allt för ofta visar sig att ett slaviskt följande av reglerna kan leda till närmast djurplågeri.

Kravet i 14§ är inget undantag, det är ett tillägg som gäller för butiker. De har alltså krav på sig som talar både för att man skall ha och att man inte skall ha inredning i akvarierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...