Gå till innehåll

DIY LED till ett litet nano ;)


fotte

Rekommenderade inlägg

God kväll alla som är kunniga :)

Håller på och donar för att uppgradera till 200liter men tänkte att jag skulle ta och öva på belysningsdelen och bygga ihop en liten ledramp till mitt nano aquael.

Så jag var och handlade grejer till det nya tryckte jag med 6vita och 6royal blue leds, 2 meanwell 20-700 drivare till det befintliga lilla.

Så då är min plan såhär

post-7365-14468929081757_thumb.png

Själva armaturen är en rätskiva som stod och skräpade i förrådet (aldrig använt den och då tyckte jag synd om den som inte används).

Dom största frågorna är - ser utplaceringen av dioder ok ut? Vita rakt bakom blåa

Samt - tror ni kylningen räcker med en fläkt monterad (och försänkt) rakt ovanpå mitten som blåser IN luft som sedan strömmar ut på båda sidor som förblir öppna. Eller behöver man ha någon typ av kylflänsar också?

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmdidum får la tänka om då ;) En fråga om drivarna då, (står ju på dom att det är 30v) men 9 volt måste jag upp i för att ledsen ska hålla eller? den är ju max 700mA.

isåfall får jag kanske köra 3vita 3 blåa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har något emot att köra de på samma slinga hade jag kopplat de så att du kört två vit/blå slingor parallellt på en drivare. Då kommer båda slingorna köras på halv fart, så du får halverat ljus med bättre täckning och högre verkningsgrad vilket gör att dioderna körs svagare.

Så två stycken 3 vita / 3 blå slingor. Lägger den ena slingan av så steks inte den andra som kan hända om man sparar in på drivare genom att välja en för stark utan då körs bara den ena slingan på 100% istället för 50%.

Hur bred är rätskivan? Jag tror det är fördelaktigt att sätta "två dubbelrader" istället för en dubbelrad du har nu för spridningens skull.

Edit. 10 cm skriver du, då kan du nog sätta två dubbelrader som jag föreslog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte om vi nu pratar köra alla 12 dioder, köra 3blå / 3blå slingor samt 3vit/3vit, då blir dom på halvfart också ju. Om jag kopplar såhär klarar jag mig på fläkt som kylning? Dom blir inte lika varma om dom går på halvfart väl. Dock om jag kör dubbelrader blir det kanske rätt trångt för dom, spelar in för värmen?

MVH Niclas

Om du inte har något emot att köra de på samma slinga hade jag kopplat de så att du kört två vit/blå slingor parallellt på en drivare. Då kommer båda slingorna köras på halv fart, så du får halverat ljus med bättre täckning och högre verkningsgrad vilket gör att dioderna körs svagare.

Så två stycken 3 vita / 3 blå slingor. Lägger den ena slingan av så steks inte den andra som kan hända om man sparar in på drivare genom att välja en för stark utan då körs bara den ena slingan på 100% istället för 50%.

Hur bred är rätskivan? Jag tror det är fördelaktigt att sätta "två dubbelrader" istället för en dubbelrad du har nu för spridningens skull.

Edit. 10 cm skriver du, då kan du nog sätta två dubbelrader som jag föreslog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då de utvecklar halv effekt så blir de hälften så varma på halva effekten ja, de blir tom kallare då verkningsgraden går upp som sagt så att mer insatt effekt blir ljus än värme :-)

Du bör helst sätta blandat då du gör två parallella slingor för att slingorna ska bli så balanserade som möjligt, det kan vara så att de vita och de blå inte har riktigt samma spänningsfall och då kan slingorna bli obalanserade och lysa olika mycket, på ett sätt som blir svårt att förutsäga iaf för mig. Teoretiskt sett så borde de vara mycket lika då vita dioder bygger på blå, men jag iaf hade gjort två likadana blandade slingor.

Desto trängre de sitter desto varmare blir de dock ja, det stämmer. Du kanske kan sätta de i ett "sick-sack" mönster istället så att du får mer spridning i karets djup men behåller de bra avstånden på längden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får grubbla på detta, går kanske bra att inte tända bara blåa men det är så jag har kört på detta alltid att dom blåa tänder 1 timme tidigare, så är väl mest en vanesak. Men ska fundera.. återkommer nog med bild imorgon igen :) Ögonen bara tittar i kors i det där paint just nu.

Tack för hjälpen.

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har gjort det enkelt då jag har tillgång till kabelskor av bra sort så en kollega lödde på kabelbitar till mig på lunchen så ska jag borra alubiten om jag får lite tid över :-)

Provar så som jag satte på sista bilden så får vi se hur det blir. Annars kan jag ju byta några som sagt :-)

Provar även separat blå och separat vit. Annars skiftar jag lite kontakter så löser det sig. Får återkomma senare med bilder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dåså har man donat nu börjar det kännas som något iallafall!

post-7365-14468929095671_thumb.jpg

Nu ska bara kablarna kortas lite, sättas kontaktstycken, sen koppla och dona lite till, sen en fläkt, sen lyser det nog för djuren i karet.

post-7365-14468929094741_thumb.jpg

post-7365-14468929094978_thumb.jpg

post-7365-14468929095199_thumb.jpg

post-7365-1446892909544_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag tänkte ju inte på att det var där det är kontaktplattor, kollegan som lödde dom åt mig lödde ju kablarna på benen direkt. Funktionsmässigt samma antar jag men tanken att det ledde ström där igenom kunde man ju räknat ut med något och en krita. Men misstag är det bästa som finns för det är av dom man lär sig allra mest!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fixat problemet, skivade 4mm hård bränsleslang i gummi.

Testat och 3 kretsar funkar fint! Och 2 blåa är kass.

Sparkar mig själv för jag läste endå ditt bygge Manks och tänkte på det då när du fick problemet.

Skäms nästan :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...