Gå till innehåll

trött på jobbet!


JoWa

Rekommenderade inlägg

Tja SG!

Har för nuvarande jobb inom bil industrin som bilplåtslagare(laga krockskadade bilar:)) Har jobbat med det i snart 5år och känner att jag vill göra något roligt med mitt liv, jag har väll gjort lite höjdpunkter som tagit körkort, dykarlicens och stått utanför systemblolaget med AA innan öppning på en vardag samma dag som man fyllde 18.

Har alltid haft en stark koppling till vatten, därför vill jag nu skola om mig till marinbiolog heller ta tag i dykningen och läsa upp till instruktör.

Hur stor är chansen att bli stationerad på bali, malaysia lr hawaii :)? om man nu skulle plugga om!

Som dykarinstruktör finns alltid bra chanser utomlands, Marinbiolog är ju däremot svårare!

många får ju inte alls sitt drömjobb, som mitt att vara ute i klarare vatten och se underbara rev och inte sunkiga östersjön lr vara kommunalt anställd och testa dricksvattnet.

Detta kanske är fel forum men skriver här ändå, hoppas ni förstår:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja SG!

Har för nuvarande jobb inom bil industrin som bilplåtslagare(laga krockskadade bilar:)) Har jobbat med det i snart 5år och känner att jag vill göra något roligt med mitt liv, jag har väll gjort lite höjdpunkter som tagit körkort, dykarlicens och stått utanför systemblolaget med AA innan öppning på en vardag samma dag som man fyllde 18.

Har alltid haft en stark koppling till vatten, därför vill jag nu skola om mig till marinbiolog heller ta tag i dykningen och läsa upp till instruktör.

Hur stor är chansen att bli stationerad på bali, malaysia lr hawaii :)? om man nu skulle plugga om!

Som dykarinstruktör finns alltid bra chanser utomlands, Marinbiolog är ju däremot svårare!

många får ju inte alls sitt drömjobb, som mitt att vara ute i klarare vatten och se underbara rev och inte sunkiga östersjön lr vara kommunalt anställd och testa dricksvattnet.

Detta kanske är fel forum men skriver här ändå, hoppas ni förstår:)

Jag skulle satsat på en ingenjörsutbildning med inriktning mot miljö/hållbarhet istället, jag tror du kan söka dig till en bredare arbetsmarknad med det i bagaget.

ex http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/civing-miljovatten/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kostar utbildningen, men den får de som jobbar och betalar skatt bekosta.

Du behöver bara betala kurslitteratur, kåravgifter mm om man tycker det är nödvändigt.

Studielån är ju inget krav men är som sagt ett lån som ska betalas igen (dock med bra ränta), studiebidrag får man dock plocka ut utan återbetalningsskyldighet (förutsatt att du är berättigad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev lite orolig itag :) måste plugga upp ämnena som står där matte är inte min starka sida ;)

Du kan läsa tekniskt basår/termin. Där pluggar du upp behörighet till ingenjörsutbildningarna (matte, fysik, kemi) och får samtidigt garantiplats på en ingenjörsutbildning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krävs väl nästan ingenting för att läsa tekniskt basår. Gymnasieutbildning eller liknande samt godkänt(eller tvåa tror jag) i matte B verkar Chalmers kräva. Jag tror Matte C och D brukar vara inkluderade i tekniskt basår så det känns ju logiskt att de vill att man klarat B först.

Men det är lättast att kolla på den skolan du vill läsa på helt enkelt. Men som regel är det nog ganska låga krav då det är kompletteringar till gymnasiebetygen man får, det räknas inte som högskolestudier med tekniskt basår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknikskt basår var från början en möjlighet för de som inte läst naturorienterat på gymnasiet att få behörighet till naturvetenskapliga universitetsutbildningar. Det var alltså väldigt låga intagningskrav och de tog ofta in ett stort överskott, när jag läste det tog de in alla som sökte. Nu har det dock ändrats och det är inte helt enkelt att komma in där. Till denna vår krävdes det 1,1 på högskoleprovet, även om detta inte är jättehögt rent generellt så är det högt med tanke på vad grundtanken med programmet var. Jämför med lärare som krävde 0,1 (!) på högskoleprovet i år.

Behörigheten låg på matte B för basår och matte C för bastermin, men kolla på länken det kan ha ändrats

http://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning/tekniskt-basar-60-hp-1.705

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju jobba med allt möjligt. Exempelvis är svenska sjuksköterskor väldigt kompetenta och högt eftertraktade i större delen av världen. Om man jobbar som svensk sjuksköterska i australien/hawaii har du ju inte långt till dyken på din fritid.

Tror inte du ska hänga upp dig för mycket med att jobba med just reven/havet, även om det så klart är spännande. Fundera runt lite vad det finns för jobb du kan få som gör att du kan befinna dig på dessa platser och som du kan utnyttja på din lediga tid. Det är oftast roligare att dyka/utforska när man vill i stället för att man måste...

"best way to kill a hobby is to make your living from it..."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som ny instruktör utomlands blir det oftast bassängen å upp dyk ev gäster efter ett tag. Inte alla fancy å ligga å räkna kakelplattor på botten Skulle ta instruktör certert här i Sverige å sedan söka jobb.

Jobbade som DM i Sverige under 4 år sommar å mer i slutet bara gästdyk å guidning (marinbiologi) mm även båtförare.

Var på väg till Thailand (kho lanta) å allt var klart men så hände en olycka å jag backade ut. Men man lever med dykningen å får betalt för vare kund man raggar å äter oftast gratis då man skapat relation med resturang så man tar med sina kunder till deras ställe.

Ev så får man fickpengar å dricks om man vart duktig som guide/instr/DM

7st dykarcert gjorda å PADI som organisation

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...