Gå till innehåll

Fredriks RSM 130


fredrikDalby

Rekommenderade inlägg

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
Det är ganska modigt att ha 150kg + på den bänken. Den består i princip av laminerad papp. http://www.pawesome.net/2010/03/ikea-hamster-cage-pet-projects/

Tack för länken. Nu blir jag ännu mer tveksam till bänken. Känns stabil vertikalt med kändes lite instabil i sidled så jag förankrat bänken i väggen så den inte rör sig sidled iaf. Men med tanke på konstruktionen så kanske den kollapsar istället för att svaja (prova att sitta och hoppa på den). Håller på att leta efter orginalbänk men billigaste jag har hittat är 1795kr på zoogiganten. Ångrar att jag köpte utan bänk.

Sent from my iPad using Tapatalk H

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det går säkert bra så länge man inte stöter till akvariet men det är långt ifrån en 100% lösning långsiktigt. Tror du ska vara extra noga med att torka upp vatten om du spiller det då jag kan tänka mig att den där konstruktionen inte klarar vatten/fukt det så bra. En originalbänk skulle också göra karet mer rättvisa estetiskt. Menar du har ju lyckats få det väldigt snyggt upptill :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hade vägarna förbi Kungsbacka förra helgen och passade på att besöka Bioted Marine. Många fina SPS och LPS koraller och många sorter clownfiskar. Köpte diretk ett par Amphiprion Ocellaris (Odlade) med riktigt fina färger. Dom älskar att åka med Vortech MP10 :-).

Har även skaffat en Duncan korall från Michael i Sjöbo. Ser ut att trivas.

Växer en del gröna alger på bakrutan som håller min Salarias Fasciatus sysselsatt och mätt. Riktigt kul fisk, ser helt manisk ut när han betar på algerna. Sen verkar han lika intresserad av oss. När vi äter brukar han lägga sig på en sten närmast oss och kolla in galningarna på andra sidan glaset.

post-7421-1446892952926_thumb.jpg

post-7421-14468929528639_thumb.jpg

post-7421-14468929528961_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt ett metall-X eller en skiva på ett par mm på baksidan så blir de mer stabilt.

Snyggt kar förövrigt :)

Tack!

Har förankrat bänken med en regel i väggen så den kan inte röra sig i sidled. En skiva i baksidan hade varit bra. Enda problemet är att det blir jobbigt att montera nu när akvariet är fyllt. Ska försäka hitta någon annan bänk ASAP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Från starten har jag haft mycket högt fostat (1.0) och har och tänkte att den gamla stenen i karet måste varit rena fosfatbomberna. Har kört med flytande fostfatremover men planerade att gå på med Rowaphos eller helt enkelt plocka ur sten. Jag brukar vara ganska skeptisk till "bäst före datum" men tänkte att Salifert fostatprovet kanske ändå var lite för gammalt, från 2009...

Efter dagens mätningar med nytt test skönk fostfaten till 0.1 eller nåt sånt, sjukt svårt att se skillnad på ljusblåa nyanser. Hädanefter blir det att respektera bäst före datum på akvarietester :-)

Temp: 27

Salt: 1.025

pH: 8 (tropical)

KH: 10 (salifert)

NO2: 0 (red sea)

NO3: 0.05 (red sea)

PO4: 0.1 (salifert)

Provröret till höger är det utgångna (2009) och det vänstra det nya.

post-7421-14468929675323_thumb.jpg

Några mobilbilder. Dags att börja fotografera med systemkameran istället...

post-7421-14468929676312_thumb.jpg

post-7421-14468929675085_thumb.jpg

post-7421-14468929675564_thumb.jpg

post-7421-14468929675821_thumb.jpg

post-7421-14468929676073_thumb.jpg

Ändrat av fredrikDalby
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

De fläktar du köpte, men kyler de lika effektivt som original fläktarna och går de fortfarande tyst. Hur stor är skillnaden på original?

Dom går fortfarande tyst. Orginalfläktarna var trasiga när jag köpte akvariet så har inte så mycket att jämföra med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visade sig att fläkten är helt tyst, men när den monteras som kylfläkt bakom cirkulationspumparna hamnar fläktbladen för nära plastgallret och ett vinande ljud uppstår. Detta var inget problem i locket för kylning av belysningen där var det gott om utrymme runt fläktbladen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick hem mina idag. otroligt snabb leverans tid.

har du någon fin instruktion hur man enklast byter dom.

mvh

Red Sea Max har en instruktion:

http://www.redseamax.com/redseamax/250Temp/redseamax/downloads/MAX130%20hood%20fan%20replacement%20instructions.pdf

Du behöver bara använda + och - sladdarna fråm fläkten. Den tredje är för varvtalsstryrning och behöver inte anslutas. Sladdarna är omärkta så det är bara att prova sig fram :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...