fredrikDalby Postat 15 juli 2014 Författare Dela Postat 15 juli 2014 Har varit bortrest under värmeböljan och missade att ge intruktioner till fiskvakten om temperatur. Tydligen blev det ungefär 33 grader i akvariet när det var som varmast. 2 dvärgkejsare och en midas blenny är döda. Även en stor eremitkräfta, poccilopora, acropora och montipora döda. Min stora anemot är likblek, hoppas den överlever.Idag blev det storrengöring i karet och 100% vattenbyte, luktade död... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 15 juli 2014 Dela Postat 15 juli 2014 Fyfan vad trist... Värme verkar vara en av RSM130 största problem.Hur gör du vanligtvis när du är hemma? Frysta PET-flaskor, fläktar?Det svänger ju extra snabbt när det är så pass "liten" volym också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 15 juli 2014 Dela Postat 15 juli 2014 Så jäkla trist när det blir så. Grabben ringde mej. Hade 31 i mitt men han öppnade locket på karet och alla fönster som gick i huset. Lyckades rädda allt tror vi Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 15 juli 2014 Författare Dela Postat 15 juli 2014 Problemet med dom gamla RSM är värmeutvecklingen från skummaren, pumparna och lysrören. Även om det finns en fläkt för att få in friskluft under huven "isoleras" värmen inne.Jag har bytt till eheim compact pumpar, hydor nano skummare och rapidled LED så värme är ingen problem så länge rumstemp är under 25 grader. Blir det mer brukar det räcka med att öppna frontluckan (vilket jag glömt berätta för fiskvakten). Men med värmen som var nu (31.5 i Lund) hade jag nog behövt en extra fläkt på vattnet.Koralldöden i karet var "bara" SPS fraggar. Lps och mjukkoraller har klarat sig iaf :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 15 juli 2014 Dela Postat 15 juli 2014 Skönt att inte allt for i alla fall! Hoppas inget mer dör för dig nu bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 5 augusti 2014 Författare Dela Postat 5 augusti 2014 Tur att jag hade anemonsäkrat mp10:an ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 1 november 2014 Författare Dela Postat 1 november 2014 Min nya passion är maxi-mini anemoner. Har satt igång en 40liters fraggkar i förrådet med maxi-mini.Svåraste är att få loss dom om dom satt sig i hålor på sten. I fraggkaret kör jag bara lite grus på botten. Önskar jag kommer få loss denna nån gång och dela ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.