Heske Postat 30 april 2013 Författare Postat 30 april 2013 Ah,då har du ingen balkong heller eller?Jo, den är uppdaterad med det Citera
fredrikDalby Postat 30 april 2013 Postat 30 april 2013 Manualen för 130D har ett avsnitt om vattennivå. "The water level in the pump chamber will drop to the middle of the pump body; This is the optimal water level for operation (Fig 37)". Manualen för 130 har inte motsvarande avsnitt. En annan skillnad är att röret skummarkoppen i 130D går att skruva upp/ner så vet inte om systemen är exakr jämförbara.I mitt 130 (utan avrinningsbox) håller jag nivån precis i överkanten på avrinningskammen och justerar luftflödet så det skummar "lagom". Citera
Heske Postat 30 april 2013 Författare Postat 30 april 2013 Manualen för 130D har ett avsnitt om vattennivå. "The water level in the pump chamber will drop to the middle of the pump body; This is the optimal water level for operation (Fig 37)". Manualen för 130 har inte motsvarande avsnitt. En annan skillnad är att röret skummarkoppen i 130D går att skruva upp/ner så vet inte om systemen är exakr jämförbara.I mitt 130 (utan avrinningsbox) håller jag nivån precis i överkanten på avrinningskammen och justerar luftflödet så det skummar "lagom".Leta och du skall finna Tack för länken, stod ju klart och tydligt att optimal nivå är när vattennivån är i mitten av returpumparna. Citera
Heske Postat 1 maj 2013 Författare Postat 1 maj 2013 Nu har det mesta av dimman lättat och man börjar kunna ana resultatet Lite värdelös bild, men det bästa som går att fixa just nu... Citera
Heske Postat 2 maj 2013 Författare Postat 2 maj 2013 Idag när jag kom hem va karet klart och fint, skulle förstås bara ändra pumpen lite och nu är allt en jäkla dimma igen Överrinningsbalkongen är iaf äntligen klar och på plats, så här blev den. Citera
Heske Postat 3 maj 2013 Författare Postat 3 maj 2013 Nu har dimman lättat igen, 8-10st nasarius sniglar och min lilla sjöborre har flyttat in ikväll, imorgon är det fiskarnas tur.Va hos Laggeman ikväll och bytte till mig en levande sten för att introducera lite nyttodjur i burken, fick en glasros och en korall med på stenen, tyvärr har jag glömt namnet på den just nu... Citera
Laggeman Postat 3 maj 2013 Postat 3 maj 2013 Avrinningen blev kanonfin!Ledsen för glasrosen, dra upp stenen och skrapa loss rosen om du kan, ju förr ju bättre.Korallen är en Hydnophora grandis. Citera
Heske Postat 3 maj 2013 Författare Postat 3 maj 2013 snyggt! Tack, blev ganska nöjd själv:)Avrinningen blev kanonfin!Ledsen för glasrosen, dra upp stenen och skrapa loss rosen om du kan, ju förr ju bättre.Korallen är en Hydnophora grandis. Tack, blev ganska lyckat resultat. Skönt och kunna komma på något som blir bra på egen hand och inte bara kopiera andras idéer.Ingen fara, den är redan behandlad med kokande vatten, får hoppas det räcker. Annars har jag en bra anledning och köpa en räka eller två Tack, ska försöka lägga det på minnet. Citera
Heske Postat 5 maj 2013 Författare Postat 5 maj 2013 Nu är allt levande flyttat till detta karet. Det va 8-10 nasarius sniglar, en eremit, en sjöborre, en snowflake clown och en Koumansetta hectori. Kanske lite mycket och stoppa ner i ett nystartat kar men va tvungen och flytta undan clownhotellet. Nu får det det gå i lugn och ro ett par veckor så får vi se nästa steg blir. Finns planer på att utöka städpatrullen och så är jag på jakt efter en billig ozon. Här är lite dagsfärska bilder med clownen mitt i så klart, stenen från Lagge skymtar i bakgrunden. Citera
Heske Postat 5 maj 2013 Författare Postat 5 maj 2013 Ja, tycker jag med Har än så länge mest planer på fisk, men lite koraller ska det också bli. Ephylia är givet men sen vet jag inte riktigt, antagligen blir det nån anemon också... Citera
Heske Postat 9 maj 2013 Författare Postat 9 maj 2013 Karet tuffar på, idag har kiselalgerna gjort sitt intåg och jäklar va dom växer fort. Plockad upp några små ormsjöstjärnor från clownhotellet och stoppade i här. Doserad också det sista av uppstartsbakterierna idag så får hoppas att allt är bra nu. Citera
Heske Postat 12 maj 2013 Författare Postat 12 maj 2013 Igår va ingen bra dag... Började med att bara ett lysrör tändes, sen stängde jag av skummaren, tömde och rengjorde koppen och när jag startar upp skummaren igen låter den som ett helt tröskvärk. Har trixat lite med den idag men ingen större förbättring. Idag slutade dessutom det andra lysröret fungera, får väl undersöka om det är lysrören eller tändarna som gett upp.Nån som har tips på vad man kan göra åt skummarpumpen?Var hittar man bra lysrör/tändare till bäst pris? Citera
alexochingencarina Postat 12 maj 2013 Postat 12 maj 2013 Har du kollat så lysrören sitter i fästena. Vet att dom kan åka ut nån mm och då måste man trycka dit dem. Citera
Heske Postat 12 maj 2013 Författare Postat 12 maj 2013 Nä, ska ge mig på det snart. Men tvivlar på det för det ena tänder upp nån sekund för att sen slockna... Citera
Heske Postat 12 maj 2013 Författare Postat 12 maj 2013 Kanske... Vem inte hur gamla dom är, följde med karet. Ska ju bytas ut, men hade hoppats dom skulle funka under uppsarten... Citera
Heske Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 Va ett av rören som va bränt, plockade bort det och sen funka det andra igen. Var hittar man nya såna billigt? Citera
alexochingencarina Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Såg att dom hadde några olika färger på pwss Citera
Heske Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 Såg att dom hadde några olika färger på pwssJo, men dom tog kring 300:- st. Tycker det är lite väl mycket... Citera
krille 55 Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 När jag hade mitt 130 så köpte jag kinarör av oceanakvarium i gemla. tror jag gav typ 160,- st då Citera
Heske Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 (ändrat) Ok, det va ju ett bra pris! Ringde faktiskt dit tidigare idag men fick inte tag i Stig, får försöka på mailen istället. Såg att han hade en ozon till bra pris också...Va och hälsade på Micke och Nenad på Håkanstorpzoo idag och fick hjälp att konstatera att det va impellern som va trasig. Som tur va trollade dom fram en ny direkt Tack för det! Nu funkar skummaren bra igen och är hur tyst som helst. Ändrat 13 maj 2013 av Heske Citera
jonte_j Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Jag har två helt nya rsm original rör liggandes om du skulle ha vägarna förbi Svedala. Citera
Heske Postat 14 maj 2013 Författare Postat 14 maj 2013 Jag har två helt nya rsm original rör liggandes om du skulle ha vägarna förbi Svedala.Toppen, skickar pm. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.