Gå till innehåll

Nano start


Freddess

Rekommenderade inlägg

Tjena. Det mesta inköpt nu. Planerad start om två tre veckor. En fråga dock.

Ju mer man läser desto mer motstridiga uppgifter får man.

Saltvattnet ska blandas när det håller ca 25 och gått några timmar i karet. Men hur gör man vid byte? Värmer man upp och blandar eller man blandar kallt? Ca hur mycket i ett 30l utan skummare?

dag två kör man i levande sand och levande sten. Sedan ska det gona, när sätter man in städpatrullen? Och ska det gå mörkt i början? Hmmm

kanske någon med några bra svar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena. Det mesta inköpt nu. Planerad start om två tre veckor. En fråga dock.

Ju mer man läser desto mer motstridiga uppgifter får man.

Saltvattnet ska blandas när det håller ca 25 och gått några timmar i karet. Men hur gör man vid byte? Värmer man upp och blandar eller man blandar kallt? Ca hur mycket i ett 30l utan skummare?

dag två kör man i levande sand och levande sten. Sedan ska det gona, när sätter man in städpatrullen? Och ska det gå mörkt i början? Hmmm

kanske någon med några bra svar?

Jag blandar alltid i en plastback med cirkulation och en doppvärmare på 25 grader, har fått för mig att det löser sig lättare då. 10-20% vattenbyte i veckan borde vara lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en furubänk med ett shrimpset 30 på sedan tidigare. Detta är ju samma fast salt modell. Vågar man ha dessa side by side? Väger nog ca 70 totalt.

[ATTACH=CONFIG]94863[/ATTACH]

Ställer du det över den andra skåpsluckan på motsatt sida borde det ju inte vara några problem, orkar den på ena sidan orkar den nog på andra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket fräscht sötvattensakvarium du har! Brukar i vanliga fall inte gilla söt då de ibland kan se lita dassiga ut men ditt var stilrent och snyggt!

Tackar. Eftersom det blev bra och har hållt sig så ca ett år tyckte jag det började bli dags att testa en gammal dröm. Samma akvarie fast i salt och side by side bör kunna bli snyggt. Lite tätare ihop och ett bonsaiträd i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en väldigt rolig hobby! :)

Jag hade ett nano på 37 liter i drygt ett år som jag körde skummarlöst. Jag bytte 10 liter var 7-14 dag ungefär. Det funkade bra för mig.

Så snart saltet är löst så kan du lägga i stenen som du vill ha den. När stenen är på plats kan du lägga i sanden. Sanden lägger man i efter stenen för att eventuella djur som gräver inte ska gräva i sanden under stenen så den rasar.

Lycka till! :)

/Madde

Ändrat av MaddeI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har andra kör på orten som kör utan osmos. Har inte bestämt mig än men det verkar som om man byter vatten en gång i veckan skulle det inte vara ett problem då nivåer blir stabila ändå då.

Nja som jag har fått det beskrivet för mig så får du in ämnen med kranvattnet som inte förbrukas av något i akvariet och därför ackumuleras. Det kan gå bra i flera år och sen plötsligt kommer en krasch. Det låter ju logiskt godtagbart. Med det sagt, det finns de som kör med kranvatten och har så gjort både länge o väl så kanske är det inte riktigt så allvarligt som man kan tro.

Jag tycker mig märka att det finns lite av en hysteri i både ljus och cirkulation, kanske är det så med osmos också. Vad jag kan läsa mig till så tar inte osmos bort allt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett sådant här fast svart, tänkte inte använda skummare utan byta lite vatten varje vecka.

http://m.youtube.com/#/watch?v=07vSjpiF9Uw&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D07v SjpiF9Uw

Om jag förstått rätt så det som kommer in med vattnet kommer oxå ev ur, dvs akumelras inte. Dvs nollsumme spel. Men fiskar rester mm kanske blir kvar om byten är för små eller för sällan.

Ändrat av Freddess
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som testat denna metod på: http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=att_borja

[h=1]Nanokarsmetoden[/h]

[h=3]Dag ett[/h]1. Fyll akvariet med vatten och testa alla pumpar och deras

upphängning så att allt fungerar och passar. Töm akvariet sedan.

2. Fyll

akvariet med osmosvatten. Sätt i en termostatdopp- värmare inställd på 25

grader. Blanda i salt för att uppnå lämplig salthalt. Vanligt är 1.025 i vikt

eller 3,5%. Låt en pump gå vid botten i akvariet så att vattnet rörs runt.

[h=3]Dag två[/h]3. Ta ur en hink vatten. Lättast är att använda en hävert. Skölj

den levande stenen i hinken och plocka bort det som ser dött ut. Lägg i levande

sten och bygg upp ditt rev.

4. Skölj sanden i en annan ren hink med

sötvatten. Håva ur skräpet ur hinken med saltvatten och skölj sanden där. Lägg i

sand nog för att täcka akvariets botten.

Använder du levande sand skall den

inte sköljas. Lägg bara påsen på akvariets botten och skär upp den med en kniv.

Dra sedan undan plasten med så litet rörelser på sanden som möjligt.

5.

Sätt pumparna på plats och rikta dem så att vattnet rör sig överallt i karet.

Det bästa är om du kan ha alla elkontakter i en grendosa högt över akvariet. Om

inte det går, se till så att alla ledningar går ned i en böj under grendosan.

Det är för att om de kommer lite vatten på sladden kan det inte rinna på

ledningen ned i kontakten. Saltvatten leder ström mycket bra så var försiktig

med elen!

[h=3]Kommande dagar[/h]6. Häll i bakteriekoncentrat och en ny dos varje kommande

dag under de första veckorna. (Eller enligt bruksanvisningen på förpackningen).

7. Sätt upp belysningen och koppla in den med timer inställd på

belysningstid 7 till 12 timmar. Samma tid varje dag.

8. Dag fem ungefär.

Sätt i algätare. 10 snäckor per hundra liter är en lämplig början. Titta efter

snäckorna varje dag. Om någon har ramlat ned lägg den med foten mot framrutan.

Har den inte rört sig på ett par timmar är den död. Då skall den ut ur karet.

För säkerhets skull lukta på snäckan. Luktar den friskt saltvatten lever den.

Kontrollera att temperaturen är mellan 24 och 27 grader.

9. Sätt i den

första fisken. Det är bäst med en tålig fisk som äter det mesta men tänk på att

du skall också vilja ha den kvar när karet gått ett eller flera år. Mata fisken

varje dag. Frysfoder är bäst.

10. Om man ser att det börjar växa gröna

eller bruna alger på stenarna behövs det mer snäckor. Enstaka fläckar kan man

acceptera bara de inte ökar i storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du att det inte ackumuleras, för att inte ackumuleras måste du ta ut något från akvariet,tex skum eller alger

Oceanmetoden fungerade bra för mig , jag snabbstartade också men utan sand ,endast levande sten ( av bra kval)

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du att det inte ackumuleras, för att inte ackumuleras måste du ta ut något från akvariet,tex skum eller alger

Oceanmetoden fungerade bra för mig , jag snabbstartade också men utan sand ,endast levande sten ( av bra kval)

mvh Peter

Jag menande det som följer med vattnet. Tex det du tar bort med osmos kommer inte att lagras upp i vattnet om du inte använder osmos då det är samma nivåer i både in och ut vatten. Men det man stoppar i vid sidan om, fiskmat, dödapartiklar, avföring mm det är jag med på att måste avskiljas och lagras annars upp. Men det löses ju med vattenbytet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Fick hänga filtret på sidan istället för bak. Men... har ev ett likadant till på ingång. Begagnat, ska bli sump i framtiden. Har dock redan börjat snegla på ett Lido 120. Kanske båda blir sump då...

Märkligt dock akvarie 30 plus sump 30... Ska då bygga sådan där pvc snurra som avrinnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja nu ska vi inte dra iväg. Är ju bara vatten och ljus i aret än -rädd-

Men så fort jag kan blir det salt i vattnet och dag två sand och sten. När värdena tillåter sniglar. Sedan får vi se när räkor och någon småflickor får flytta in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Dags för en uppdatering och lite nya bilder. Tyvärr är mitt blåa sönder än, kommer nytt på posten strax. En clown (Nemo givetvis) har flyttat in. En ermit och en snigel. Alger har lagt sig och allt ser bra ut. Två peppermintsräkor ska i imorgon för att avhjälpa glasrosen.

post-7290-14468930391423_thumb.jpg

post-7290-14468930391193_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...