Gå till innehåll

Varför fungerar inte hystrix hos mig


Guest

Rekommenderade inlägg

Köpte en hystrix för ett tag sedan den va verkligen kanon fin ill rosa.

Nu efter 1,5 veckor känns det som om den tynar bort vad kan vara felet?

Fört stod den i högcirkulation ca 1 vecka kanon fin och bara lyste upp karet. Sedan va jag borta en dag så från att vara jätte fin 2 dagar senare vara dassig oskarp ser ut lite som när man har hög fosfat men det har jag inte.

Så jag flyttade på den till något lugnare fortfarande med bra ljus dagen efter ser jag att den tappar vävnad liksom bara faller av den så nu har jag klippt bort att det dåliga där cyano hade sätt sin chans.

Övriga koraller ser jätte bra ut och växer bra allt från acro, calendrium, Montipora mm mm lite Lps och sedan har jag en

Seriatopora caliendrum som mår hur bra som helst.

Tipps mottages Min värden står nedan och dom är kontrolerade belysningen är ca 30cm under 150W MH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en hystrix för ett tag sedan den va verkligen kanon fin ill rosa.

Nu efter 1,5 veckor känns det som om den tynar bort vad kan vara felet?

Fört stod den i högcirkulation ca 1 vecka kanon fin och bara lyste upp karet. Sedan va jag borta en dag så från att vara jätte fin 2 dagar senare vara dassig oskarp ser ut lite som när man har hög fosfat men det har jag inte.

Så jag flyttade på den till något lugnare fortfarande med bra ljus dagen efter ser jag att den tappar vävnad liksom bara faller av den så nu har jag klippt bort att det dåliga där cyano hade sätt sin chans.

Övriga koraller ser jätte bra ut och växer bra allt från acro, calendrium, Montipora mm mm lite Lps och sedan har jag en

Seriatopora caliendrum som mår hur bra som helst.

Tipps mottages Min värden står nedan och dom är kontrolerade belysningen är ca 30cm under 150W MH

Min hystrix såg dassig ut för några veckor sen också. Flyttade en milka som stog nära, bytte vatten och la i lite kol och nu är den finare än någonsin. Kanske du har lite krig i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju en del fraggar kör med kol. Bytte vatten idag. Den korall som står närmast är ca 15cm ifrån den och det är en Pseudopterogorgia bipinnata och acron står nog iaf 20cm från den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulerar gör det allt turbolent inget statiskt flöde inge hårstån som trasslar från katterna jag vet ej vad som är fel. Fungerar allt annat så känns det som att det är något litet som gör att den ej gillar läget. Vill dom kanske ha lugnt flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stör mig på detta vill ju inte den ska dö ser fortfarande risig ut men vart lite bättre när jag klippte av det dåliga. Sedan bytte jag vatten. ingen synlig skillnad får se om några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp den liksom tappar vävnaden som små skinnbitar så fort man nuddar den så släpper vävnaden. Ska dra ner på kolkällan och dosera lite fosfat så får vi se om den repar sig. är hystrix extra känslig emot låg fosfat? calendrium är ju i samma familj men kanske inte lika känslig? jag sköljer ej maten när jag matar men det kanske inte räcker?

Ska kika på detta hur mycket ska man öka på fosfaten 0.03?

gjorde jag rätt som klippte ner den där vävnaden lossnat som värst eller skulle jag låtit den vara ?

Anledningen va lite cyano som kommit på vissa toppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redsea NO3:PO4-X 2ml/dag, ABC+ 5ml/dag uppdelat på flera ggr under dagen och extra karbonater ca 2ml för det går det åt som bara den.

Saltet jag använder är nuTropic Marin PRO-REEF bytte från Blue Treasure för att många sa att det inte kunde vara bra när det va så billigt men om man tittar in i karet så är där ingen skillnad. Så funderar vid nästa salt köp gå tillbaka till Blue Treasure då det är mycket mer lätt löst om man skulle behöva panikblanda lite vatten samt att det går åt lite mindre mängd för att nå samma resultat. Byter ca 20% vatten/14 Dagar.

Rio skummare med bytt pump levererar ca 300L/h luft och 800L/H vatten.

Levande i korall väg

En del fraggar

Acropora millepora 2 växer bra

Acropora Enzmann Växer bra

Acropora Staghorn blå växer bra

Montipora Confusa flak växer inte så bra men ser fin ut.

Montipora Digitata 1 röd Växer bra

Montipora Digitata 03 2st silverväxer hyggligt

Pocillopora damicornis Storlek som en handflata växer men ej snabbt

Seriatopora caliendrum växer på bra

Seriatopora hystrix Går dåligt problem

Turbinaria reniformis Problem korall algsamlare men är på kanske kanske inte

Milka är på g att repa sig växer lappar ihopa sig tidigare skador

Gorgonia lila växer sakta men säkert

Euphyllia paradivisa 3 stycken växer väldigt bra och är kanon stora och fina

Notering på samtliga koraller är att dem har alla polyperna ute hela dagarna och har ljusa klara färger

Lite knappar som växer på extemt bra

Exenia växer inte alls mycket men ser fin ut.

Skivor växer helt okontrolerbart massor / dag

Sarcophyton ehrenbergi jätte stor säkert 30cm i diameter dock växer den inte men ser väldigt fin ut.

Sedan några andra mjukisar som ej växer så mycket men med mina värden räknar jag ej att mjukisar ska växa så fort.

Så skred in vad som bor i karet i korall väg Tänkte om hystrixen behöver något som dom andra inte behöver eller tvärtom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det är ju rätt bra drag i karet 12000l/ twinstreamer riktade mycket uppåt så ingen korall får ublåsen rakt påsig. Pump till uvc belastad ca 1000L/h en wawemare på 2000l/h för att få mer turbolens störa vattnet. Största utmaningen är ass LPs ska mp bra och få lagom cirkulation men löste detta tillslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har halverat dosen nu + matat på bra med käk för att öka på värdena. så ska kika till imorgon hur den mår. Och se om fosfaten går upp lite innan man köper tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har rowa och hanna som jag mäter med. Jag körde på rejält med mysis och artemia. Som inte va avsköljd. Hoppas på en höjning

DEt som är komiskt är att allt annat värkar fungera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Den flämtar för sitt liv har tappar en hel del färg och ser död ut men det finns där en gnutta liv. Men har tydlig tillväxt på andra SPS. Den vävnad som finns är gulaktigt. Fick lite väl hög fosfat så vet inte riktigt vad jag skall göra. acron jag har stor helt stilla i växten. Men monipora både flak och gren växer på LPS har avstannat lite i tillväxt. Bytte kar nyligen och ny sitter belysningen betydligt högre upp och det värkar vara posetivt i detta fall. Hystrixen ser man att den sakta får ny vävnad så finns lite hopp. håller på att bygga LED belysning nu med som jag tror på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...