Gå till innehåll

Nitrit/nitrat hjälp


jacs

Rekommenderade inlägg

Hej,

Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas?

54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg?

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inbillar mig att Tetras nitrattest är OK. Åtminstone visar det ingen nitrat i mitt kar (gul lösning) men det ger utslag (orange lösning) om jag doserar nitrat. Dvs det verkar detektera nitrat. Sen tror jag inte det har någon upplösning.

Och en tysk test verkar ge det godkänt (dvs det detekterade nitrat i rätt storleksordning i alla fall):

http://www.korallenriff.de/Sindelfingen2005/nitrat2005_sifi.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha specifika störjoner i ditt akvarium. jag har alltid mätt nitrat i mina kar men konstaterat nitratbrist (verklig) åtskilliga gånger. Har också bekämpat Cyano med nitrattillsats fast testen visat 50 - 100 ppm (och lyckats med det)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för fostatvärde? Och vad mäter du med?

Jag gissar att du har en del fosfat...

Salifert är det, 0.03 ser jag inte att den framträder men 0.1 framträder när jag håller färgkartan bakom behållaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...