Gå till innehåll

Hjälp


Malin D

Rekommenderade inlägg

Cyano o dino tycker jag det ser ut som, cyano kan du suga ut vid vid vattenbyte men de kommer tillbka så länge grundproblemet finns. Jag brukar få lite cyano vid mycket låg nitrat noll vid mätningen, fosfatremover och en höjning av nitrat brukar fungera.

Dino som jag aldrig haft tror jag att man kan motarbeta med ett högre KH. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Du får nog kolla dina värden och se hur du ligger till och sedan försöka hålla dem stabila, stabilitet är lite av a och o.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano hade jag efter ett par månader efter uppstart och vid den mätning låg jag väldigt lågt i Nitrat - nära 0. Doserade lite nitrat och nu ligger jag runt 4-5ppm och Cyanon är extremt lite.

Detta är ca 1 - 1.5 månader sedan och har knappt några problem med cyano, samt många andra fula alger börjar minska.

Dock har jag 2 röda macro-alger som trivs som bara den. Dom får vara kvar eftersom dom faktiskt blir rätt trevligt tillskott.

Men hur länge har ditt varit igång?

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som det som jag hade i mitt nano. Jag behandlade mitt genom att suga upp så mycket som möjligt och sedan dosera lite väteperoxide ifrån apoteket. Det funkade perfa och var borta på 2-3 dagar.

Då doserade jag ca 5ml på 100l ungefär men jag vet inte hur du ska dosera. Funkade iallafall för mig. går att läsa om det här:

http://www.reef2reef.com/forums/reef-aquarium-discussion/52084-dinoflagellates-my-experience-h2o2-reefing-tool.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...