fredrikDalby Postat 21 april 2013 Dela Postat 21 april 2013 I mitt nystartade RSM 130 finns det vinröda alger (?) på en del av stenen. Har letat en bra stund på forumet och Reef Central m.m. men blir inte klok på vad det är. Är det "Red Turf" alg ? Eller "fastsittande" cyano ? Är det något man vill ha ? Sitter hårt fast i stenen, går delvis att få bort om man kämpar med hårdborste. Syns som det vinröda fläckarna på bilden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 21 april 2013 Dela Postat 21 april 2013 Det är inte turf i alla fall då turf blir som små "barrväxter" till utseendet...Cyano låter mer troligt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 april 2013 Dela Postat 21 april 2013 Tror inte på cyano utan det är en "riktig" alg som dyker upp då och då. Jag har den där ljuset är lite svagtMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Eldy Postat 21 april 2013 Dela Postat 21 april 2013 Det är inte vanliga röda kalkalger? I så fall är det absolut inget att bekymra sig över, snarare tvärtom. Sök lite på röda kalkalger så får du se om det är det du "drabbats" av Edit: Nu såg jag vad du menade på bilden, där kan jag inte hjälpa dig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 21 april 2013 Dela Postat 21 april 2013 Ser ju ut som röda kalkalger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sparrow Postat 21 april 2013 Dela Postat 21 april 2013 Detta är Vanliga hederliga röda kalkalger, jag har dem oxå, dem kommer och går beroende på ljus m.m, dem sitter likadant som vanliga lila kalkalger och är inget att vara orolig över, cyano sitter inte speciellt hårt fast på sten utan lägger sig som ett geggit lager åvanpå sten koraller sand m.m detta är ju bara lite mer fin färg i karet (har detta även på mina stora turbosar så dem e lite pimpade just nu ^^ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 21 april 2013 Författare Dela Postat 21 april 2013 Tack för alla svaren ! Algen får nu sprida sig som den vill. Håller med om att den är fin. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.