Gå till innehåll

Juwel skummare låter väldigt illa. HJÄLP ? Nystart


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

jag har startat upp ett juwel lido 120 liters akvarium idag och blev förvånad hur högt skummaren låter är en juwel 3.0

Är det något man kan göra för att få ner ljudnivån ?

Och min fråga är ska jag köpa levande sten nu och sen ska det få gå ca 2 månader innan man köper någon fisk ? har blandat i salt idag och vatten.

Ändrat av Matthias_H
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ingen aning om juwel-skummaren, men tunze-skummaren har jag bara gott att säga om. Tog lite lång tid innan den började producera gunk hos mig, men nu gör den sitt jobb, låter inte mycket och drar inte mycket ström. Helt klart värd sina dinarer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju så att jag just köpt skummaren och körde igång den idag. Har läst att det tar 3-4 dagar innan den blir tystare och fungerar som den ska men har svårt att tro det. Blir galen på ljudet :-(

Ändrat av Matthias_H
Felstavat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej mattias även jag har ett lido med en Jewel skummare och jo den lät en del i början men nu tänker jag på inte ens på den .. gick just för att lyssna på skummaren och visst den gör lite ljud ifrån isg men inte alls störande... har haft min igång sen i Januari.

helt rätt i med levande stenen ev lite levande sand sen är det bara att vänta och inte för mycket ljus i början.

Anders i Kiruna så nästan grannar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har studerat juwl skummarna en del och tycker dom värkar ha en lite halv slapp konstruktion stora bubblor vilket resulterar till med ljud och sämre värkningsgrad. Jag skulle lämnat tillbaka den och köpt en mer beprövad skummare tex Tunze dock kan dom läcka microbubblor men det ger sig när det bildas microfilm.

Ang sten skulle jag hysta i på en gång ingen mening att vänta. Sedan låta det gå lite och götta t sig. Sedan i med städfirma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juwel skummaren har en mycket primitiv design. Det är en motordriven skummare men venturin sitter efter pumpen istället för innan så det blir väldigt grova bubblor då de inte processeras på något vis för att bli mindre. Dessutom så är de i vattnet en mycket kort tid vilket försämrar verkningsgraden ytterligare. Det känns spontant som om den är ihopsatt av någon som bara sneglat snabbt på skummar konceptet. Det borde gå bygga om den så den presterar bättre egentligen om man har lite verktyg och material tillgängligt.

Om du stänger av luften till skummaren blir den helt tyst va? Det ska den vara. För att få tyst på luftintagets oljud så kan du sätta en ljud-dämpare på det. De är ganska enkla att bygga en ganska väl fungerande sådan själv. Konceptet är mycket simpelt så även en grov konstruktion blir effektiv. Jag har ingen ritning här men sök lite här på forumet.

Det är nog det bästa att ordna först. I den här skummaren i original skicket så är det mest luftintaget som är en bov, andra källor är ljudet när bubblorna spricker vid ytan i skummaren och eventuell resonans. Om bubblorna blev mindre skulle det minska oljudet ytterligare, resonans eller skrammel borde kunna åtgärdas om man kan kolla så inget sitter löst så att det har möjlighet att sitta och vibrera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har lust att lägga pengar på en ny skummare så är mitt tips att vänta nån vecka. Den bör bli tystare när den fått gå in sig. Jag köpte en Tunze 9004 som redan tipsats om i tråden och den lät ordentligt mycket i början. Den släppte även ut mängder med mikrobubblor i vattnet så jag var inte helt nöjd om jag ska vara ärlig. Dock är det som med allt i saltvattensvärlden. Tålamod lönar sig. Nu är den relativt tyst och jag kan inte se så mycket mikrobubblor heller. Jag har haft min igång i snart två veckor nu.

Om du har kvar filterfacket i ditt Lido så kanske du ska fundera på Tunze 9002. Jag vet inte säkert men den kanske får plats där i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också jewel 3.0, har haft min igång i drygt 2 mån. Låter mycket mindre även om den fortfarande låter. Den släpper inte ut några microbubbler längre och skummar bra, tycker jag. I början skummade den väldigt blött men det har blivit bättre. Fick hålla på och pilla en hel del på den lilla luckan längst ner för att bli nöjd med flödet men nu fungerar allt som sagt bra. Har dock aldrig haft någon annan så jag har inget att jämföra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har också en nystartad juwel skummare som låter för mycket för att ha igång när man är hemma.

Jag undrar ni som säger att dom blir tystare efter ett tag, är det efter kontinuerlig drift eller kan jag slå av den några timmar varje kväll?

hmm, kanske snodde din tråd Mattias...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara låna min tråd du jag får ju också nytta av det :-) var till han jag köpte skummares av idag och han mena på att jag ska ge den ca en vecka låter den inte mindre skulle jag komma in:-) det är visst en inkörningsperiod i början :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har också en nystartad juwel skummare som låter för mycket för att ha igång när man är hemma.

Jag undrar ni som säger att dom blir tystare efter ett tag, är det efter kontinuerlig drift eller kan jag slå av den några timmar varje kväll?

hmm, kanske snodde din tråd Mattias...

Som jag sa till frugan... -Visst, vi kan stänga av den, men då tar det längre tid för den att bli inkörd. ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...