Gå till innehåll

Tobbes källarakvarium, 600l salt


Rotor

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

Känner att det är dags att starta en tråd om mitt akvarium. Har varit här och lusläst sedan planeringen startade för ett drygt år sedan, men inte riktigt kommit loss med en egen tråd.

Jag är oerfaren vad gäller denna typ av forum, så startmotståndet har varit stort - men det känns inte mer än rätt att dela med sig av bilder mm (erfarenheter har jag inga än...) Jag har ju fått ut enormt mycket bara genom att läsa andras trådar.

Akvarier av olika stolekar och inriktiningar har jag haft sedan jag fyllde 8 år, men hittils inte vågat mig på salt. Det som fick mig att bestämma mig var en omfattande källarrenovering. När jag ändå bilade ut/drog om el och vatten mm, kunde jag ge ett nytt akvarium de optimala startförutsättningarna. Måste säga att det är enormt spännande.

Det rör sig om en begagnad 600l burk med sump på ca 150l. Grotech skummare, litet UV. 2 blå och 1 vitt T8 rör samt 2x250 W MH. I burken sitter 2 st Seio 1500.

Kör med osmosvatten - direktkopplad på tillförande vattenledning i möbeln, magnetventil och timer. Innan det når sumpen passeras även en 4l dunk med kalciumhydroxid.

Har närmare 90kg LS som jag byggt scape med kring PVC skelett. Får se om jag måste plocka ut vart efter det kommer koraller...:)

Startade i början av februari med startkulturer jag köpte från Triton. Givetvis fått en del alger, men ingen regelrätt blomning - ej heller kunnat mäta någon nitritspik.

I mitten av mars blev det städpatrull: 1 salraias, 10 trochus, 10 astrea, 10 nassarius och 2 blåbenade eremiter. Förrutom en eremit och några trochus lever alla än :).

Sedan har jag succesivt ökat på fiskbeståndet.

Nu bor där: 2 Zebrasoma flavescens

2 Valenciennea Strigata

2 Amphiprion ocellaris

1 Centropyge loricula (elddvärgkejsare)

1 Pomacanthus navarchus (drömkejsare)

3 Lysmata debelius (eldräka)

Vattenvärderna har hela tiden sett ok ut. Lite fosfat, fortfarande mätbart trots remover i innerfilter i sumpen. Nitrat 5-7. Aldrig kunnat mäta nitrit eller amoniak. Lågt Ca och Mg, men det är nog saltet….

Skall lägga upp lite bilder senare ikväll när barnen är isäng.

Kul att vara här tillslut.

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wiking, kul att vara här officiellt. Skall försöka ladda upp lite bilder jag tog i helgen. Tyvärr inte samma klass som mycket jag sett här - jag är mer rikta/klicka typen av fotograf...post-7112-14468929225168_thumb.jpgSump med skummarfack, centralt fack (vattenbyte/teknik..) och returfack. Min automatiska osmosvattenpåfyllare syns även. Går via en dunk med kalciumhydroxid.

post-7112-14468929224639_thumb.jpg

post-7112-14468929224901_thumb.jpg

post-7112-14468929225781_thumb.jpg

post-7112-14468929226077_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant ikola, jag får välan åka runt lite. :)

Ang ie10 så strular det nog mer än det är värt - får byta jag med.

Och tack - det är kul att äntligen vara här på riktigt. Ni har ett trevligt forum. Skall testa med pumparna i kväll - har stört mig på att det blir så lite blås trots att de skall leverera 6000l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev mycket bättre utan kåpa - särskilt när jag rensat ut all småsten och små snigelskal som satt i.. tack för tipset.

En fråga: ligger lågt i Mg (1140) och Ca (340). När jag kollar på specen på mitt salt (reef expert från arken) så ligger det visst däromkring. Har förstått att jag bör justera Mg först, men med vilket preparat? Är det smart att köra Balling lösningar manuellt, eller finns det andra sätt?

Och som ni ser har jag hittat kompabilitetsläget :)

/T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror iof att en person på 38 år vet var enter sitter. -skrattar hysteriskt

Detta är väl ie 10 problem. Folk har tipsat om byt webläsare eller använd verktyg/kompatbilitetsvy i ie10

Jag är tillräckligt gammal för att inte ha förutfattade meningar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökt fånga lite invånare ikväll.

post-7112-14468929245053_thumb.jpg

Sandvändarna är riktigt trevliga att se på, de håller ihop hela tiden. Dock undrar jag hur det blir i framtiden - all sten är täckt av ett fint lager sand..

post-7112-14468929244137_thumb.jpg

En av mina två gula kirurger och första korallen ur fokus. En capnella som jag tänkte skulle varsla om jag vågar stoppa i mer.

post-7112-14468929244827_thumb.jpg

Håkan. Döpt av barnen pga mustachen :) Sällan sett en fisk som kan äta så mycket. Rund som en boll är han.

post-7112-14468929244344_thumb.jpg

En av tre eldräkor. Har märkt att de putsar ibland. Undrar om det räcker, eller om en "äkta" putsarräka skulle vara bra?

post-7112-14468929243845_thumb.jpg

post-7112-14468929243945_thumb.jpg

post-7112-1446892924404_thumb.jpg

post-7112-14468929244244_thumb.jpg

post-7112-14468929244441_thumb.jpg

post-7112-14468929244539_thumb.jpg

post-7112-14468929244636_thumb.jpg

post-7112-14468929244733_thumb.jpg

post-7112-14468929244949_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang sandvändarna jag har 2 likadana och dom älskar att bygga högar med sand. Jag slätade ut sanden i eftermiddags nu körde ner en linjal 20 cm djup va höger tror den bygger någon form av boplats dom har även en underbar egenskap att släppa sant i streamern du kan nog själv lista ut vad som händer streamern är på 12000L/H.

Ang eldräkorna är dom putsare och fungerar kanon bra dock en benägenhet att försvinna sedan komma fran när man dömt ut dom en av mina va borta säkert 6 månader.

Salarias dom är grymma jue han äter mer själv en alla fiskar i karet typ rund som en fotboll:)

Slutligen fint kar och ang ballning går det utmärkt att dosera manuellt det bästa är att doser var tillsatast utspritt under dagen så du inte häller i alla samtidigt. blanda inte ihopa MG ca och KH i samma flaska då for du en kraftig reaktion med värme och bubbel som följd och värdens fällning mg och ca blir katastrof när man blandar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen när som Ikola, dock finns det inte mycket i korallväg att se än. Det enda är en sorglig capnella som jag flyttar runt i hopp om att hitta en plats där den trivs..

Som tur är har sandvändarna inte hittat mina streamers än :), men det är väl bara en tidsfråga. Tack för tipset ang balling, picko. Då har jag en plan för att justera Mg och Ca. Blir att beställa salt.

Ledig dag idag. Blir att blanda salt för vattenbyte, kanske flytta capnellan igen /T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag osäker på vad jag skall göra..

Igår dog ena clownen. Den har sett hängig ut i ca 2 dagar. Inga direkta prickar, men "slemmig" på huden. Ätit dåligt oxo.

I samband med att jag hittade den, kunde jag inte se min elddvärgkejsare. Efter lite letande hittade jag den ståede i en grotta. Kom inte ut för att äta. Idag var satt den uppochner fastsugen på insuget till en streamer, inte död men när jag tog loss den simmade den runt i loopar och fastnade snart på samma sätt igen. Tog ut den omgående. Kunde inte se någon påverkan på huden.

De andra verkar må bra, förrutom drömkejsaren som har likande slemmighet på huden som clownen hade. Dock verkar den pigg, äter bra.

Jag bytte vatten igår. Värden idag väs oförändrat jmf tidigare:

NH4: 0

NO2: 0

NO3: 5

PO4: omätbart m salifert

Ca: 340

Alk: 7

Mg: 1110

pH: 8,0

Dens: 1,023

Temp: 24,0

Kör det mikroskopiska UVC:t som kom med karet. 8W, i sumpen. Har beställt kol som kommer imorgon.

Blandar även salt till en karantän - tömt ett 40l sötvatten för ändamålet.

Fick en ozonisator med vid köpet av karet. Borde jag använda den? Det är en Sander modell 50. Hur gör jag i sådana fall. Kan jag koppla den till luftinsuget på min Grotech skummare? Lämplig dos?

Blir riktigt nervös, vill inte förlora mer fisk!

Hoppas någon av er har tips på hur jag skall göra.

/Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen. Är rädd att mitt lilla UVC är för litet... är det bättre att köpa större, eller kan man köra ozon som "kur" även om man inte har en ozonsäker skummare (om det nu finns något som är ozonsäkert)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu går ozon med 50 = max. Mitt lilla UVC (8w) samt akutkol. Hoppas jag tar vad det nu är. Drömkejsaren är fortfarande ful i färgen och har beläggning på sidorna, men den är pigg och äter bra. Övriga invånare ser hela och friska ut.

Är det någon som vet / har någon åsikt om hur länge jag skall köra ozon och akutkol; UVC:t gör välan varken till eller från i nuläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oförändrat läge... Har försökt fånga drömkejsaren på bild för att visa beläggningen på sidorna - är helt klart svårare än det låter, men skickar med bästa bilden.

post-7112-14468929342252_thumb.jpg

Vad tror ni som vet - är det oodinium?

post-7112-14468929342045_thumb.jpg

Har även börjat få oönskad växt på botten - cyano kanske?

Hela karet från vänster till höger

post-7112-1446892934178_thumb.jpg

post-7112-14468929341243_thumb.jpg

post-7112-14468929341565_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...