Gå till innehåll

Problem med korall??


oualid

Rekommenderade inlägg

post-7639-14468929245148_thumb.jpg

Hej.

Jag köpte korallen som är på bilden ovan för ca 1 månad sedan.

För drygt en vecka sedan började den dra ihop sig.

De överiga korallerna verkar må bra.

Värdena i vattnet som t.ex nitrat, PH osv verkar vara OK.

Gjorde vattenbyte förra helgen.

Akvariums storlek är på 180L. Har skummare och extern filter.

2st T5 med reflektorer.

Är det nån av er som har nån uppfattning om vad det kan bero på?

/Oualid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]95283[/ATTACH]

Hej.

Jag köpte korallen som är på bilden ovan för ca 1 månad sedan.

För drygt en vecka sedan började den dra ihop sig.

De överiga korallerna verkar må bra.

Värdena i vattnet som t.ex nitrat, PH osv verkar vara OK.

Gjorde vattenbyte förra helgen.

Akvariums storlek är på 180L. Har skummare och extern filter.

2st T5 med reflektorer.

Är det nån av er som har nån uppfattning om vad det kan bero på?

/Oualid

För lite ljus tippar jag på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du har väldigt lite ljus på T5 räkna 1W/L. Hur länge har den varit ihopdragen dom kan tjura iblan om något kommit emot den eller så någon firre som busar me den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.Det låter som väldigt lite ljus, om det är 39w rör så hamnar du på 0,43w per liter vilket inte är korallvänligt om dom inte ligger helt under belysningen vid ytan.

Så vad har du?

2.Vattenvärden, hur ser dom grundläggande värdena för koraller ut, salinitet, temp, Kh, Ca, Mg samt hur sköter du dessa(tillsatser överlag)?

3.Vad har du i ditt externa filter?

4. Hur mycket vatten byter du och hur ofta.

Occam´s razor är en favorit när det kommer till nybörjare som har problem med karet så jag tror inte du har problem med parasiter.

Jag skulle gissa på att det är nåt som är ordentligt fel eftersom korallen på bild är en sån jag försöker utrota ur mitt kar med dålig framgång.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Har 2st T5 45W 895mm + reflektorer

2. Temp 25c, salinitet: Visaren i hyrdometern ligger mellan 1020-1023. Har inte kollat Kh, Ca och Mg

3. Extern filtern är Sera 400+ UV. Innehåller "makaroner" och 1st kolfilter. Borde kanske ha levande sten istället i den.

4. Bytte drygt 20L förra helgen och kompletterar med run 5L varje vecka. Använder Osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite låg salinitet. Det medför väl att både Ca & Mg blir lägre. Sikta på att dra upp salthalten vid vattenbytena.

Jag kör samma belysning (Juwels T5 med Marinrör & reflektorer) och har nöjda SPS & LPS:er. Salinitet på runt 1.025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite låg salinitet. Det medför väl att både Ca & Mg blir lägre. Sikta på att dra upp salthalten vid vattenbytena.

Jag kör samma belysning (Juwels T5 med Marinrör & reflektorer) och har nöjda SPS & LPS:er. Salinitet på runt 1.025.

OK ska testa.

Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det redan nämnts så är saliniteten på den nivån man har i fisksystem utan koraller, kombinerat med 5 liters byten i veckan och inga tillsatser så skulle jag gissa att dina värden inte ser speciellt bra ut.

Vill du lyckas med koraller framöver så skulle jag föreslå att du köper dom grundläggande testen och en refraktometer, dom är inte speciellt dyra nuförtiden.

Antingen så behöver du sen göra betydligt större vattenbyten eller så skaffar du lite tillsatser för att stöda värdena i karet vartefter dom förbrukas.

Sen skulle jag uppgradera ljuset, även om man får vissa saker att klara sig med väldigt klen belysning så blir det betydligt roligare om man har mer effekt=arter att välja mellan.

Jag är inte så förtjust i ytterfilter men sköter du det med bra frekvens så funkar det, sen om det är nödvändigt är en annan fråga.

Ifall du har aktivt kol så hoppas jag det inte är en variant från sötvattenshobbyn, det är oftast snabbverkande kol med höga fosfatvärden.

Kolla även doseringen så du inte har för mycket...

I korthet

-Höj salinitet till normala saltvattensvärden 1,024-26.

-Få koll på värdena, det är lite som att ha en bil, man behöver byta olja o fylla på bensin om det skall funka i längden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka värden har du på nitrat och fosfat då? Skulle ju kunna vara att nitratet är på tok för lågt. Doserar du kolkälla eller liknande?

Men att få salthalten rätt och få koll på att mg, ca och Kh är bra vore nog en bra ände att börja i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I korthet

-Höj salinitet till normala saltvattensvärden 1,024-26.

-Få koll på värdena, det är lite som att ha en bil, man behöver byta olja o fylla på bensin om det skall funka i längden.

//NiXoN

Har upptäckt, i min förvåning, att det var mycket hög salinitet, över 1,028 !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har för lite ljus så ordna en 250W MH, de är hyffsat billiga och de flesta koraller trivs under den och får bra färger:)

jag kör själv en sådan över mitt 120 liter kar. Over koll med typ 2,5W litern med allting verkar trivas:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova rengöra mätaren, lägg den i osmosvatten o låt den ligga i 10 minuter innan du sköljer av den och testar igen.

Jag försöker oftast få folk att hålla lite koll på grundparametrarna så att karet är lite mer stabilt och för att det gagnar djuren i burken, även fisken i vissa fall.

Orsaken till att jag inte är helt såld på belysningsbrist är att jag inte tycker att responsen ser ut som den brukar när dom blir skuggade hemma hos mig...

Därav är jag inne på kemi/skötsel.

Skall du förbättra belysningen så finns det extra ljusbalkar att köpa till juvel, då får du ett mer rimligt ljus överlag för koraller och bibehåller det estetiska.

Du kan dock få lite värmeproblem...

En annan variant är att byta till LED men då pratar vi om en annan inköpskostnad, dock inte så farligt om du är händig med elektronik.

Då kan det gå att bygga en enkel komplementramp till en rätt rimlig kostnad.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanliga reaktionen med dåligt ljus är ju att dom sträcker sig och blir super höga och bleka. Jag ger inte mycket för viparmsmätare tycker dom är ostabila rentav dåliga. flytboj om man vill ha det billigt dom är helt ärligt väldigt bra.

Hur går det? För dom kan tjura bara för att ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanliga reaktionen med dåligt ljus är ju att dom sträcker sig och blir super höga och bleka. Jag ger inte mycket för viparmsmätare tycker dom är ostabila rentav dåliga. flytboj om man vill ha det billigt dom är helt ärligt väldigt bra.

Hur går det? För dom kan tjura bara för att ibland.

Nu har jag gjort vattenbyte och sänkt ner saliniteten från 1,028 till 1,0024.

Alla andra koraller i karet verkar må riktigt bra förutom den på bilden.

Jag har nu flyttat den till ett annat ställe i karet.

Kan det vara så att det är kemisk-krig mellan korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kemiskt krig förekommer i regel när korallerna ligger helt emot varandra eller när man har massor på liten yta/volym.

Ljus/värden är fortfarande långt mer sannolika bovar.

Sänker/höjer du saliniteten så gör det med 0,001 enheter per gång, bättre för det levande i karet...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...