Gå till innehåll

Salt som ger lågt KH????


JNerelius

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Ja men dåså, låt det stå ifred några veckor innan det går att säga nåt.

ok

jag påbörjade inkörningen för 3 veckor sen men tyckte det var för lite LS i så jag började om processen. och jag fick inte ner värdet på den tiden heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inget som förbrukar kh ännu. Nån mer bevandrad än mig skulle kanske ge dig råd, men ge det tid.

Mäter du nitrit?

Vissa förespråkar att sätta i en fisk tillsammans med bakterier för att få igång nitrifikationen, och den förbrukar kh också.

Körde du ro-vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inget som förbrukar kh ännu. Nån mer bevandrad än mig skulle kanske ge dig råd, men ge det tid.

Mäter du nitrit?

Vissa förespråkar att sätta i en fisk tillsammans med bakterier för att få igång nitrifikationen, och den förbrukar kh också.

Körde du ro-vatten?

Jag mäter NH4, NO2, NO3 och PH. just nu och struntar i dKH. Jag kör med osmos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värden i övrigt då?

Ditt vatten påverkar inte kh om du kör ro. Testa att köra kh-testet på det så skall det slå om direkt.

Det är något i ditt kar som lakar ur kh , och har dubingen förbrukning så kommer det inte att gå ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värden i övrigt då?

Ditt vatten påverkar inte kh om du kör ro. Testa att köra kh-testet på det så skall det slå om direkt.

Det är något i ditt kar som lakar ur kh , och har dubingen förbrukning så kommer det inte att gå ned.

Innan jag stoppade mera sten i var nitrit 0, nitrat 0, amonium 0 och ph 8.4, dkh 15.

kör med samma vatten + 5 liter nyblandat. samma stenar+ 5 kg nytt. och samma sand.

idag har jag nitrit 0.2, nitrat 5.0 ammonium 0.8 och PH 8.4 har inte mätt dKH idag men igår var det långt över 15

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja dosera bakterier, du bör få ned amonium lite först. Sen nån enkrl, typ en grön chromis, nåt du vill ha sen.

Försök läsa lite trådar här om uppstart.

Jag kör med uppstarts bakterier. Ja jag hade inte tänkt att köpa fisken imorgon ;)

utan vänta tills värden för nitrit och ammonium är 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, tabellen säger ju "titrant used", dvs man måste ta 1-"avläst värde".

Men att råka läsa av 12 i kh av misstag är nog svårt...

För dom som är vana vid saliferts test så har det blivit lite fel ibland, där kollar man på hur mycket som är kvar i sprutan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stoppade i en clownfisk när jag startade upp. Vet inte om det är djurplågeri, men nu har det gått två månader och den mår fina fisken och har så gjort hela tiden. :) Inga höga värden på några parametrar (använda sera nitrivec samtidigt under uppstarten och matade mycket sporadiskt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stoppade i en clownfisk när jag startade upp. Vet inte om det är djurplågeri, men nu har det gått två månader och den mår fina fisken och har så gjort hela tiden. :) Inga höga värden på några parametrar (använda sera nitrivec samtidigt under uppstarten och matade mycket sporadiskt)

Tanken är att jag bara ska ett par clownfiskar i den här tanken. och givetvis ett clean crew.

jag använder Red Seas Reef Mature Pro Kit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska säker på att detta är ett mätfel. Antingen salthalten eller också KH. Om Mg och Ca har vettiga värden så är det mätfel på KH, om inte på salthalten.

På nyblandat saltvatten från igår som inte har varit i akvariet får jag 12 dKH, något i akvariet måste ju göra att det blir så högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...