Gå till innehåll

Salt som ger lågt KH????


JNerelius

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Du skriver att du använder Red Seas Reef Mature Pro Kit. Är inte det Red Seas "Ballingmetod" ? Att höja kH, Ca och Mg.

Mycket möjligt.

innehåller: Nitro Bac. Bacto start , NO3.PO4-X och KH Corallline Gro. Det sistnämnda ta man bara i om man vill eller behöver höja KH dvs om man har ett värde mindre än 8,2 dKH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk att det vara så svårt att hitta något så lätt fel. givetvis den mänskliga faktorn i det här fallet. Det är tillåtet att idiot förklara mig ;)

Har lyckats ta i KH Coralline Gro av misstag. Gjorde ett 50 % vattenbyte och fick ner till 15 dKH. Ska nog fixa sig om någon vecka eller 2.

Tack för all hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du använder Red Seas Reef Mature Pro Kit. Är inte det Red Seas "Ballingmetod" ? Att höja kH, Ca och Mg.

Det är inte Reef Foundation A, B och C du tänker på. som höjer Ca, Mg och Kh?

Mature Kit är för helt nystartade akvarier.

Så har jag förstått det hela i alla fall.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Om du blandar endast del av en hink salt så kan i vissa fall saltet ha skiktat sig i hinken och då får du vatten med felaktiga värden. Så tidigare blandat vatten kan ha ett högre KH än det du blandar nu. Jag har råkat ut för detta när jag blandade små mängder (5 liter) för att testmäta. Detta var med Red Sea Coral Pro.

Lösningen var att röra om ordentligt i salthinken.

Hälsningar

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...