Gå till innehåll

Osäker på värden, behöver råd.


jflod

Rekommenderade inlägg

Tyckte att jag hade hyfsad koll på mina värden. Har haft lite lågt kh ca dom jag på senare justerat upp mef Baling. Jag testar med saliferts tester ett kitt jag köpte i aug. Har någon gång mätt mot mitt färdigblandade salt som en ref på vart jag ska sträva eftet samt att jag ligger hyfsat med mätningarna. Mest konstigt med saltet är att det ligger högt i kh,11. Men har mätt mot referens samt annat test så tror att det stämmer.

Testerna började ta slut så jag beställde nya ca,mg och utgångs datum för dessa ligger flera år fram så det verkar vara nytillverkade.

Fick med de nya testerna högre värden ca +40 och mg +100. Tänkte då att tidigare test kitt blivit gammla.(sista dropparna på titreringvätskan) och att värdena har drivit på senare tid pga av detta och att jag tillsatt för mycket mg,ca.

Mätte igår på nyblandat salt och testerna visar höga värden.

Har kollat refraktometern men inte mot ref. kallibrerad mot ro vatten.

Salthalten på blandat salt visar som förväntat. och hyffsat som min densiometet flytmodellen.

Mycket indikerar på att de nya testetna visar fel men jag kan ha fel, missar jag något.

Gamla testet ca430,mg1300

Nya ca470,mg1410(har ej kunnat verifiera mot gamla då refvätska tog slut, samt att jag tillsatt mg )

blandat salt TM pro(11/4)ca420,mg 1320,kh 11

blandat salt, nya tester. ca480,Mg1450, kh11(kh ej nytt test)

Förslag på vad som ev missats, och hur kan jag ev fortsätta?

Visar testerna fel kan jag då använda de nya värdena som riktvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte att jag hade hyfsad koll på mina värden. Har haft lite lågt kh ca dom jag på senare justerat upp mef Baling. Jag testar med saliferts tester ett kitt jag köpte i aug. Har någon gång mätt mot mitt färdigblandade salt som en ref på vart jag ska sträva eftet samt att jag ligger hyfsat med mätningarna. Mest konstigt med saltet är att det ligger högt i kh,11. Men har mätt mot referens samt annat test så tror att det stämmer.

Testerna började ta slut så jag beställde nya ca,mg och utgångs datum för dessa ligger flera år fram så det verkar vara nytillverkade.

Fick med de nya testerna högre värden ca +40 och mg +100. Tänkte då att tidigare test kitt blivit gammla.(sista dropparna på titreringvätskan) och att värdena har drivit på senare tid pga av detta och att jag tillsatt för mycket mg,ca.

Mätte igår på nyblandat salt och testerna visar höga värden.

Har kollat refraktometern men inte mot ref. kallibrerad mot ro vatten.

Salthalten på blandat salt visar som förväntat. och hyffsat som min densiometet flytmodellen.

Mycket indikerar på att de nya testetna visar fel men jag kan ha fel, missar jag något.

Gamla testet ca430,mg1300

Nya ca470,mg1410(har ej kunnat verifiera mot gamla då refvätska tog slut, samt att jag tillsatt mg )

blandat salt TM pro(11/4)ca420,mg 1320,kh 11

blandat salt, nya tester. ca480,Mg1450, kh11(kh ej nytt test)

Förslag på vad som ev missats, och hur kan jag ev fortsätta?

Visar testerna fel kan jag då använda de nya värdena som riktvärden?

Saliferts tester brukar visa hyffsat bra värden (med kanske magnesium som ett undantag). Jag skulle om jag vore dig köpa referensvätska och testa samtliga nya tester, så du får reda på hur mycket de slår.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag mätt mot referensvätska och det verkar som det går att lita på de nya testerna.

mätning test(ref)

Salinitet 1,025(1,025)

Mg 1335(1314)

Ca 410(422)

KH 6,7(6,7)

NO3 7(10)

PO4 0,1(0,2)

Intressant är att min billiga refraktometer mäter rätt, kalibrerad mot osmosvatten-Tummen upp

Att kolla på är varför mitt salt avviker mot förväntat. Men då jag jar en ny batch nu får jag mäta mot den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag mätt mot referensvätska och det verkar som det går att lita på de nya testerna.

mätning test(ref)

Salinitet 1,025(1,025)

Mg 1335(1314)

Ca 410(422)

KH 6,7(6,7)

NO3 7(10)

PO4 0,1(0,2)

Intressant är att min billiga refraktometer mäter rätt, kalibrerad mot osmosvatten-Tummen upp

Att kolla på är varför mitt salt avviker mot förväntat. Men då jag jar en ny batch nu får jag mäta mot den.

Mäta PO4 är lite speciellt, Salifert mäter inte detta på ett vidare bra sätt, även om du träffade hyfsat nu, men det var för att det var ganska högt värde i ref. Skaffa en Hanna eller Rowa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av Magnesiumtester är att de har kort hållbarhet. Om Magnesiumvärden oförklarligen börjar falla så kan det vara värt att göra ett test hos någon kompis/akvariebutiken eller med referensvätska. Det är många här på forumet som börjat dosera magnesium i stora mängder då deras tester visat fallande värden. Sedan har de upptäkt med nya/andra tester att MG värdet legat över 1500.Så rekommendationen är att alltid dubbelkolla fallande MG-värden innan extradosering. När det sedan gäller PO4 så är inte Saliferts bra och jag håller med Freguz där, Hanna eller ROWA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäta PO4 är lite speciellt, Salifert mäter inte detta på ett vidare bra sätt, även om du träffade hyfsat nu, men det var för att det var ganska högt värde i ref. Skaffa en Hanna eller Rowa.

Bra att veta. får nog bli någon av dem framöver. Är inte orolig för tillfälet då koraller ser bra ut. men kan vara bra att ha om något går snett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av Magnesiumtester är att de har kort hållbarhet. Om Magnesiumvärden oförklarligen börjar falla så kan det vara värt att göra ett test hos någon kompis/akvariebutiken eller med referensvätska. Det är många här på forumet som börjat dosera magnesium i stora mängder då deras tester visat fallande värden. Sedan har de upptäkt med nya/andra tester att MG värdet legat över 1500.Så rekommendationen är att alltid dubbelkolla fallande MG-värden innan extradosering. När det sedan gäller PO4 så är inte Saliferts bra och jag håller med Freguz där, Hanna eller ROWA.

Precis det jag höll på att göra. hade 1410 fast tidigare gamla test visade 1300. det som förbryllade var att blandat salt mätte 1450 med nya testet mendan det gamla testet mätte ungefär vad jag tidigare mätt på nyblandat. Men det var det sista i spannet, hade blandat om i spannet när det var nytt men kanske missat det i botten.

nya saltet mäter 1310. har haft TM pro hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ca & Mg har börjat att sjunka i karet så ja gjorde en ny mätnin mot referensvätska. Ny stämmer inte testerna igen!!!!!! visar aldeles för lågt. Testerna har utgångsdatum långt fram och är användna 2månader.

Kan jag göra något fel? Det enda jag kan tänka mig är att jag sprutat tillbaka refvätskan som blev över men varit noga med att inte komma i kontakt med provet.

mätning ref.

värde(ref)

mg1230(1314)

ca390(422)

För tillfället klarar jag mig på vattenbyten utan att tillsätta annat än kh. Men hur kan man lita på testerna framöver om man ska bli mer avancerad. ska man inte kunna lita på salifert mg/ca tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har alltid varit noga med att skaka flaskorna ett par gånger enligt instruktion. Senaste mätningen gick jag i genom och skakade flaskor ordentligt rengorde provrör och pipettet ordentligt. ( tidigare bara sköljt igenom med ro)

Fick efter detta bättre värden - ca som ref och mg något avvikande men betydligt bättre. Vad som gjorde skillnad vet jag ej men jag kommer vara petigare i rengörningen framöver.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs inte mycket för att kontaminera referensvätskor eller reagenser, så att ha rena sprutor är enormt viktigt.

Jag tycker att man gör sig själv en björntjänst genom att spara och spruta tillbaka överbliven reagens.

I de flesta fall blir testerna för gamla innan de är slut i a f.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...