morganwinberg Postat 28 april 2013 Dela Postat 28 april 2013 hej!.nu har jag äntligen bestämt mig för att uppgradera från mitt 300L hörn kar till ett 550 L HAQUOSS INFINITY 126 BLACK.sumpen e påbörjad med både skummare och uv filter. nu väntar jag bara på mitt nya akvarium som kommer i början på nästa vecka!.jag lägger upp en bild på mitt hörn kar och ett på min nya sump.bilder kommer så klart fler av när mitt stora akvarium kommer. detta är mitt nuvarande akvarium på 300L detta är sumpen till mitt nya 550 L akvarium Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mollusken Postat 28 april 2013 Dela Postat 28 april 2013 Att uppgradera är aldrig fel-Tummen uppTänkte på sumpen bara, vet inte om jag hade vågat låta bubbelfällan nå hela vägen upp till sumpakvariets kant. Om det av någon anledning skulle bil översvämning o ngt av facken hamnar ju vattnet på golvet istället för att bara rinna över till mittsektionen. Jag har dock ingen egen praktisk erfarenhet av använda sump så det kanske bara är jag som är nojjig men iaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 28 april 2013 Författare Dela Postat 28 april 2013 Att uppgradera är aldrig fel-Tummen uppTänkte på sumpen bara, vet inte om jag hade vågat låta bubbelfällan nå hela vägen upp till sumpakvariets kant. Om det av någon anledning skulle bil översvämning o ngt av facken hamnar ju vattnet på golvet istället för att bara rinna över till mittsektionen. Jag har dock ingen egen praktisk erfarenhet av använda sump så det kanske bara är jag som är nojjig men iaf Molluskeninder bubbel facken e ganska stora öppningar av just den anledningen. höjer nivån sig i ett fack så höjs den i alla facken. sålänge inte öppningen i ficken längst ner är helt slutna så kommer nivån att vara samma i alla facken om något skulle hända:D.dock så har jag modifierat den lite. med en ettra skiva längs långsidan på sumpen för att få upp Uv ljuset över karets max vatten nivå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 28 april 2013 Författare Dela Postat 28 april 2013 här är en liten snabb rittnings plan om hur planeringen ser ut! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
henriksmalinl Postat 28 april 2013 Dela Postat 28 april 2013 Skoj med en till i Trelleborg som bygger större!! Ska bli skoj och följa :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 28 april 2013 Författare Dela Postat 28 april 2013 nämen tjenna Henrik!. va det inte dig jag va hemma om hos när jag lämnade lite vatten till denny när jag inte kunde ett skit om värdena osv haha?.hur har dit blivit? kan du länka en tråd?.. va nära på att gå på ett 900L kar men tänkte att nä ska man händra något i det så e det dags att ta på sig dyckar dräkten o hoppa i:D Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
henriksmalinl Postat 28 april 2013 Dela Postat 28 april 2013 Jo, det var mig du var hemma hos, hade dock inte kommit så långt då.... min tråd är här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51739-Henriks-720-Liters Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cheva Postat 28 april 2013 Dela Postat 28 april 2013 det ser bra ut men sänk dom höga bafflarna med några centimeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 28 april 2013 Dela Postat 28 april 2013 Ser bra ut men jag tänkte på en grej med UV filtret. Jag har inte införskaffat ett hittills då jag inte haft något behov av det än, så jag kanske inte vet vad jag snackar om. Men det killarna på akvarieleasing sa hade en bra poäng. De sa att ha UV filtret i sumpen är relativt ineffektivt då parasiterna som UV filtret ska döda/sterilisera lever mestadels i eller nära bottensubstratet eller i stenen. Det frisimmande parasiterna är en bråddel av totalen. Vet inte om du tänkt ha på UV filtret hela tiden men man bör även ta sig en tankeställare där med eftersom UV filtret dödar mer än bara parasiter. Den dödar även saker som skulle kunna vara föda för dina koraller.Det de rekommenterade var att sätta ner pumpen till UV filtret nära botten nån vecka före och ett par veckor efter nya fiskar introducerats och sen bara använda det ifall du behöver det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 29 april 2013 Författare Dela Postat 29 april 2013 du har en poeng. men dock så sätter jag insuget av mitt uv filter i returfacket och utblåset i skummar facket för att få dragit så mycket så möjligt av parasiterna. o pumpen som pumpar igenom uv filtret pumpar bara ca 500 L/h.dock så har jag häldre ett uv filter än att inte ha något alls. just för att även om det bara hjälper lite så är det bättre än inget alls. då jag är förtjust av Kirurger så är det viktigt att ha UV då dom lätt får prick sjukan!. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
soft_jonis Postat 30 april 2013 Dela Postat 30 april 2013 Hur går det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 2 maj 2013 Författare Dela Postat 2 maj 2013 jodå. förhoppnings viss går det bra nu. haft en del problem med min rörgenomföring som var till karet. men löst problemet nu. men tragiskt nog så klarade inte mina fiskar sig:/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
soft_jonis Postat 2 maj 2013 Dela Postat 2 maj 2013 va? alla? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 4 maj 2013 Författare Dela Postat 4 maj 2013 ja tyvärr så dog dom allihopa... så nu letare jag efter finna begangnade fiskar eller hur man säger. men inte så många som säljer fiskar här på guiden iaf inte här nere :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
soft_jonis Postat 5 maj 2013 Dela Postat 5 maj 2013 Har du bilder på nya? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 6 maj 2013 Författare Dela Postat 6 maj 2013 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
knabbuziak Postat 6 maj 2013 Dela Postat 6 maj 2013 Ser lynt ut... täcker belysningen in karet bra? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 7 maj 2013 Författare Dela Postat 7 maj 2013 ja belyssningen dugger got o väl till. där e knappt plats för större där uppe^^men har den på ganska låg enu för tar mig tiden att låta det gå nästan en vecka mellan varie nivå jag höjer nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morganwinberg Postat 9 maj 2013 Författare Dela Postat 9 maj 2013 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.