Gå till innehåll

Morgans nya bygge 550L + 128L sump


morganwinberg

Rekommenderade inlägg

hej!.

nu har jag äntligen bestämt mig för att uppgradera från mitt 300L hörn kar till ett 550 L HAQUOSS INFINITY 126 BLACK.

sumpen e påbörjad med både skummare och uv filter. nu väntar jag bara på mitt nya akvarium som kommer i början på nästa vecka!.

jag lägger upp en bild på mitt hörn kar och ett på min nya sump.

bilder kommer så klart fler av när mitt stora akvarium kommer.

post-7278-14468929301204_thumb.jpg detta är mitt nuvarande akvarium på 300L

post-7278-14468929301384_thumb.jpg detta är sumpen till mitt nya 550 L akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att uppgradera är aldrig fel-Tummen upp

Tänkte på sumpen bara, vet inte om jag hade vågat låta bubbelfällan nå hela vägen upp till sumpakvariets kant. Om det av någon anledning skulle bil översvämning o ngt av facken hamnar ju vattnet på golvet istället för att bara rinna över till mittsektionen. Jag har dock ingen egen praktisk erfarenhet av använda sump så det kanske bara är jag som är nojjig men iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att uppgradera är aldrig fel-Tummen upp

Tänkte på sumpen bara, vet inte om jag hade vågat låta bubbelfällan nå hela vägen upp till sumpakvariets kant. Om det av någon anledning skulle bil översvämning o ngt av facken hamnar ju vattnet på golvet istället för att bara rinna över till mittsektionen. Jag har dock ingen egen praktisk erfarenhet av använda sump så det kanske bara är jag som är nojjig men iaf :)

Mollusken

inder bubbel facken e ganska stora öppningar av just den anledningen. höjer nivån sig i ett fack så höjs den i alla facken. sålänge inte öppningen i ficken längst ner är helt slutna så kommer nivån att vara samma i alla facken om något skulle hända:D.

dock så har jag modifierat den lite. med en ettra skiva längs långsidan på sumpen för att få upp Uv ljuset över karets max vatten nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nämen tjenna Henrik!. va det inte dig jag va hemma om hos när jag lämnade lite vatten till denny när jag inte kunde ett skit om värdena osv haha?.

hur har dit blivit? kan du länka en tråd?.. va nära på att gå på ett 900L kar men tänkte att nä ska man händra något i det så e det dags att ta på sig dyckar dräkten o hoppa i:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut men jag tänkte på en grej med UV filtret. Jag har inte införskaffat ett hittills då jag inte haft något behov av det än, så jag kanske inte vet vad jag snackar om.

Men det killarna på akvarieleasing sa hade en bra poäng. De sa att ha UV filtret i sumpen är relativt ineffektivt då parasiterna som UV filtret ska döda/sterilisera lever mestadels i eller nära bottensubstratet eller i stenen. Det frisimmande parasiterna är en bråddel av totalen. Vet inte om du tänkt ha på UV filtret hela tiden men man bör även ta sig en tankeställare där med eftersom UV filtret dödar mer än bara parasiter. Den dödar även saker som skulle kunna vara föda för dina koraller.

Det de rekommenterade var att sätta ner pumpen till UV filtret nära botten nån vecka före och ett par veckor efter nya fiskar introducerats och sen bara använda det ifall du behöver det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har en poeng. men dock så sätter jag insuget av mitt uv filter i returfacket och utblåset i skummar facket för att få dragit så mycket så möjligt av parasiterna. o pumpen som pumpar igenom uv filtret pumpar bara ca 500 L/h.

dock så har jag häldre ett uv filter än att inte ha något alls. just för att även om det bara hjälper lite så är det bättre än inget alls. då jag är förtjust av Kirurger så är det viktigt att ha UV då dom lätt får

prick sjukan!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...