Gå till innehåll

glasmästare som borrar i Skåne?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Är det någon som känner till nån glasmästare som borrar "hela" kar i Skåne? Har hört nått om nån uppe vid eller i Höganäs, men har ingen kontakt info till vederbörande....

Annars får man väl sätta sig med telefonkatalog och ringa runt, eller ge sig på "dremelmetoden" (men vill helst inte det).....

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem, ingen glasmästare vågar.

Det fanns en som kunde tänka sig att borra i kristianstad trakten men hans maskin va sönder och han fick inte in en ny förän i höst.

Vet någon var man kan köpa en hålborr med diamanter på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med min lokala handlare. Han rekomenderade ett glasborr på Bauhaus(stavning?) för 70 spänn. Det skulle tydligen inte vara så svårt o göra det själv.

Viktigt va dock att borra från två håll då det kan fläka, spricka när man går "ut".

Han hade en kund som borrade själv och blev nöjd....

Jag har ingen erfarenhet själv men försiktighet e nog ett måste!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok är det så lätt at dremla så skulle man kanske göra det. Hur kyler man? Vattnet rinner ju ut genom hålet :)

Prisskilnaden på ett begagnat och ett nytt kar är ju ganska stor, kan jag fixa hålet så blir det nog begagnat istället! Å andra sidan hade det varit skönt att få ett nytt kar, dessutom färdigborrat, beslutsångesten är fullständig!!!

Ska kolla lite med glasmästare oxå innan jag bestämmer mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok är det så lätt at dremla så skulle man kanske göra det. Hur kyler man? Vattnet rinner ju ut genom hålet :)

Prisskilnaden på ett begagnat och ett nytt kar är ju ganska stor, kan jag fixa hålet så blir det nog begagnat istället! Å andra sidan hade det varit skönt att få ett nytt kar, dessutom färdigborrat, beslutsångesten är fullständig!!!

Ska kolla lite med glasmästare oxå innan jag bestämmer mig

När jag gjorde det:

Att borra ett hål i akvariet med en "dremmel" maskin

Borrade ett 43mm hål för 32mm genomförning på 30 minuter 8mm glas

Viktigt är att man har bra med kylning eftersom diamantstiftet inte får bli varmt så är detta viktigt blir det för varmt eller torrt så är detta borr/stift förbrukat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha man "slipar" inte ut hela hålet, man skär bara ut kanten? Jag trodde man skulle börja i mitten och slipa sig utåt liksom slipa bort allt glas. Får nog kika lite på dremmel prylarna ändå! Verkar ju inte så svårt. Jag ska dock ha större hål i tjockare glas, men det borde man väl reda ut.

Är det nån som har fler dremmeltips så kom igen!

Lutar ut begagnat kar nu, tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag prata med clasnilsson i Helsingborg och sa att dom hade utrustningen där men man måste släpa hela akvariet dit men det hade ja ingen lust med ;)

1:a vad jag hört som borrar ett redan limmat kar så grattis

Kanske är lättare att göra detta än att dremmla. karet. Kan dom göra detta och det ej är för jobbigt att bära karet så hadde jag gjort detta ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu bor i Skåne så kan man ju få det gjort även i Köpenhamn....

Akvarieudstyr borrade mitt. Iofs köpte jag det där också men de gör det säkert på ett beg också. Men man slipper nog inte frakten av akvariet här heller.

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Glasnilsson ab i Helsingborg du menar Highlow? Annars ska det finnas nån i Ängelholm oxå som visst borrar

Det blev inte som jag tänkte, skulle beställa färdigborrat kar på Akvarieudstyr igår, men de hade semesterstängt, så det blev från zoogiganten istället. Fixar borrningen på egen hand, men hittar jag nån glasmästare som gör det så lämnar jag till honom.

Kollade på Dremmelprylar härrom dagen, visserligen orginal, kostade ju runt 700kr, då ingick inte diamantstiftet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ojdå viss skillnad! Och det gick ju bra med den :)

Jag velar dock fortfarande lite inför att göra det själv, inte så kul om man misslyckas.... Ska höra med glasmästarna först innan jag bestämmer mig.

Märks det att jag har beslutsångest.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

jag fick mitt kar borrat hos en glasmästare i Malmö (kommer inte ihåg namnet, men kan nog fixa det om det behövs?), men sumpen dremlade jag själv. Jag tyckte det gick ganska lätt att fixa själv, men samtidigt var det skönt att få det stora karet fixat av glasmästare. Är lite osäker på hur jag skulle göra om jag fick välja i efterhand.... Dremmel gick ganska lätt, svårast tyckte jag det var att få hålet runt.... Beror nog lite på hur stort (och dyrt) karet är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man borrar med diamantrör så kyler man med vatten. Viktigt är att hålla konstant vinkel och använda t.ex ett mobilt pelarborrstativ. Jag har upp till 12mm borr. De större är aldeles för dyra att köpa själv ( flera tusen) så försök med Dremel blir billigare och lättare är dock svårt att få exakt runda hål men det krävs ju inte alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte ett litet kit med ett gäng olika former, det gick åt några stycken trots konstant kylning med vatten.... Med dremmel så borrar man inte ut en "fast" diameter, du slipar ut den diameter du vill ha, men som Ingvar säger, det är svårt att få hålet runt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fick mitt kar bottenborrat så var det en enkel sak med vattenkylningen. Denna är dels för att spola bort slagg så att det inte täpper till slipstiftet. Och framför allt är vattenet till för att kyla ner diamantkornen som sitter på slipstiftet. Eftersom diamanter är kol så har de låg antändningpunkt.. Om ni inte tror mig är det bara till att ta tantens diamantring och en vanlig tändare.. :).. Tricket med min vattenkylning var att jag silikonade fast en vanlig tom honungsburk under ytan som jag skulle ha slipad.. Sedan om man kan lägga en sträng på botten för att hålla vattnet inne så är det smidigare.. Sedan är det bara till att fylla på med vatten efter hand..

normal_PICT0034.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...