Gå till innehåll

Hur får jag bort den röd och gröna gräsmattan


jacs

Rekommenderade inlägg

Värderna skall vara ok varjefall, gräsmattan påminner om den utanför huset men mycket finare strån, starten var för typ 2-3månader sedan, belysning är t5 blå och vit typ 20k-> och är tänd mellan 12-22.

post-7223-14468929350754_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska köpa fosfat remover och köra på med full dos,håll Kh,Ca och Mg på höga värden och och fyll på med div snäckor och ermiter och avakta med fisk.

Kör du med osmos eller kranvatten?

Så länge du inte har några koraller i så kan du tukta stenen hårt för att få ner näringen.

Tålamod är saltvattens akvaristens bästa egenskap.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten var knappt mätbar sist gång jag kollade med det var ett par veckor sedan. Kör endast med kranvatten i mina kar. Köpa en massa snäckor och dylikt har jag funderat på men det är 20mil t/r bara. Har bara två stora snäckor i mitt 80L och de få små som dyker upp där tas ned till 54L. Samma med stenen som har denna "gräsmatta" men kanske kan ta en sväng till ciklidhuset idag då jag är tvingad att vara i gbg idag. Hmm tål att fundera på, behöver ju typ 10 snäckor till för att komplettera 80L och 54L.

Eremiterna funderar jag på då jag enligt mig har misslyckats med då de har dött efter ett tag oavsett hur jag har introducerat dem i karet. Men får se då blue metallic är så snygga, även den grön benade är fin.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RO kanske köps när flyttningen är löst då jag letar efter lägenhet nu och skall flytta dessa två akvarium också. Men skall kolla fosfaten idag när jag väl kommer hem från denna stad.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten var knappt mätbar sist gång jag kollade med det var ett par veckor sedan. Kör endast med kranvatten i mina kar. Köpa en massa snäckor och dylikt har jag funderat på men det är 20mil t/r bara. Har bara två stora snäckor i mitt 80L och de få små som dyker upp där tas ned till 54L. Samma med stenen som har denna "gräsmatta" men kanske kan ta en sväng till ciklidhuset idag då jag är tvingad att vara i gbg idag. Hmm tål att fundera på, behöver ju typ 10 snäckor till för att komplettera 80L och 54L.

Eremiterna funderar jag på då jag enligt mig har misslyckats med då de har dött efter ett tag oavsett hur jag har introducerat dem i karet. Men får se då blue metallic är så snygga, även den grön benade är fin.

//Jonas

Även om du mäter 0 i fosfat så finns den där om stenen ser ut som den gör.

Plocka så mycket alger du orkar förhand varje dag och ha bra cirkulation så det inte samlas detrius på stenen som triggar ful alger.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också stora problem med algmattor på sanden ett tag, både röda och grönbruna alger trots vattenbyten. Kom alltid tillbaka. Lösningen för mig var att använda ett aktivt kol med "inbyggd" fosfatremover samt att minska belysningen under några veckor. Sedan stabiliserade det sig och nu kan jag köra med fullt ljus. Ganska enkelt fixat med andra ord :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...