Gå till innehåll

Oodinium eller vad?


Rekommenderade inlägg

Hej

Min drömkejsare har en ful "beläggning" på sidorna. Varit så sedan ca en vecka. Haft den i karet i två veckor. Förra helgen dog en clown (gått i karet ca 5 veckor) med likande beläggning på skinnet, även en dvärgeldkejsare som kom samtidigt som drömkejsaren har dött - dock utan synbara fel....

Drömkejsaren äter bra, är framme och verkar pigg. Tycker den simmar lite ryckigt, men osäker på om den bara är skapt sådan?

Så fort jag märkte att något var fel kopplade jag min ozon (max 50) till en diffusor på en eheimpump i sumpen, har även världens minsta UVC på 8W som gått kontinuerligt. Akutkol är i.

post-7112-14468929352439_thumb.jpg

Ingen vidare bild, men det bästa jag kunde...

Vad tror ni? Är det oodinium? Det verkar inte blir värre, men inte heller bättre.

Skulle vilja sätta den i karrantän (har ett tomt 40l kar stående), men lyckas inte fånga den. Borde jag investera i kraftigare ozon eller UVC (bägge är välan lite klena för 600l)? Medicinera hela karet (bara en capnella i korallväg än så länge)?

Hoppas på kloka råd!

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, marinerar frysmat och nori. Har gjort det sedan jag började misstänka att något var fel. Hoppas det hjälper, men om inte så är det i alla fall intressant att se hur mycket fisk uppskattar vitlök :ler: -det kunde jag aldrig tänkt mig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist - har spanat på dina bilder och visst likar det mitt. Har du fått bukt på det med ozonen?

Jag får lov att göra ett nytt försök att fånga den, såg just att min kvarvarande clown också börjar se liknande ut. Det här var skittråkigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som oodinium. Jag hade det också för ett år sedan.

Det är tyvärr inte roligt. Jag lyckades få 3 överlevare. En Hepatus, en gul kirurg och en Salarias.

Resten dog.

Men det betyder också att det går att rädda några. Jag flyttade över alla fiskar till ett 100liters som jag köpte för 400:- på Hornbach och sötvattensdoppade dem varje dag i 2 veckor. Jag hade inget ozon då, men körde 38W UV i karantänen.

Kom ihåg att låta akvariet vara utan fiskar i ca 6 veckor innan du stoppar tillbaka dem som eventuellt överlever, eller köper nya.

I och med det så kanske det känns OK att riva lite bland stenarna för att fånga dem.

Försök på kvällen med en ficklampa. De rör sig inte mycket då.

Lycka till.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket otyg detta är. Som en pest i akvariet.

Ozonen bromsade men stoppade inte spridningen, fler har insjuknat. Det visade sig vara svårare än jag trott att fånga fisk- de är smarta och snabba även när de är sjuka. Luras med mat i håv eller pet-flaska funkade inte. Lurpassa på morgonen gick inte heller. Tömma akvariet på all inredning (90kg sten) visade sig vara enda sättet - tur att jag inte har så mycket koraller än.

Så. Nu har jag sötvattensbadat alla fiskar i +3 min. De går i mitt 50 liters med UVC och ozon via en gammal skummare. Har beställt medicin.

Det positiva är att drömkjesaren, som var värst drabbad, verkar piggare och äter. Han förlorade hela sin fula beläggning i sötvattnet, dock är han nu täckt av öppna sår i stället - ser inte roligt ut. Men med lite tur kanske han klarar sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan rapportera att alla fortfarande lever. Karantän, UVC, ozon, sötvattensdopp varje dag första veckan... Funkar!!

På minussidan så är det skittrist att gå fisktomt i 6v, men man kan alltid fylla med koraller :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Nu är överlevarna tillbaka i huvudkaret. Förlorade även drömkejsaren tyvärr, men resten mår bra. Håller tummarna för att slippa detta i fortsättningen, men det är ju så tråkigt att ha ny fisk i karantän!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är överlevarna tillbaka i huvudkaret. Förlorade även drömkejsaren tyvärr, men resten mår bra. Håller tummarna för att slippa detta i fortsättningen, men det är ju så tråkigt att ha ny fisk i karantän!

Håller med dig helt, inte roligt att trassla med karantän, men man tjänar på det i längden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...