Gå till innehåll

montipora börjar bli vit


JoWa

Rekommenderade inlägg

som topic lyder, köpte en brun montipora förra veckan och nu har den börjat bli vit på vissa ställen. Kan det vara för högt fosfat? nitrit?. vissligen var det mest för att testa stenkorall. Lite tråkigt bara, den har stått lite högre än mitten i akvariumet.

edit har flyttat ner den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min grön-bruna montipora har fått en allt tydligare vit kan ju bättre den har acklimatiserat sig. Jag har lärt mig att det kallas tillväxtkant, alltså att den växer, och tyder på att den mår bra. Är det fläckar uppe på skivorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså min montipora klassas som mongo, eftersom den reades ut hos triton. Fula ankungen dvs :). Den liksom har ett litet såkallat flak sedan ett 5-6cm stor utväxt på flaket liknande ett torn, min teori är att flaket har vält och sedan vuxit som en korv :)

precis den är vit på skivan inte på sidorna.

edit har kollat lite närmare, ser ut som ett vitt slemlager(inga stora ytor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns nakensnäckor som äter montin, skadorna blir lite oregelbundna fläckar likt dom på bilden.

Det är inte helt enkelt att hitta eländet men man kan ibland se dom på kvällen med en ficklampa.

Kan mycket väl vara nåt annat men har man lite konstiga fläckar så kan det vara bra o ta en extra titt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...