Gå till innehåll

Lågspännings-kar


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Det jag vet med säkerhet är att 12V är inte kul att få sig en pärla av "bilbatteri". Har hänt några ggr ingen skillnad på 45A eller 90A batteri snurrar och gör as ont hur som helst. Man får en jäkla hjärtfrekvens efter en smäll. Dock är ju detta likström. 1 pol ingen fara men när man kör tabben att få en loop inget kul.

Tändspolen gör bara ont den ger 10000 - 25000V dock inte mycket mH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapar tråden lite för och ställa en egen fråga. Om jag förstår det rätt snackar ni om ganska små strömmar och spänning som dödliga, men om man gör som jag och sätter skruvmejseln tvärs över en kopplingsdosa får man ju sig en j*vla kyss. Handlar inte det om både ganska mycket högre spänning och ström?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Resistansen i kroppen från hand till hand är ungefär 30 ohm. Hur mycket det är mellan händernas utsidor beror på huden. Jag som är en gammal torr gubbe mäter just nu 2000000 ohm mellan händerna men det är oftqa mer än det dubbla. Det hindrar inte att jag fått smällar så jag mått illa av 50 volt likspänning när jag var genomsvettig. Jag är övertygad om att saltvatten i huden efter en stunds akvariepyssel leder bättre än svett så 50v ser jag som farligt i samband med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu pratar du mellan hand till hand Stig. Men den stora faran med ström och vatten är ju om man får fasen (eller den ledande polen i likspänning) att komma i kontakt med vattnet och när man stoppar ner handen där så for man en ström att gå mellan handen och jorden (närmsta punkt i förbindelse med jord - oftast fötterna). Jag har dock aldrig lyckats med likspänning (under 50 V) att få en stöt när jag endast vidrört ena polen (och alltså jordat via kroppen). Däremot kommer jag ihåg hur man testade de gamla platta 4,5 V batterierna (de med två metalltungor). Man slickade på bägge samtidigt med tungan och det kändes ordentligt redan vid 4,5 V :)

Oavsett vad så anser jag det i alla fall vara mycket säkrare med lågvolt i och över akvariet än med 230 V växelström. Växelströmmen på 50 Hz har också den otäcka egenskapen att frekvensen 50 Hz är en av de mest skadliga för oss.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tänker på är t.ex att man tappar ena sidan av rampen i karet och lyfter den med en hand och håller den andra handen som stöd över akvariekanten.

Det där är redan testat i praktiken - 3 gånger också - spänning 30 - 36 V ström 1000 - 1400 mA - kände definitivt inget - hade det varit 230 V AC hade jag inte skrivit det här........

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter betryggande Lasse!

Nån med GODA elkunskaper som kan förklara hur man skulle koppla in en jordfelsbrytare om det är möjligt? Räcker det att sätta en på lågspänningssidan? Måste man på nåt sätt blanda in jord och/eller nollan från vägguttaget för att det ska bli möjligt?

Jag har en stor UPS som jag tänkt sätta till att skydda hela karet från strömavbrott, därför räcker det inte med den centrala jordfelsbrytaren, men kan en en vanlig "trädgårds-jordfelsbrytare" räcka att sätta efter UPS' en? Behöver man kanske nån jord-probe i så fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undra om vi inom modellflyget med 57V och 300A har haft denna diskussion, nej inte vad jag kan minnas utan det smäller som bara den om man kopplar fel. Därav att vi kopplar in Lipo sist innan vi startar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du kan använda en jordfelsbrytare i detta fall (lågspännings likström) men det borde Stig eller Janne68 kunna förklara varför jag har rätt eller fel. Jag tror inte heller att en jordfelsbrytare på 230 V sidan kan känna igenom ett switchat aggregat att något är fel. På den sida som den befinner sig är det ju bra! Jag har en smärtsam upplevelse från jobbet där en sekundär spänning (växelström) låg i ett metallstativ och jag lyckades med konststycket att ta med ena handen där och jorda den andra. Jordfelsbrytaren låg på primärsidan och löste inte ut. Den kollades och var OK. Händelsen var smått komisk eftersom en person hade rapporterat att han fått en stöt och en inringd elektriker hade mätt upp allt utan att hitta något. Personen i fråga var inte där och jag skulle försöka beskriva hur jag trodde det hade gått till. Han måste ju ha tagit här och här - j-ar - där var felet..........

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker på hur du menar med jordfelsbrytar efter UPSen, men jag antar att du har 230V ut från den så där kan du ju sätta en i alla fall.

Att få den att lösa ut har inget med jordning att göra (vanligt missförstånd).

Att ha en jorfelsbrytare på DC sidan är jag inte så insatt i. Jag vet att det finns någon klassning på jordflesbrytare som säger något om likstörm men exakt vad den innebär har jag aldrig satt mig in i (möjligen är det något tillvkerar specifikt också).

MVH /Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns jordfelsbrytare för likström, t ex den här:

OBS!!! Sitt ner innan du går in på sidan, priset är angivet.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-078-39

Så nej, jordfelsbrytare på lågvoltssystem är knappast aktuellt, dels eftersom det inte är farligt i vilket fall som helst, dels eftersom det ju ser ut att kosta pengar som bör göra till och med en saltis lite svettig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man skiter ju inte pengar precis... det där va sjukt!

Jag vet att jorden inte måste vara närvarande för att en jordfelsbrytare ska fungera, men har inte heller koll på vad som krävs för att det ska funka för DC... därav frågan.

Jag har tänkt koppla såhär:

Nätanslutning med jordfelsbrytare → UPS → separat jordfelsbrytare → Switchad nätdel → pump/belysning/annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en dum fråga som kom i mitt huvud men varför inte köra med två 12V batterier i serie och laddare till dessa om det är som så att du skall drifta 24V? Duger inte bilbatterier så tar du lastbils batterier för typ 5000:- + moms stycket.

Bilbatteri på 55-60Ah klarar ju minst 55A under en timmes drift utan ström sedan om de är slut efter 1 timme vet man ju ej bara att de kan leverera 55A i timmen. Tror iofs att det kommer att fungera kanon med bilbatteri till det mesta förutom värmaren.

Man bör visst kolla på RC värdet som säger hur många minuter den klarar att leverera 25A också.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UPS-tanken är med från planeringen då det även var högspännings-prylar med i skissen... batterier kanske funkar bättre till och med! :-)

Värmaren var tänkt att den skulle vara enda komponenten som inte skulle sitta bakom UPS'en... (alltså utan batteri-backup)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns jordfelsbrytare för likström, t ex den här:

OBS!!! Sitt ner innan du går in på sidan, priset är angivet.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-078-39

Så nej, jordfelsbrytare på lågvoltssystem är knappast aktuellt, dels eftersom det inte är farligt i vilket fall som helst, dels eftersom det ju ser ut att kosta pengar som bör göra till och med en saltis lite svettig.

Den är för AC - arbetsspänning 400VAC vad jag kan läsa mig till

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns jordfelsbrytare för likström, t ex den här:

OBS!!! Sitt ner innan du går in på sidan, priset är angivet.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-078-39

Så nej, jordfelsbrytare på lågvoltssystem är knappast aktuellt, dels eftersom det inte är farligt i vilket fall som helst, dels eftersom det ju ser ut att kosta pengar som bör göra till och med en saltis lite svettig.

Haha. Jag hittade inte priset först. Jag trodde att det var ett produktnummer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en dum fråga som kom i mitt huvud men varför inte köra med två 12V batterier i serie och laddare till dessa om det är som så att du skall drifta 24V? Duger inte bilbatterier så tar du lastbils batterier för typ 5000:- + moms stycket.

Bilbatteri på 55-60Ah klarar ju minst 55A under en timmes drift utan ström sedan om de är slut efter 1 timme vet man ju ej bara att de kan leverera 55A i timmen. Tror iofs att det kommer att fungera kanon med bilbatteri till det mesta förutom värmaren.

Man bör visst kolla på RC värdet som säger hur många minuter den klarar att leverera 25A också.

//Jonas

Visst kan man köra med batterier men...

55 Ah betyder i princip att batteriet klarar att lämna 55 A under en timme, sen är det tomt. Eller 1 A i 55 timmar. Riktigt så enkelt är det dock inte, vanliga startbatterier är gjorda för att lämna en hög ström under en kort tid men slits hårt av att laddas ur djupt av lägre ström. För sånt bör man använda marin eller mobila batterier som är klart dyrare.

Köper man nu två 55 A batterier och seriekopplar så är det fortfarande 55 Ah men vid 24 volt i stället (parallellkopplar man får man 110 Ah vid 12 V). Tänker man sig att t ex driva en belysning på 100 W så krävs det en ström på drygt 1 A. Batterierna räcker då 13 timmar, sen måste man ladda. Man får alltså slanta upp ordentligt för batterier och laddare och ändå klarar man inte just mer än ett halvt dygn. Man får alltså en viss reservkapacitet vilket ju är bra vid strömavbrott men det är inte så att man kan ställa dit ett par batterier och tro att så har man löst problemet och kan ladda nån gång i månaden eller nåt, snarare får man ha laddaren på hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är för AC - arbetsspänning 400VAC vad jag kan läsa mig till

MVH Lasse

Jo, det är tänkt att den skall användas vid 400 V AC. Det skulle nog gå att få till ändå men med en del besvär och eftersom priset även om de som köper såna där troligen har rent absurda rabatter oavsett det är orimligt så är det helt enkelt inte vettigt att krångla med det. Det är mycket mer krävande att få till en jordfelsbrytare som reagerar på likström och eftersom de spänningar som det är tal om inte kan bli farliga är det helt enkelt inte värt att fundera på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AC - växelström. DC = likström

MVH Lasse

Ja och?

Prytteln jag länkade till är tänkt att användas i växelströmssystem men löser ut även av felströmmar av ren likström. De flesta jordfelsbrytare reagerar annars bara på växelström eller också även på pulserande likström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prövade med att kontakta Elsäkerhetsverket för att få ett svar i frågan:

Fråga:

Hej! Jag är hobbyakvarist och letar efter om det finns några generella regler för vad man får och inte får göra när det kommer till lägre spänningar framförallt. Jag är inriktad på saltvattensakvaristik och är medveten om att det då finns ytterligare en aspekt/parameter att ta hänsyn till. Om man tänker sig spänningsintervallet 5-24V som är det vanligaste. Vad har jag att rätta mig efter och vad bör jag tänka på för min egen säkerhet.

Enligt vad jag fått för svar hittills så kan jag göra vad som helst utan att det är farligt, men stämmer det äve om det handlar om 24VDC/50A exempelvis (i kombination med saltvatten)?

Svar:

Ellagstiftningen undviker att specificera särskilda spänningsnivåer utan säger bara att om spänning, ström eller frekvens kan anta värden som är farliga för person eller egendom så är anläggningen att betrakta som en starkströmsanläggning som därmed faller in under ellagstiftningen avseende elsäkerhet.

En förhållandevis låg spänning, till exempel 12 eller 24 volt, kan vara farlig för person eller egendom om ström eller frekvens antar höga värden.

Frågan har legat ett tag hos dem, men svaret kom in igår...

Jag gjorde ett vattenbyte idag på mitt akvarium och passade på att göra lite mätningar med en multimeter (jag vet att man inte helt kan räkna med de siffrorna som några exakta och konstanta värden, men för att få något att gå efter):

Torrt med elektroderna petandes in i huden med hyffsat tryck - 1200kΩ

Med fuktade händer (saltvatten) - 170kΩ

Efter att händerna "marinerat" i 5 minuter i saltvatten - 100kΩ

Med marinerade händer nerstuckna i varsin balja saltvatten och elektroderna "svävandes" i vattnet - 40kΩ

Med marinerade händer nerstuckna i varsin balja saltvatten samtidigt som jag håller i elektroderna - 20kΩ

Med marinerade händer nerstuckna i varsin balja saltvatten med skedar kopplade till elektroderna - 3kΩ

Den sista raden var för att simulera att något skyddande hölje på en pump eller något spruckit och blottat en större yta i vattenmassan samtidigt som jag med fuktiga händer håller i ett jordplan.

Om man sätter in 3kΩ @ 24V i Ohms lag så får man 8mA, vilket säkert är obehagligt, men troligtvis inte dödligt (rätta mig gärna om jag har fel innan någon testar för att se!)... Hittade en tråd på "Garaget" där någon hävdade att likspänning var livsfarligt vid cirka 120mA. För att komma upp i 120mA @ 24V måste motståndet sjunka till 0,2kΩ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...