Elcopo Postat 7 maj 2013 Postat 7 maj 2013 Jag har väldigt lite erfarenhet av saltvattensakvarium... Förra veckan så köpte jag de första levande djuren, dvs städpatrullen... Dom stora sniglar verkar leva, men beteer sig väldigt konstigt... Dom ligger mest så att den köttiga delen är uppåt... Jag har trott att vissa av dom har varit döda, men de reagerar om man lyfter upp dom..Är detta normalt..??../Jonas Citera
Heske Postat 7 maj 2013 Postat 7 maj 2013 Det är inte ett normalt beteende va jag vet iaf. Lägg dom med foten neråt på stenen, dom har lite svårt och vända sig rätt själva. Citera
Laggeman Postat 7 maj 2013 Postat 7 maj 2013 Sniglar som ligger på rygg bör man hjälpa på rätt köl.Hur lång tid tog det innan du stoppade ner djuren från det att du startade upp karet? Citera
Elcopo Postat 7 maj 2013 Författare Postat 7 maj 2013 Ungefär en vecka efter att dom levande stenarna hamnade i vattnet... Värdena såg bra ut... Dock läckte påsen in en hel del saltvatten från karet medan jag skulle vänja in dom vid vattnet... De övriga djuren mår bra: räkor, kräftor, sjöstjärna samt den andra typen av sniglar/turbosniglar... Jag vänder dom rätt och stundtals så vandrar dom runt som dom ska men hamnar på rygg efter ett tag... Skumt... Misstänker att det var missen med saltvattnet vid invänjandet... Hoppas bara att dom piggnar på... Citera
Laggeman Postat 7 maj 2013 Postat 7 maj 2013 Är stenen ny så finns risk för att du har lagt i dem för tidigt då de är känsliga för nitrit. Citera
Elcopo Postat 7 maj 2013 Författare Postat 7 maj 2013 Nititen var 0 och nitaten var 1 när jag kollade sist... Ska kolla värdena ikväll igen... Citera
Elcopo Postat 7 maj 2013 Författare Postat 7 maj 2013 Fortfarande bra värden... Nitrit 0, nitrat mindre än 2, ph 8 Citera
stigigemla Postat 7 maj 2013 Postat 7 maj 2013 Det verkar vara ett förgiftningssymptom. Hur länge har det varit vatten i karet?Har du skummare?Vad har du för inredning? Citera
Elcopo Postat 7 maj 2013 Författare Postat 7 maj 2013 Bara levande sten... Skummare har jag oxå... Jag fyllde på vatten i karet ungefär 2 veckor innan den levande stenen hamnade där... Dom kravlar runt nu som om dom aldrig betett sig konstigt... Dom andra levande djuren verkar må hur bra som helst... Citera
jacs Postat 8 maj 2013 Postat 8 maj 2013 Har läst en artikel om sniglar/snäckor där de är känliga för snabb förändring av salthalten, vilket gör att de antingen torkar ut pga saltet lr får för mycket vatten in i sina celler. Sedan om man kunde komma ihåg var den engelsk skriva artiklen fanns på nätet hade varit bra. Citera
Elcopo Postat 8 maj 2013 Författare Postat 8 maj 2013 Intressant Jacs... Dom verkar hämta sig lite för var dag.. En snigel låg på rygg när jag kom hem för ett litet tag sedan, men lever fortfarande... De andra sniglar runt i karet... Citera
Elcopo Postat 16 maj 2013 Författare Postat 16 maj 2013 En snigel dig dessvärre... Den andra mår bra och sniglar runt som de ska...En helt annan fråga.. En av mina turbosniglar kröp upp på sidan av ytavrinningen... Efteråt så såg jag något som jag först trodde var smuts, men som nästan ser ut som fjädrar... E det snigelägg..??../Jonas Citera
Elcopo Postat 16 maj 2013 Författare Postat 16 maj 2013 Det sitter på sidan av ytavrinningsboxen... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.