Gå till innehåll

nybörjare på saltvatten startar upp ett Juwel lido 120 liter


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Dom stora gröna knapparna mitt i bild längst ner i inlägg 45 är protopalhytoa. Dom är jättegiftiga. Det är ingen fara att ha dom i karet men man ska va medveten om det ifall man ska i baljan och rota. Hanteras under vatten och med handskar. Fint kar du har fått till

Jasså ?? Är dom giftiga ? Det visste jag inte om ?? Har faktiskt tagit i dom en gång då en eremit hade vickat den stenen. Hade kanske bara tur då. Är dom dödligt giftig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Dödligt giftiga-ja. Har någon dött av dom, inte vad jag vet.

Du måste få in det i kroppen via t.ex ett sår eller liknande. Eller genom konsumtion. Jag har samma knappar och är inte jätterädd, men håller såklart reda på var jag har dom och använder handske om jag måste röra dom. Har dock inte handskar när jag gör annat i karet :)

Snyggt kar f.ö :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste i morse på Korallenriff.de där en veterinär fraggade en Protpalythoa uppe på ett bord väl medveten om hur giftig den är. Han fick en droppe sprutad på läppen och spottade direkt och gick och sköljde munnen noga. Inom någon timme var han riktigt groggy. Kompisen visste inte vad han skulle göra så det hände ingenting. Husläkaren var det meningslöst att ringa (2005 var detta mingre känt än i dag). Efter tre timmar var attacken över. Inga kvarvarande skador.

Fragga bara under vatten. Går det inte att göra i karet så använd en halvfull hink med saltvatten.

Häll ut vattnet i avloppet efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste i morse på Korallenriff.de där en veterinär fraggade en Protpalythoa uppe på ett bord väl medveten om hur giftig den är. Han fick en droppe sprutad på läppen och spottade direkt och gick och sköljde munnen noga. Inom någon timme var han riktigt groggy. Kompisen visste inte vad han skulle göra så det hände ingenting. Husläkaren var det meningslöst att ringa (2005 var detta mingre känt än i dag). Efter tre timmar var attacken över. Inga kvarvarande skador.

Fragga bara under vatten. Går det inte att göra i karet så använd en halvfull hink med saltvatten.

Häll ut vattnet i avloppet efteråt.

Okej då vågar man låta den vara kvar i Akvariumet men vara försiktig och inte sätta nått i mun:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dödligt giftiga-ja. Har någon dött av dom, inte vad jag vet.

Du måste få in det i kroppen via t.ex ett sår eller liknande. Eller genom konsumtion. Jag har samma knappar och är inte jätterädd, men håller såklart reda på var jag har dom och använder handske om jag måste röra dom. Har dock inte handskar när jag gör annat i karet :)

Snyggt kar f.ö :smiley20:

Tack och bra att du gillar det har inte så mycket i korallväg ännu men jag skyndar långsamt -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju inte min mening att skrämma upp dej. Jag har själv haft samma sort under en längre tid. Ska du ha dom kvar så placera dom så att dom inte kan sprida sig i hela karet. Vet man var man har dom är det lättare att ha koll

Ingen fara alls jag är glad att du sa det åt mig för man ska ju veta vad man har i burken och utsätter sig för jag hade ju lika gärna kunna pilla på med dom och tro det var helt ofarligt. Så stort TACK ska fråga min handlare varför jag inte fick denna info bara :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...