Gå till innehåll

nybörjare på saltvatten startar upp ett Juwel lido 120 liter


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Hej jag är ny här har redan hunnit ställa en himla massa frågor och är väldigt tacksam för att man får snabba och bra svar så fort av er.

Tänkte göra en liten projekttråd hur det ser ut för mig och hur det utvecklas och kunna ställa frågor eftersom här. Tycker själv det är väldigt kul att se hur alla andra har gjort

och tips osv. lägger upp lite bilder på hur det går har startat akvariumet för 3 veckor sen nu och är en väldigt rolig och intressant hobby. Har haft söt vatten i stort sätt hela mitt liv började med två guldfiskar sen har akvariumen bara blivit större o större. Efter jag sålt mitt 240 liters akvarium och flyttat till luleå så var det svårt att få köpa ett större än 120 liter för tjejen men det kommer säkert att bli fint

post-7630-14468929409291_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

post-7630-14468929411217_thumb.jpgNu har två clownfiskar flyttat in efter 3 veckors väntan och stenen var redan inkörd som jag köpte en Rolle på akvariecenter här i luleå. Följt med lite olika skivor och sånt som jag inte vet vad är på stenarna :-) Tekniken som sitter är inte så avancerad. Sitter original filterhörnan som satt i akvariumet då jag köpte det. Köpte juwel skummare 3.0 då jag var bekväm då hål och allt i locket var färdigt för akvariumet. Sen köpte jag en tunze 6025 som pumpar på bra och clownerna verkar gilla den då dom leker och simmar mot den nästan hela tiden. Lyset kommer uppdateras då ekonomin tillåter kör nu med juwel t5 original som jag bytt rören till ett blått och ett marine.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju jättesnyggt ut! Vilket flyt du verkar ha haft med stenen. Jag fick inte med nåt oväntat alls (vad jag vet än så länge, men det kan ju dyka upp senare) och det kan ju både vara bra och dåligt.

Tackar :) jo de finns mycket levande på stenarna :) inte alls dumt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhhh vad mycket roligt du fick med i stenarna :) köpte oxå mina hos Rolle och han har grymt bra stenar .

Intressant med månljuset :)) berätta gärna .

/Anna

Köpte två led lister bara och köpte en transformator och koppla in :-) klistrafastdom under armaturen :-) så tråkigt utan månljus på kvällen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
post-7630-14468929602883_thumb.jpgDags att uppdatera statusen lite.har fått i lite eremiter och turbosnäckor nu samt lite fisk. köpte även en korall som heter sinularia flexibis. har börjat växa en himla massa kalkalger ur stenarna också är rätt intressant vad som följer med stenarna har börjat se lite rörmaskar också.

post-7630-14468929602454_thumb.jpg

post-7630-14468929602685_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
post-7630-14468929753733_thumb.jpgDags att uppdatera projektet lite här har vi en fin liten rörmask jag fastna för i butiken och den är inte blyg alls som förra jag hade som tyvärr lämna skalet. den här hade till och med slagit ut i påsen när jag kom hem :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-7630-14468929754367_thumb.jpgKalkalgerna väger som ogräs ur stenarna måste rensa lite snart :-) på bilden till höger satt jag nyss fast xenia med gummiband som den ser lite ledsen ut och ihopdragen men nu pumpar dom på för fullt lägger upp mer bilder då jag fått i mer koraller:-)

post-7630-14468929754168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...