Gå till innehåll

en till som behöver hjälp med ID


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Jag har själv varit nojjig för det där med borstmask, "fireworm" osv. Jag har dock haft och har både stora och små i mina burkar. Vad jag har förstått så kan man säga att de så gott som alltid finns i våra akvarium, att de flesta är nyttiga (tar hand om detrius, matrester, döda djur osv) samt att vissa svider som attan om man tar i dem :)

Skämt åsido det finns dock elaka fireworms som enligt uppgift kan skada bl.a. koraller och (kanske framförallt) musslor. Jag har dock inte haft några problem med mina musslor ännu och jag hoppas att det förblir så.

Som med allting annat så går ju åsikterna isär kring dessa maskar. Gör en sökning här på guiden så hittar du nog mer info.

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en fireworm du har så du får gosa försiktigt med den innan du släpper tillbaka den i karet. Får du extremt många och väldigt stora kan det vara ide att göra något åt dem.

Krabban är svårare, deflesta krabbor är ett otyg med några få undantag så den skulle jag lägga i sumpen tillsvidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påminner mycket om de två krabaterna jag såg för någon månad sedan i mitt kar. Själv har jag inte sett någon direkt åverkan på någon av korallerna... men hur många olika arter med det här utseende kan det tänkas finnas tro? Några av dem är säkert hur revsäkra som helst men hur attans ska man sagt veta vilka?

Mina får dock vara kvar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vara så rädd om odjuren? Ohyra utrotar man ju så spola ner kräken i toan. En borstmask kan bli 2 meter lång och då är det inte så trevligt dessutom så käkar dessa maskar bla räkor. Skicka dem med enkelbiljett till det kommunala avloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte oxo masken var i största laget, så den åkte i toaletten för ett tag sen. Jag kommer inte ha någon stor fisk som kan äta den, ev en friemandii (eller hur det stavas :smiley24: ) Och den äter väl inte så stora maskar?

Krabban hamnade i den innbyggda sumpen, tjejen tyckte den var gullig:glad:

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...