Gå till innehåll

Actinic dioder blir bruna!


freddi36

Rekommenderade inlägg

Överhettning kan ju kanske vara en kvalificerad gissning

Jag har några actinic dioder (420nm) och alla har nu efter ca 5 månader blivit bruna på plasten som täcker dioden. Dvs det kommer knappt ut något ljus! Någon annan som har samma problem eller vet varför det blir såhär?!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta verkar vara ett problem med vissa dioder från epileds etc. dom trådar jag läst har diskuterat huruvida det blir för varmt eller om dioderna inte klarar den angivna mängden milliampere.

Jag har själv tittat på stevs leds som har en 1000ma variant eller dom som säljs av rapidled som inte verkar lida av detta.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överhettning kan ju kanske vara en kvalificerad gissning

Då borde väl en vit eller RB diod som sitter precis bredvid också överhettas?

Det är som sagt enbart actinic-dioderna som påverkas.

Detta verkar vara ett problem med vissa dioder från epileds etc. dom trådar jag läst har diskuterat huruvida det blir för varmt eller om dioderna inte klarar den angivna mängden milliampere.

Jag har själv tittat på stevs leds som har en 1000ma variant eller dom som säljs av rapidled som inte verkar lida av detta.

//NiXoN

Jag kör dom ju på 700mA precis som dom andra, lite dumt att ange 700mA då när man köper dom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dream Chip har Epileds actinic dioder och jag har inte märkt någon missfärgning där. Är det silikonlinsen som är missfärgad så kan det ju bero på den som satt samman chippet använt en silikon som inte är så värmebeständig. Kan du ge en länk till dina LED?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade dioder till ett sötvattenskar som betedde sig på samma sätt. Det var vattenstänk på linserna som torkade. När det var torkfläckar på linserna värmdes de av ljuset och gulnade. Sedan murknade de och började spricka. Dioderna klarar inte av att köras utan skyddsglas, inte ens med sötvatten.

420 nm är en kort våglängd som absorberas mer av fläckarna än längre våglängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så gör inte bridgelux LED i de våglängderna. Bridgelux är ett kavalitetsmärke och det förekommer (tro det om ni vill) att inte så noggranna aktörer på E-bay anger att det är Bridgelux, främst för att få amerikaner att köpa (Bridgelux har rötter i USA). På E-bay finns mycket billigt - men ärligt talat en del skit också. Riktiga 420 till 430 nm chip är upp till 2 gånger dyrare än normala RB chip. Jag skulle rekommendera dig att några av köpa dessa i stället. 402-405 nm, 417-420 nm eller 427-430 nm. Det är en leverantör som för det första redovisar väldigt noggrant vad det är man får och som också är bra att ha göra med. De finns på E-bay också men detta är en nyupprättad internetaffär där det finns en del saker som inte finns på E-bay. Lite billigare också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av de som blivit bruna har jag köpt av Stig, de andra från aquastyleonline. Dom från aquastyleonline kan jag inte säkert säga vilken nm det är men dom köptes som super actinic. De från aquastyleonline har dock hållt längre, ca 10 månader nu. Jag kör med täckglas på ena karet och stänkskydd för LEDen på det andra så tror inte det kommit vatten på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Plast som blir gult och senare brunt är ju klassiskt för icke UV-tålig plast, antagligen har fotonerna ifrån de violetta dioderna tillräckligt kort våglängd att bryta ner plasten/limmet i fråga (det som egentligen sker är att det ljuset har tillräckligt mycket energi för att slå bort elektroner ifrån molekyler/atomer och då bildas fria radikaler som bryter sönder bindningarna i plasten, som i sin tur då bildar andra ämnen som inte är genomskinliga utan missfärgar plasten).. De "bridgelux" dioder jag köpte ifrån led groupbuy hade en rätt patetisk linsdesign, det var bara en illa passande lins som var fastlimmad på diodens ram, blir rätt stora förluster i en sån lösning där det finns en luftspalt mellan lins och diod...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mer på hanterings- eller monteringsfel då de allra flesta dioderna fungerar invändningsfritt. De flesta kunderna hos mig har haft noll sådana fel. Jag har själv fått det efter vattenstänk på oskyddade dioder.

För linsens funktion krävs en konkav yta vänd mot dioden. Och naturligtvis luft i mellanrummet. Detta för att linsen skall minska strålningsvinkeln från 180 grader till ungefär 110.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plast som blir gult och senare brunt är ju klassiskt för icke UV-tålig plast, antagligen har fotonerna ifrån de violetta dioderna tillräckligt kort våglängd att bryta ner plasten/limmet i fråga (det som egentligen sker är att det ljuset har tillräckligt mycket energi för att slå bort elektroner ifrån molekyler/atomer och då bildas fria radikaler som bryter sönder bindningarna i plasten, som i sin tur då bildar andra ämnen som inte är genomskinliga utan missfärgar plasten).. De "bridgelux" dioder jag köpte ifrån led groupbuy hade en rätt patetisk linsdesign, det var bara en illa passande lins som var fastlimmad på diodens ram, blir rätt stora förluster i en sån lösning där det finns en luftspalt mellan lins och diod...

Det var min tanke också, att plasten inte var UV tålig. Isåfall hade det varit den mest idiotiska lösningen på en UV LED.. Bridgelux är ju ändå ett av de större märkena som används flitigt i asiatiska ramper.

Men när tre-fyra LEDs utav tjugo blir bruna börjar man ju undra, speciellt när de som sitter bredvid (RB/CW) lyser som dom ska och jag har tätslutande stänkskydd..

Kanske som Stig skriver, att det var en dålig batch..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror på en dålig batch eller plasten inte tål uv-ljus. Monterade och lödde 20 dioder, och det är bara dessa två uv-dioder som blivit bruna/svarta. Kylfläkten sitter precis ovanför dessa och stänkskydd har jag då de är monterade i locket..

Fredrik, vilka dioder körde du med istället?

Mvh Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på fingeravtryck. De innehåller ju bland annat lite fett som kanske kan koagulera och gulna om det utsätts för ljus med kort våglängd. Och dämpas ljuset blir det fort varmt. Det är ju närmare 1w strålning som skall genom linsen på 5 mm diameter. Håller man fingret nära linsen bränner det fort till så fingret blir ju varmt i alla fall. De dioder jag sett som blivit bruna har börjat med en millimeter stor prick mitt på linsen vilket jag tycker tyder på att det har varit någon fläck där. Ett tillverkningsfel i linsmaterialet borde drabba hela linsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...