Gå till innehåll

Rörmaskätande kryp


Heske

Rekommenderade inlägg

Börjar få lite väl mycket rörmaskar i det stora karet, så mycket att jag tycker dom tar över lite. Vet att det finns fisk som kan mumsa på rörmaskar men har redan ganska stor fiskbelastning, undrar därför om det finns nått kul litet djur som kan hålla mina rörmaskar i schack utan att sabotera något annat i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har inget förslag men samma problem, verkligen massor med rörmask. Tänkte höra ifall du har mycket små svampdjur också?

Eric

Nja, va menar du med små svampdjur? Jag har en del gul påväxt på ett par ställen som jag tror är svamp men det är liksom stora sammanhängande grejer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skall ni ha bort dessa djur? Bägge två är indikationer på ett välmående akvarium där också koraller och fiskar bör trivas bra.

MVH Lasse

Jag vill inte ha bort alla rörmaskar, vill bara ha nått som kan hålla efter dom lite. Som det är nu är dom precis överallt... Svamparna har jag inget emot, bara trevlig att dom trivs, växer mest i mörkret där inget annat vill växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon wrasse (t.ex. six line) eller en chelmon rostratus kanske...? Men som de andra säger, de hjälper bara ditt kar. Stoppa dem om inte annat i sumpen...

Nja nån mer fisk lär det inte bli, har näst intill för mycket fisk i baljan redan. Jag kanske får nöja mig med och rensa lite själv ibland när det blir för mycket, dom trivs ju uppenbarligen så lär ju komma tillbaka iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6860-1446892949842_thumb.jpg

Sakta men säkert så blir all sten helt övervuxen med rörmask. Lagom är bäst tror ja.. Funderade på om de kan konkurrera ut den övriga mångfalden i bland smådjuren, men det kanske inte är någon fara?

post-6860-14468929498572_thumb.jpg

De här små "svamparna" är det som jag också har mängder av. Lyckades inte fota dem i akvariet, men de finns på alla skuggsidor på stenarna. Har minskar något sedan jag ökade cirkulationen men jag har inget emot dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]96494[/ATTACH]

De här små "svamparna" är det som jag också har mängder av. Lyckades inte fota dem i akvariet, men de finns på alla skuggsidor på stenarna. Har minskar något sedan jag ökade cirkulationen men jag har inget emot dem.

Såna har jag också på en sten som låg i sumpen men nu har den hamnat i clownhotellet.

Så här ser min svamp ut.

post-6576-14468929498953_thumb.jpg

Och här är en liten del av mina rörmaskar

post-6576-14468929500077_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järnspikars va rörmaskar!! :D haha om jag inte minns fel så äter väl kirurger och kejsare rörmaskar?

Jag lyckades iaf aldrig hålla någon rörmask i mitt kar med en korankejsare och en gul kirurg.

Ja, inga av mina kirurger är intresserade av dom iaf :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...