plattfische Postat 15 maj 2013 Postat 15 maj 2013 Har en svårartad algmatta som jag börjar tröttna på. Snäckor, papegojfisk, eremiter och sjöborren rår inte på den. Så jag skaffade ett fosfattest (Red Sea Pro) och det visade på ett fosfatvärde mellan 0,33 och 0,64, dels i söndags. Efter mätningen gjorde jag ett 100 l vattenbyte, nu är fosfatet samma igen. Så... Kanske läge för fosfatremover? Karet är på 540 liter, jag byter 50 l/vecka och doserar vid vattenbytet Salifert All in One. Hade nollat nitratvärde ett tag och doserar nu med hemblandad kaliumnitrat vid behov. Nitratvärdet låg på 7 i förrgår. Citera
Heske Postat 15 maj 2013 Postat 15 maj 2013 Det där skulle min sjöhare älska! Tyvärr är den utlånad just nu men tror nog du kan låna en annan annars kan du alltid låna min när jag får tillbaka den. Citera
nike83 Postat 15 maj 2013 Postat 15 maj 2013 tror du ska börja med att fundera på varför du har så pass hög fosfat! Citera
freguz Postat 16 maj 2013 Postat 16 maj 2013 Jag hade helt klart kört remover. I med alu remover i en reaktor eller litet innerfilter. Så kör jag konstant. Citera
alexochingencarina Postat 16 maj 2013 Postat 16 maj 2013 Jag skulle också börja lite sakta med aluremover. Men det låter ju som att det är något som fäller fosfat. Hur mycket fisk har du? Hur mycket matar du? Kör du skummare? Citera
plattfische Postat 16 maj 2013 Författare Postat 16 maj 2013 Det är klart att grundorsaken bör klarläggas, så...Skummare: check!I karet:3 damseller ca 5 cm1 papegojfisk ca 10 cm2 gobys ca 6 cm1 salarias ca 7 cm1 Pictichromis ca 5 cm1 boxarräka2 putsarräkorCa 5 eremiter8 nassariussnäckor1 ormsjöstjärna1 sjöborreMatning:2 kuber med artemia eller "marine mix" varje dag (sköljs i sil)2 tsk torrfoder Maten tenderar att gå åt på stört. Matningen sker i idealfallet vid tre olika tillfällen, men ibland blir det bara en gång per dag. Då blir det en kub mindre. Citera
Guest Postat 16 maj 2013 Postat 16 maj 2013 Lite trådalger tycker jag är ett täcken på moget kar. du har ju naturlig fosfatremover algerna. klippa av dom när dom blir för långa. Men det är ju en smaksak. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.