Gå till innehåll

Gult (varmt) ljus... Alger?


Chum

Rekommenderade inlägg

Kort fråga... Jag gillar att under en liten stund på kvällen via min Maxspect Razor LED simulera "solnedgång" genom att öka på med det vita varma ljuset. Samma på morgonen. Vi pratar va 30 min/gång. Finns det ngn risk med detta, vad gäller alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns en liten risk om du har mer varmt ljus än under dagen.

Men allvarligt talat är ljuset blåare under vatten när det är nära gryning och skymning.

Solen står lågt och solljuset speglas bort i vattenytan. Himmelsljuset (blå himmel) kommer från högre position och kommer lättare genom vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sol upp och nergång är mer för vårat ögats syn. Skulle nog kanske börjat mer runt 6000kelvin å sedan dimmart upp,

Nån timme om dagen har ingen betydelse tycker jag för ev mer alger

Under mina många kvällsdyk i både tropiska och kalla vatten så har jag aldrig sett det röda som tillverkare efterliknar. Är mer som stig säger att när solen går ner så blir det mörkare å mörkare detta borde man kunna efterlikna med mer blått istället.

Men morgon dyk i rödahavet har vart mer tvärt om. Mer å mer ljus men nu inte år det blåa hållet.

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...