Gå till innehåll

Att bygga med lekablock på ojämnt golv?


oceaN.

Rekommenderade inlägg

Hur kan jag på ett säkert sätt bygga med lekablock på ett klinkersgolv så att akvariumet "står i våg"? Golvet är liksom väldigt ojämnt. Akvariumets bottenyta är 90cm X 70 cm (l x B). Är tacksam för alla tankar och idéer ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte klinkers men väl ett över hundra år gammalt trähus att sätta upp det i. Jag kommer köra en stor skiva på golvet med plastmatta på, sen lekablock med liggunderlag emellan vart block och sen en träskiva och sen liggunderlag igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för typ utav träskiva (tjocklek?) kan jag lägga överst på lekablocken, där jag sedan ska placera själva akvariumet på? Bör man fästa denna träskiva på lekablocken så att den inte kan glida iväg på något vis?

Aerie: Är det verkligen nödvändigt att lägga liggunderlag mellan blocken också?

Är mycket tacksam för alla råd och idéer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Se på mina bilder nedan hur jag byggde mitt fundament tidigare i år. Mitt underlag är ett klinkergolv i källaren. Ovanpå det byggde jag två staplar av lecablock med ett 1 cm skikt av frigolit under blocken. Ovanpå lecablocken gjorde jag en tjock träplatta bestående av 45x70 mm reglar tätt packade på högkant och med 10 mm plywood ovanför och nedanför, dvs 90 mm tjockt totalt. För att träplattan skulle ligga plant mot lecablocken avjämnade jag mellanrummet med flytspackel. Sedan gjorde jag en gjotform ovanpå träplattan och hällde flytspackel ovanpå för att få ett jämnt underlag för akvariet. Träplattan sitter inte fast i lecablocken, tyngden av akvariet borde vara tillräcklig.

post-1358-1446891219077_thumb.jpg

post-1358-1446891219086_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle se till att lecka blocken kommer rakt så börja med att lägga dit blocken å sen se till att det andra blocket kommer i våg med varandra genom att lägga tex en masonit i mellan.

Först tänte jag att lägga en masonit mot golvet men det är kanske dumt om man blaskar med vatten där.

Men om du lägger den mellan det första å andra blocket så ska deet nog funka lägg gärna en frigolit eller liggunderlag på golvet först å sen börja stapla blocken.

Tänk på att fylla karet med vatten å sen se så att det är rakt är det inte det så justera

det kan ju vara så att det ändra lite på sig när det kommer vatten i det.

På toppen skulle jag göra som calle å lägga reglar å sen en skiva på kanske limträ eller vattenfast plyfa absolut inte spånskiva eller mdf.

Jag tror inte att du behöver lägga liggunderlag mellan varje block då det gör så att det lättare blir ojämt å vingligt fast det är vad jag tror har aldrig provat själv.

Beer om ursäkt om det inte är så sammanhängande det är ju dok fredag kväl ......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oceaN. ! Du får helt enkelt chimsa upp ditt akvarium så att det är helt rakt ! "Chimsa" gör du genom att lägga emellan ngt där golvet inte räcker till sas... (glasspinnar, plåtbitar, osv osv....)

Jag har förövrigt själv ett 960 som jag har ställt på 8 pelare med lecablock. (5 på tvären i framkant, och 3 i längstled i bakkant..) Jag höll på i flera veckor med att få karet helt rakt ! Men nu är det inom 1 mm i vattennivå runt om ! :o)

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till, det är narurligtvis viktigt att allt trä som ingår i ställningen måste lackas i minst 2 lager för att inte vatten ska sippra in och få träet att expandera, vilket kan göra att något som var i våg en gång inte längre är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu inhandlat lecablock och börjat bygga upp min nya bänk. Går dock och funderar på ifall jag behöver fler lecablock.

Än så länge så har jag byggt det som om man tänkte sig ett möbelakvarium, där bänkskivan sticker ut 7 cm fram och bak och ca 2 cm på sidorna. Fungerar detta eller hade det varit bättre om jag skjuter bak bänkskivan så att den ligger kant i kant med lecablocken där fram och bygger ett mittstag där bak av lecablock som ligger paralellt med väggen? Man får tänka på att akvariumet inte är mer än 90 cm långt, men 70 cm djupt. Än så länge så har jag tre lecablockspelare som är byggda "vinkelrät" mot väggen. Hoppas ni förstår vad jag menar. Men vad tycker ni blir bäst? Klarar jag mig på detta, eller bör jag bygga upp ett mittstag där bak också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Se på mina dörrar nedan. Mitt kar är 55 cm djupt och lecablocken är 58 cm djupa. Jag har lecablocken kant i kant med framsidan så att jag får 3 cm mellanrum mellan karet och väggen. Jag har inrett "sumprummet" med plywood i golv och alla väggar. Denna plywood har jag vattenspärrat med tätskikt, sedan målat vit och slutligen lackat två ggr, allt för att det ska tåla vatten. Vanlig våtrumsfärg innehåller antimögelmedel som är giftigt för akvariet, därför måste färgen lackas efteråt.

post-1358-14468912197484_thumb.jpg

post-1358-14468912197556_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...