Gå till innehåll

Väteperoxid


Turbosnigel

Rekommenderade inlägg

Jag ska försöka ge mig på att ta bort cyano alger ur min burk och har läst en del om Väteperoxid och att det ska vara effektivt mot dessa.

Jag undrar dock vilken styrka jag ska använda mig utav äter jag gör detta . 3 procent eller mer? Och hur bör doseringen vara, jag har drygt 500 liters akvarium.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apotekets Väteperoxid 3%.

Förväxla inte vår väteperoxid 3% med apotekets liknande produkt, eller ens med andra firmors H2O2 produkter. Apotekets H2O2 3% är blandad med giftiga tillsatser, bland annat för att öka hållbarheten. Dess Fenacetin, acetofenetidin, är mycket skadligt för njurarna. Det här ska man givetvis inte att spraya på sårigheter lika lite som att "dricka" den, då gifterna kan övergå i blodet eller tas upp via tarmfunktionen. En annan stabilisator som används i H2O2 3%-sammanhang är fosfonsyraderivat. Fosfonsyraderivat är virushämmande men med nackdelan av ökad risk för resistensutveckling, mycket olustigt i en hälsosträvan (ungefär som att antibiotika ger ökad resistens hos bakterier). Köp alltid en H2O2 produkt som är utan konserverings- och stabiliseringsmedel. Re-fresh väteperoxid är förstås helt utan farliga tillsatser

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde på apotekets och för mig funkade det jättebra och alla alger var borta på 3 dagars behandling. Dock var detta i ett kar på 30L så det var ju inte så speciellt svårt att göra ett par vattenbyten efteråt. Men Jag fick inga problem när jag använde apotekets.

Jag blev tipsad att använda den utav trådskaparen här http://www.reef2reef.com/forums/reef-aquarium-discussion/52084-dinoflagellates-my-experience-h2o2-reefing-tool.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och hur påverkat det cyano, dödar sporer eller? Förstår delvis att det skull påverkar parasiter.

finns det någon som har räknat på detta 5 ml 3% lösning verkar vara ingetting. I livsmedlndustrin där man sterilserar med h2o2 kör man så hög konsentration som det går ,har för mig 70+ % , när man sprejar det på en yta har peroiden delat sig i i vatten och syre på bråkdelar av en sekund. Om det verligen var verksamt borde det döda bakterier i akvariet också, men som sagt jag är inte kemist försöker bara förstå vad som fakta respektive tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxids dödande effekt beror på att det snabbt sönderdelas och att då kortvlivade radikaler uppstår. Dessa oxiderar då oönskade molekyler (och tyvärr även önskade.... så det är alltid en fråga om dosering) Med väteperoxid vet jag att det har disk om det är OH eller O radikalen som är aktiv. Cyano är en bakterie så på det sätt bör det vara användbart. Vad gäller alger och just väteperoxid så finns en lång erfarenhet av att väteperoxid även i låga doser dödar alger - den exakta orsakskedjan vet jag inte.

Jag bara ögnade igenom tråden http://www.reef2reef.com/forums/reef...fing-tool.html - jag tror att du där hittar vad du söker. Jag har också under lång tid användt en sk oxydatorer i mitt nano - det funkar som fattigmansozon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du då "kört" ozon i skummare el dyl. Du måste få ut ozonet i vattenpelaren så ozonet får direktkontakt med bakterierna, som du får med väteperoxid.

Om du däremot kör ut ozonet i en träutströmmare direkt i karet, gärna framför en streamer så får du bättre verkan.

Jag har testat med ozon och cyano - inte varit imponerad av resultatet - av någon anledning verkar Väteperoxid effektivatre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Edit Det bästa är nog att stänga av pumpar och försöka ta upp lösningen i en spruta och spruta rakt över dina Cyano

MVH Lasse

Edit: Suga ut cyano är alltid bra men om du sprutar direkt på dem - vänta en liten stund innan du suger ut dem. är alltid bra

Ändrat av Lasse
Fel och oklart uttryckt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...