dahlgren Postat 29 maj 2013 Postat 29 maj 2013 Hej.Provfyllde mitt akvarium idag och det står stabilt, inga glapp mellan de fyra fötterna. Men man kan gunga akvariet lite, känns sådär.Vad tycker ni jag ska göra? Funderar på att ställa akvariet på en en skiva, kanske det kan hjälpa?Såhär ser det ut, hög tyngdpunkt med andra ord. Citera
salta wille Postat 29 maj 2013 Postat 29 maj 2013 Gungar det, då är det nog ställningen som är svajig! Citera
dahlgren Postat 29 maj 2013 Författare Postat 29 maj 2013 Gungar det, då är det nog ställningen som är svajig!Det tror jag inte, snarare golvet som är mjukt. Citera
Suma Postat 29 maj 2013 Postat 29 maj 2013 Det tror jag inte, snarare golvet som är mjukt.De kar som jag har / har haft som svajar är det ställningen som är "vek" tvärs...med svajar så menar jag gungar, inte tippar fram& tillbaka... Citera
Manks Postat 29 maj 2013 Postat 29 maj 2013 Ser ju ut att vara rätt högt och smalt. Kanske skulle försöka hitta en regel i golvet att ställa det på i stället för mellan två reglar? (bara spånar fritt) Citera
heba Postat 29 maj 2013 Postat 29 maj 2013 Blir det inte skillnad vad gäller tyngdpunkten när du fyllt sumpen (för visst är den tom på bilden)? Citera
dahlgren Postat 29 maj 2013 Författare Postat 29 maj 2013 Bänken känns dessvärre ostabil, blir tt fästa i väggen. Tack för svaren! Citera
Blåbert Postat 30 maj 2013 Postat 30 maj 2013 Schvitsa ihop den ordentligt Om det ändå är golvet så fixa en betongplatta som är större än arean alvariet har och ställ allt på.Håller med om att en så hög konstruktion bör skruvas i väggen också Citera
dahlgren Postat 30 maj 2013 Författare Postat 30 maj 2013 Schvitsa ihop den ordentligt Om det ändå är golvet så fixa en betongplatta som är större än arean alvariet har och ställ allt påSvetsa? Jag har förvisso svets men med mina kunskaper i svetsning lär jag sätta eld på kåken... Det blir att köpa ett par järn och hämta proppmaskin. Citera
Blåbert Postat 30 maj 2013 Postat 30 maj 2013 Jag menar att många skruva ihop-möbler lämnar en del övrigt att önska....Det räcker nog om du får fast den i väggen och ser till att dra alla skruvar ordentligt Citera
dahlgren Postat 30 maj 2013 Författare Postat 30 maj 2013 Jag menar att många skruva ihop-möbler lämnar en del övrigt att önska....Det räcker nog om du får fast den i väggen och ser till att dra alla skruvar ordentligtBänken är byggd av svetsade fyrkantsrör, av tidigare ägare Citera
Blåbert Postat 30 maj 2013 Postat 30 maj 2013 Så ut som att den var skruvad, men den är helsvetsad alltså? Citera
dahlgren Postat 30 maj 2013 Författare Postat 30 maj 2013 Så ut som att den var skruvad, men den är helsvetsad alltså?ja, och klädd med spånskiva. Citera
Blåbert Postat 30 maj 2013 Postat 30 maj 2013 Ja den ser faktiskt stabil ut. ÄrDu säker på att det inte är golvet ändå? Citera
dahlgren Postat 30 maj 2013 Författare Postat 30 maj 2013 Ja den ser faktiskt stabil ut. ÄrDu säker på att det inte är golvet ändå?Var 100 på att det var golvet först, det är ju gammalt plankgolv i furu (tror jag). Men efter att jag och en vän kännt lite på bänk och akvarium kom vi fram till att det måste vara bänken som rör sig. Citera
Genne Postat 30 maj 2013 Postat 30 maj 2013 Med den höjden i förhållande till rördimensionen så är det mycket möjligt att det svajar lite även om det är en kraftig konstruktion.Så jag håller med dom som säger skruva i väggen eller så monterar du ett kryss på de tre sidor som inte öppnas för att stabilisera det hela.MVH/Glenn Citera
dahlgren Postat 17 juni 2013 Författare Postat 17 juni 2013 Jag har nu monterat två vinkeljärn ut från väggen och till akvariebänken, ett på varje sida. Men det gungar fortfarande lite, metallen är inte tillräckligt styv. Är det gör om gör rätt eller vad tror ni? Johan Citera
salta wille Postat 17 juni 2013 Postat 17 juni 2013 Är det gör om gör rätt eller vad tror ni? Skulle tro det! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.