Gå till innehåll

Högt nitrat!!!!


pegekin

Rekommenderade inlägg

Menar du aktivt kol när du säger kol eller någon annan kolkälla för att mata bakterierna? Hur pass högt är ditt nitrat? Om saker och ting ser ut att må bra så bör du ta det lugnt och minska nitratet långsamt så att du inte chockar något.

100 L vattenbyte kan vara bra ifall du ser negativa effekter. Då bör du ju sänka nitratet med 25%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att ditt nitratest fungerar som det skall?

Vodkan hjälper dra ner nitraten och om du kört det ett tag så tycker jag inte du borde ha så stora problem med nitrat om du inte matar massvis eller kör kranvatten, aktivt-kol tar inte nitrat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du aktivt kol när du säger kol eller någon annan kolkälla för att mata bakterierna? Hur pass högt är ditt nitrat? Om saker och ting ser ut att må bra så bör du ta det lugnt och minska nitratet långsamt så att du inte chockar något.

100 L vattenbyte kan vara bra ifall du ser negativa effekter. Då bör du ju sänka nitratet med 25%

Ja,jag menar aktivt kol. NO3 ligger på c:a 20+ (jbl) ja jag vet att de int e de bästa att mäta med,men de ger ju en fingervisning alla fall.

Är det ingen vits att tillsätta kol för att minska nitratet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att ditt nitratest fungerar som det skall?

Vodkan hjälper dra ner nitraten och om du kört det ett tag så tycker jag inte du borde ha så stora problem med nitrat om du inte matar massvis eller kör kranvatten, aktivt-kol tar inte nitrat.

//NiXoN

Nej,jag använder osmos men matar kanske en aning för mycket. korallerna e nog ganska vissna o sura av sig,acroporan vitnar en stor fungia e stendöd. Inen ide`med aktivt kol menar du för att minska no3 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska inte säga att jag vet säkert men jag tror aktivt kol bara hjälper ifall du tex spillt ut något dåligt i vattnet. Den tar liksom upp större ämnen som är fritt i vattnet inte kemikalier på molekylär nivå. Gör ditt vattenbyte som du planerade och fortsätt göra det till du når önskad nivå skulle nog mitt råd vara och efter det kan du hålla nitratet i skick med vodka eller biopellets.

Har du sett någon negativ effekt av ditt höga nitrat? Annars tycker du ska bekämpa det i lugnt takt för att inte stressa några djur (ifall de ser ut att må bra). Vad jag läst så ska nitrat upp till 40 ppm vara acceptabelt i ett fish-only kar och 5 ppm för revkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska inte säga att jag vet säkert men jag tror aktivt kol bara hjälper ifall du tex spillt ut något dåligt i vattnet. Den tar liksom upp större ämnen som är fritt i vattnet inte kemikalier på molekylär nivå. Gör ditt vattenbyte som du planerade och fortsätt göra det till du når önskad nivå skulle nog mitt råd vara och efter det kan du hålla nitratet i skick med vodka eller biopellets.

Har du sett någon negativ effekt av ditt höga nitrat? Annars tycker du ska bekämpa det i lugnt takt för att inte stressa några djur (ifall de ser ut att må bra). Vad jag läst så ska nitrat upp till 40 ppm vara acceptabelt i ett fish-only kar och 5 ppm för revkar

Ja som sagt, Lps och sps korallerna tycker inte om högt nitrat men fiskarna verkar inte bry sig,clownerna lägger t.o.m. rom som vanligt,fast dom e ju rätt tåliga. Nån sorts brunaktig cyano verkar de vara oxå. Jag bytte vatten för 2 dagar sen,när tycker du att jag ska byta igen och hur mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge inte saker är på G att dö så kan du nog ta och byta 100L/veckan tills du kommit ner till bra nivåer.

Vad är förresten anledningen till att du fått så höga värden? Gjort för få vattenbyten, ingen kolkälla eller har du matat för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge inte saker är på G att dö så kan du nog ta och byta 100L/veckan tills du kommit ner till bra nivåer.

Vad är förresten anledningen till att du fått så höga värden? Gjort för få vattenbyten, ingen kolkälla eller har du matat för mycket?

Vad är en bra kolkälla anser du.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du har speciellt mycket nitrat, som Lasse skriver så brukar man inte ha problem med cyano om man har en del nitrat i karet.

20ppm Nitrat skall inte ställa till det med SPS och absolut inga problem för LPS, dom brukar bli mer stressade då man nollar nitraten.

Jag tycker inte att du skall börja mixtra med en kolkälla, mest för att om jag har rätt så kommer du förvärra läget.

Vad har du för aktivt kol och hur mycket?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du har speciellt mycket nitrat, som Lasse skriver så brukar man inte ha problem med cyano om man har en del nitrat i karet.

20ppm Nitrat skall inte ställa till det med SPS och absolut inga problem för LPS, dom brukar bli mer stressade då man nollar nitraten.

Jag tycker inte att du skall börja mixtra med en kolkälla, mest för att om jag har rätt så kommer du förvärra läget.

Vad har du för aktivt kol och hur mycket?

//NiXoN

Jag har inget kol alls för tillfället, de enda jag tillsätter är vodka,de e väl ioförsäg en kolkälla förstås,

Men lika väl är det en massa nitrat och även po4 (0,4)!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får känslan att du blandar ihop kol och kolkälla.

Kol eller aktivt kol är något man tar bort oönskade ämnen och gifter med, gärna svävande i en reaktor, funkar bra i filterpåse med.

Kolkälla som exempelvis vodka används till att mata bakterierna med.

Tycker inte heller du ska laborera med vodka riktigt än.

Täta vattenbyten kommer man långt med.

Gör som du gjort hittills, några rejäla vattenbyten.

Sen kan du börja med 10% byten i veckan.

Använd ett salt av bra kvalitet.

JBL's tester hör hemma i soptunnan.

Visserligen är nitrat lite knepigt att få rätt värden på med våra hobbytester oavsett märke. Men föredrar ändå salifert.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20ppm Är inte en massa, fosfaten är mer oroväckande däremot om du använt ett billigt test och fått ett så högt utslag.

Har du nån möjlighet att dubbelkolla dina test/vatten med någon annan?

Har man både nitrat och fosfat så brukar kolkälla fungera väldigt effektivt, kan hända lite väl effektivt vilket kan skada koraller.

Får man en skev balans med återstående fosfat och ingen nitrat(normala varianten) så brukar det bli cyano, då avtar även kolkällans verkan på fosfaten.

Eftersom du har stressade koraller så skulle jag fortfarande förslå att du låter bli kolkälla ett tag, minska matning och byt vatten.

Hur mycket vodka doserar du och hur har du rampat upp?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är en bra kolkälla anser du.?

Jag kör med biopellets vilket fungerar väldigt effektivt. Det är till och med så att det är lite för effektivt för mig då jag har 0 i nitrat. Kommer nog koppla ur den och låta nitratet stiga en del.

Biopellets tycker jag är väldigt bra då det är hyffsat omöjligt att överdosera, vilket man annars kan göra med vodka. Sen att man inte behöver lyfta ett finger för att få det att funka är ju ett plus också... inget doserande mao.

Kostar inte så mycket heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med biopellets vilket fungerar väldigt effektivt. Det är till och med så att det är lite för effektivt för mig då jag har 0 i nitrat. Kommer nog koppla ur den och låta nitratet stiga en del.

Biopellets tycker jag är väldigt bra då det är hyffsat omöjligt att överdosera, vilket man annars kan göra med vodka. Sen att man inte behöver lyfta ett finger för att få det att funka är ju ett plus också... inget doserande mao.

Kostar inte så mycket heller.

Ok. Tack för dina svar. Byta lite mer vatten och i med biopellets är summan av kontentan då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Tack för dina svar. Byta lite mer vatten och i med biopellets är summan av kontentan då?

Ja om du inte känner dig säker med vodka dvs.

Men visst kan man över dosera biopellets?

Ok, kanske man kan men jag har aldrig hört någon göra det. Kan du förklara hur? Vodka löser ju sig direkt i vattnet men biopelletserna är ju något bakterierna måste söka sig till för att äta av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan överdosera pellets rätt enkelt, både vid uppstart och senare vid körning.

Detta brukar resultera i olika typer av problem som blekning av koraller och försämrad tillväxt, man får lätt en okontrollerad och skev förbrukning av näringsämnen.

Därav så har man börjat prata om recirkulerande reaktorer för att styra hur mycket pelletsen tar ur vattnet.

Originaltillverkaren för BP gjorde ett tag reklam för sin fosfatremover just med argumentet att pelletsen nollade nitraten vartefter det blev ett överskott av fosfat kvar.

Jag hjälpte till en hel del i en SV butik när pelletsen lanserades och det var flera kunder som fick problem med BP, just pga argumentet att det inte skulle gå att överdosera.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag är villig att erkänna att jag har fel. Mitt uttalande om att det inte gick att överdosera baserades ju bara på att jag aldrig hört någon som haft problem med det men om så är fallet tar jag tillbaka det uttalandet. Jag tycker det är onödigt med en sån där kommentar från dig alexcarina. Ja sa aldrig att jag visste och därför bad jag dig argumentera din sak men nu gjorde NiXon det istället.

Ni kan väl dock erkänna att man oftare hör folk få problem med vodkametoden än biopellets pga av överdosering? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte meningen att trampa dej på tårna! Har aldrig själv provat biopellets men hör allt för många som karachat eller fått stora problem med sina burka pga av biopellet. Så jag kommer nog hålla mej undan. Vodka metoden är ju lite som zeovit. Ett jädrans finlir. Så vist har du rätt där att man lätt kan överdoser om man inte sköter det eller har koll på vad man gör. Sen kan ju pellets stå och snurra ganska länge utan störe påvärkan på karet för att sedan tvärt dra ner näringsvärdena ordentligt. Har man inte koll där så kan man få stora problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja beror på hur/när man läser ;)

Jag har följt vissa trådar på olika internationella sidor där man diskuterat BP och det finns en hel del folk med problem.

Sen har jag sett några fall på guiden där jag är rätt övertygad om att deras problem åtminstone delvis baserar sig på överdosering/användande av BP.

Vodkadosering har man självklart läst en del om men det har varit väldigt mycket varningsflaggor kring metoden och dom som läser på brukar vara försiktiga.

Biopelletsen har marknadsförts som underhållsfria/ofelbara och dom fick ett bra genomslag just pga "plug&play" funktionen, man behövde inte tänka till.

Detta resulterade i att folk höftade och då pelletsen inte gick att överdosera så såg man inte dom som en möjlig felkälla vilket förvärrade läget för vissa.

Nu har man börjat titta på recirkulerande reaktorer som gör det möjligt att kontrollera näringsreduceringen lite som man gör med vodka&zeo metoder.

Jag säger inte att BP är nåt helt värdelöst eller omöjligt att få funktion på, men likt det mesta så har dom sina begränsningar&risker.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...