Gå till innehåll

clowner som dör en effter en,,


Rekommenderade inlägg

Hejsan,. köpte 6 st ocellaris för en månad sen, för 2V sen börjar dom dö en itaget.

först blir den blek och äter inget sen effter ett par dagar dör den ett par dagar senare är det samma sak med nästa osv.

nu är där 3 kvar och den ena är blek och äter inget

dom har även en vit prick vid munnen som står ut, va på stället jag köpte dom i går och såg även att deras hadde denna här pricken vid munnen.

alla värden är oki som jag kan mäta.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

massa olika sorters foder just nu kör jag på saliferts torfoder.

det är ingen sjukdom enligt dom, och jag tror inte det är det heller.

det jag tror är att det är kass avkomma?

Men märkligt är det för att det är bara en itaget som är kass.

Mvh mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förmodat att dom är odlade men jag vet faktiskt inte säkert. om dom e vilda kan det va cyanid?

det är mina första fiskar i detta akvarium så man vet ju inte om det kan va nått annat skit, men den där pricken jag skrev om fanns ju även hos handlaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah skit kamera får inte nått foto som man ser nått på ...

men men nu är dom sista 2 bleka och den ena har fått nått vitt i munnen som ser ut som svamp, dena andra har fått fler "finnar" typ 3 st till.

vad e nu detta för jobbigt.

har massa sniglar och eremiter och 3 sandsjöstjärner som mår bra.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Om det nu kan vara prick dom fått.

Kan du inte försöka att pressa några vitlöksklyftor som du blandar med lite vatten, sug upp vitlöksvattnet i en spruta. Tillsätt sedan några droppar till maten innan du matar. De som provat detta får prickarna att fösvinna på ett par dagar och sedan fortsätter dom med detta i ca 10 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm man kan tro det e prick som jag förklarar men jag tror inte det är det..

för dessa prickar står ut och är mer som typ ett 1,5MM gruskorn

och varje fiska har typ 1 och nu har då den sista fått 3

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade detta, vet inte om det stämmer eller kan hjälpa dig..

Clownfish Disease

Clownfish Disease is a serious malady affecting Clownfish or sea horses, and other kinds of marine fish.Various species of Clownfish are particularly susceptible to infection from this parasite. The disease is caused by a small ciliated protozoan invisible to the naked eye. It is a parasite of the gills and skin, and unlike the other protozoan discussed, the life cycle is simple, with the parasite reproducing by cell division. As a result the parasite multiplies rapidly on affected fish, causing mortalities in a short period of time. Affected fish develop body lesions, excessive slime secretion, and increased respiration. In the early stages of the disease all that is noticed is an abnormal paleness of color and a rapid breathing rate. As the disease worsens, lesions will be observed on the body, with sloughing of the skin and mucus. The development of a secondary infection with bacteria often accompanies infestation with the parasite. Clownfish Disease is capable of killing fish within 24 to 36 hours after appearance of the signs of scratching and heavy respiration. Prompt treatment must be instituted if the disease is suspected. The parasite is sensitive to various medications, which can be purchased under various trade names. It is recommended that the fish with Clownfish Disease be treated with medications that contain formalin or malachite green. Medications containing copper should be avoided, as the disease is not readily controlled by copper based chemicals.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

joru, Mmm det e inte kul japp kör med UV nej det är inte som mjöl utan bara ett fåtal prickar som e stora.

Nicklas det låter helt klart ett svar men dom där prickarna fattar jag inte handlaren hadde också en prick på några av hans fiskar och han sa att det är ganska vanligt att dom fullvuxna brukar ha det när dom får in dom. men dessa va små

tror nog dom sista gerupp i morgon =(

ska köra akvariet tomt i en månad "utan fisk" för att sedan köpa nått annat så får clownerna komma senare.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...