hobbe_88 Postat 23 juli 2005 Postat 23 juli 2005 satt och kollade när det var mörkt och såg små vita djur ca 1mm långa som hade 2st små antenner och en massa ben.Dom gick runt på glaset och satt på en sten jag såg var säkert 50st. var kan dettta vara? Citera
stigigemla Postat 23 juli 2005 Postat 23 juli 2005 Kul! Det var antagligen amphipoder en släkting till tångloppor eller något liknande.Det är dessa som mandarinfiskar har till huvudrätt och behövs som vitamintillskott till dvärgkejsare och andra. De är mest nattaktiva men om man har ett fisktomt refugium eller nano kan man se dem på dagen också. Det finns flera släkten ,familjer och ännu fler arter. Citera
Saxmark Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Kul! Det var antagligen amphipoder en släkting till tångloppor eller något liknande.Det är dessa som mandarinfiskar har till huvudrätt och behövs som vitamintillskott till dvärgkejsare och andra. De är mest nattaktiva men om man har ett fisktomt refugium eller nano kan man se dem på dagen också. Det finns flera släkten ,familjer och ännu fler arter.Vad skall man mata dessa med ?.. Har helt fullt på min ruta med nu under uppstart.. Synd om de små rackarna skulle gå och dö innan man stoppar i kulturen.. Har lite phytos hemma.. Kan det smaka tro ? Citera
stigigemla Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Phyto är den perfekta maten. Men jag skulle vara försiktig med att mata under uppstarten. Om du inte har ett algproblem efter nitrittoppen kan du fundera på att börja mata då. Dessa smådjur förökar sig mycket snabbt så det spelar inte så stor roll om de minskar litet tillfälligt. Citera
Hanss0n Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 e det mandarinens huvud föda?+finns det fler djur som den käkar ha de Citera
Ingvar Hellmalm Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 e det mandarinens huvud föda?+finns det fler djur som den käkar ha de Ja de käkar också copepoder=annat kräftdjur. Om du har ett väl ikört kar+5år så ser du båda med ficklampa på natten även korallerna gillar dessa. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.