Gå till innehåll

Hjälp! rsm eller inte?


datilido

Rekommenderade inlägg

då mitt förra akvarium sprack så letar jag efter ett nytt. då jag vill hålla det så billigt som möjligt så funderade jag på ett komplett kar med möbel. har kollat på red sea max 250 och aqua medic kauderni. vilket skulle ni rekomendera? själv så är jag mest sugen på rsm 250 men vill gärna höra nackdelar/fördelar med de olika karen!

kom gärna med andra förslag i liknande prisklass som de ovan nämda :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett RSM 250 uppgraderat med bättre skummare aut vattenpåfyllning, ballingpumpar och led-belysning. Har ju inget att jämföra med då jag bara haft rsm-kar men jag tycker att det funkar klockrent och är mycke lättskött. allt finns i karet och är relativt lätt att komma åt och det går att få det riktigt snyggt med ganska små medel. Som det står idag har det kostat ca 12 000 exklusive djur. Finns mycke bra begagnade grejej här på guiden. Kolla min tråd om du inte gjort det innan så kanske du får lite inspiration

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle lätt sattsa på aqua medic. Mycket snyggare än rsm och säkert mycket bättre också. Tyvär låter det mesta som sitter i rsm väldigt mycket. Fläktar, pumpar och skummaren! Sen Blir det ofta att man vill byta ut ljuse på alla plug and play modeler när man fått smak för koraller=) I mitt rsm 130 är det snart bara glaset och bänken kvar.

Det bästa och mest ekonomiska skulle nog vara att bygga skälv så man får det som man vill med det man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag kör rsm250 och är väl nöjd efter en hel del moddande. Kommer dock byta upp mig och skräddarsy ett kar med stor sump. Det skrivs ju mycket negativt om rsm250 och dess värmeproblem och höga ljud. När man moddat så är det absolut inga problem längre.

Det som jag bytt är skummare, returpumpar, belysning (led) samt kompletterat med 2st streamers.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag kör rsm250 och är väl nöjd efter en hel del moddande. Kommer dock byta upp mig och skräddarsy ett kar med stor sump. Det skrivs ju mycket negativt om rsm250 och dess värmeproblem och höga ljud. När man moddat så är det absolut inga problem längre.

Det som jag bytt är skummare, returpumpar, belysning (led) samt kompletterat med 2st streamers.

Med vänlig hälsning, Björn

Det är väl just det som är problemt med Red Sea Max 130/250 att man just måste byta ut i stort sätt all teknik i dom för att dom inte ska bli överhettade eller låta. Och då kan man ju lika gärna köpa allt separat direkt istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl just det som är problemt med Red Sea Max 130/250 att man just måste byta ut i stort sätt all teknik i dom för att dom inte ska bli överhettade eller låta. Och då kan man ju lika gärna köpa allt separat direkt istället.

Precis!

Jag skulle ha svårt för ett omoddat rsm250.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett 130 innan och det enda som va bytt i det va skummare och det funkade utmärkt. Hade jag inte köpt ett begagnat utan armaturer i så hade jag nog inte satt i led från början. Original duger bra och det är ju kul att kunna uppgradera efterhand som intresse och kunnande ökar. Gör det inte för svårt i början för då klarar man inte problemen om man har för mycket att ta hänsyn till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...