Gå till innehåll

Nakensnäcka eller Sjöhare? Bra eller Dålig? Kasta eller släppa tillbaka?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Gjorde rent i sumpen igår och satte en dit en pump för cirkulation. Denna lilla krabat hittade jag idag och jag gissar att den kommit fram sen turbulensen började i sumpen.

Har någon koll på vad det är för något och om jag ska låta den se insidan av min toa eller insidan av mitt akvarium?

Den är ca 4 cm

post-5397-14468929741069_thumb.jpg

post-5397-14468929740266_thumb.jpg

post-5397-14468929740471_thumb.jpg

post-5397-14468929740667_thumb.jpg

post-5397-14468929740871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på tredje bilden så ser det nästan ut som (avgasrör) som manks kallar det så det är väldigt svårt att se men kan vara en sjöhare. Skulle vara väldigt roligt i så fall för det känns inte som någon känd liftare :)

på denna sida finns det några bilder på sjöharar som är ganska lika tycker jag http://se.reeflex.net/tiere/738_Dolabella_auricularia.htm.

Vad är det som utmärker sjöharar och nakensniglar? Många är ganska snarlika i form och utseende tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns likheter helt klart, men inte helt 100 på att det är den. Vet du om den är bra eller dålig?

Sjöhare är bra, om man har alger ( vilket de flesta har mer eller mindre)

Jag kan inte avgöra om din är en sjöhare, jag är bara en amatör...ingen biolog.

Peronligen....som amatör hade jag trott att det var en sjöhare av någon sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på tredje bilden så ser det nästan ut som (avgasrör) som manks kallar det så det är väldigt svårt att se men kan vara en sjöhare. Skulle vara väldigt roligt i så fall för det känns inte som någon känd liftare :)

på denna sida finns det några bilder på sjöharar som är ganska lika tycker jag http://se.reeflex.net/tiere/738_Dolabella_auricularia.htm.

Vad är det som utmärker sjöharar och nakensniglar? Många är ganska snarlika i form och utseende tycker jag.

Andra bilden där den ligger i en liten skål ser exakt likadan ut som min. Då måste det vara en sjöhare då? Bara slänga tillbaka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra bilden där den ligger i en liten skål ser exakt likadan ut som min. Då måste det vara en sjöhare då? Bara slänga tillbaka?

Om ingen kan komma med konkreta teorier om varför det inte skulle vara en sjöhare..........så ja!

if it looks like a duck, walks like a duck and sounds like a duck....it's a duck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ingen kan komma med konkreta teorier om varför det inte skulle vara en sjöhare..........så ja!

if it looks like a duck, walks like a duck and sounds like a duck....it's a duck.

"if you hear hoves, you think horse not zebra!"

Dr Cox i Scrubs :P

Tack för hjälpen alla! En sjöhare hade jag ändå tänkt skaffa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...