Gå till innehåll

Hjälp med att välja skummare


Rekommenderade inlägg

Nu ä det dags at köpa sump, men det är en jungel där ute av dyra,billiga, stora, små, höga låga ect!

sumpen kommer vara l 50*h40*l40 alt 35 i höjd. Kommer köra vodka eller annan kolkälla så jag behöver en rätt kraftig skummare. Total vattenvolym blir runt 180l. Vill ha en tyst och säker skummare för max 3000kr.

väldigt tacksa för era svar=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar gärna den skummaren jag köpte sist, en Bubble Magus Curve 5. Mycket lätt att plocka isär och göra rent, tjockt fint gods i skummarkroppen. Stor skummarkopp med o-rings tätning. Drar liten effekt och har en mycket låg ljudvolym, det är helt klart en av de tystare skummare jag pillat med. Då rör jag i princip bara budgetgrejer ska dock sägas men den här är tillräckligt tyst för att jag ska kunna sova i samma rum.

Lite andra vanliga funktioner med som avtappningskran och ljuddämpare finns med på den som standard.

Den behöver ungefär 20 cm vattendjup att stå i för att fungera korrekt. Lite stor i botten men får plats i din sump utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min röst går till Vertex Omega 150. En helt ny skummare som håller klart högre kvalitet än Bubble Magus. Det är tjockare gods och den drivs med en modifierad Sicce-pump som är bättre och tystare än de AquaBee pumpar som Bubble Magus använder.

vertex-omega-150.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Curve 5 skummaren bland annat från BM använder inte Aquabee pumpar, inte atman heller utan en annan sorts pumpar som ska vara utvecklade av BM själva. De är mycket tysta och drar förhållandevis lite effekt.

Jag gillar dock pumpens placering på vertex skummaren, det ser lätt ut att ta bort och göra rent den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du en Vertex/BK skummare så tror jag inte du behöver fundera så mycket på skummaren framöver, förutom när du tömmer koppen eller rengör den.

Jag tyckte det var en dyr investering men i efterhand så har det visat sig att kvalitet och funktion verkar kunna kosta lite ;)

Det är dock inte så att du måste ha en värsting skummare för att kolkälla skall fungera.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubble Magus Curve 5, pris ca 1200 kr

Vertex Omega 150, pris ca 3500 kr

Kanske inte helt schysst att jämföra ett Kina-pris utan moms, tull, frakt eller ngt med ett svenskt pris... men visst är Bubble Magus billiga. Jag tycker dock att har man 3000kr i budget så är Vertex ganska nära och att man faktiskt får mer för pengarna där. Men det där är ju subjektivt.

Den är dock ganska överdimensionerad för ett 180 liters.

Grotech HEA080 hade jag valt bort. Den är en OK skummare om man inte har tillgång till sump men inte annars. Då är de andra alternativen klart bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte helt schysst att jämföra ett Kina-pris utan moms, tull, frakt eller ngt med ett svenskt pris... men visst är Bubble Magus billiga.

Här var det nog med alla avgifter (tull finns det inte)

fish-street.com:

BM curve 5 , inkl frakt = ca 970kr

på det tillkommer moms = 242 kr ( men eftersom FS brukar ange ett för lågt värde så blir det ingen moms. Man måste själv kontakta skatteverket och rätta till det så man får betala de 242kr )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat både curve 5 och deltec sc 1350 i ca 260L sammanlagt.

Curve 5 kommer funka fint till ditt akvarium. Men Deltecen springer 8:or runt den. Låter mer dock. Deltecen presterade även kanon i mitt 65L Nano+ sump.

Jag ska sälja båda mina och testa Vertex omega som nästa skummare.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här var det nog med alla avgifter (tull finns det inte)

fish-street.com:

BM curve 5 , inkl frakt = ca 970kr

på det tillkommer moms = 242 kr ( men eftersom FS brukar ange ett för lågt värde så blir det ingen moms. Man måste själv kontakta skatteverket och rätta till det så man får betala de 242kr )

Låter ju j.....t billigt för en bra skummare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.fish-street.com/beamswork_3w_high_power_evo_nano_led_lighting?category_id=118Jaha. Blir nog til att lägga en order på fishstreet idag. Synd att vertex är lite hög. Åh andra sidan får man ju 2000kr att köpa annat kul för till burken.

När vi ändå är inne på fs. Vad tror ni om denna till fraggdelen i sumpen som blir på runt 25 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...