Gå till innehåll

Fråga angående döende fiskar


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Jag har en sak jag funderar på. För någon vecka sedan dog en av våra clowner. De sista två dagarna såg jag att han lämnat si partner som han annars alltid bruka simma tillsammans med. Nu drog han sig istället upp mot ytan på ett ställe där det var lugnt, nämligen bakom en cirkulationspump. Sedan tidigare har jag sett samma mönster med ett par frökenfiskar som jag förlorat. Min fundering gäller alltså varför döende fiskar söker sig upp till ytan? En följdfråga blir om det är så rent allmänt eller om det är ett symptom för något särskilt? Jag läste t ex tidigare på detta forum att om man matar med levande artemia (vilket jag gör så ofta jag kan) så kan det hända att fiskarna får i sig skal och på så sätt inte kan använda munnen som de ska.

Nå ja, det var min fundering (eller mina funderingar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Clowner "bor" i stort sett vid vattenytan. Dock vid insuget till sumpen. Jag tror de hänger där för att de inte har en Anemon eller annan korall att hänga i. Men du kanske har det? Ska bli spännande och se vad folk svarar på den här frågan.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min clown stod nästan lodrätt men munnen mot ytan. Kanske gälparasiter då? Usch, låter otäckt. Hur kan man minimera risken för sådana?

Edit: Har det alltid dödlig utgång om de får gälparasiter eller kan man rädda dem genom t ex ett sötvattensbad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...