Gå till innehåll

Hjälp, vad kom med stenen?????


jacs

Rekommenderade inlägg

Men varför har du ett blixtlås i akvariet?

Fast det är ju en borstmask även om det då var attan vad den imiterar blixtlås. Bra eller dålig, det finns bägge alternativen, det får nån ta som känner igen arten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som en borstmask. Finns delade meningar om den om den är bra eller dålig.

Själv tycker jag den är jätteäckligt.

\\Benjamin

Ha ha du skulle ha hört lilltösens reaktion, ok den får vara kvar så länge då jag bara har en fisk i utan något annat roligt.

Just nu "springer" den runt och kollar omgivningen endast, har inte rört något ännu sas. Den andra gömmer sig fortfarande i stenen, den lilla snäckan jag såg också "helt ny" den har gömt sig också verkar det som.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit dej så skulle jag ta bort dom fort som f-n. Den jag har smaskar i sej Turbosniglar+Eremiter med stor aptit.

Ta inte på dom med fingrarna bara. Borsten dom har är som "Stickor" och fastnar på huden och kan irritera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, den är snäll. När jag va på semester så ställde jag mataren fel, så den matade nattetid. Tror att det va då den växte sej stor. Hade inte sett någon stor borstmask innan semestern. När jag kom hem va den run 40cm!

Å jag som tycker min e hur äcklig som helst. å den e 20 Cm. Lite kortare nu för när jag försökte ta den med pincett så gick den av men fortsatte å krypa runt ändå. Men om dom inte käkar upp något så gör dom ju faktiskt nytta. Men min e lite väl dyr i drift

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med andra ord en jämn match och värdig motståndare, mask mot Olle 1-1 ;)

Jag är på din sida Olle, säg till när jag kan komma förbi med vezzuellan och ölen för rond 2 ;)

De va en bra ide. Då kan du jaga å jag öla. Den verkar smart den j.....n så jag tror han känner på sej när jag ska ha tag i den.

Känns sådär å bli överlistad av en Borstmask

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att man ska göra sej av med dom om man ser en mun!?

Vet inte hur dom funkar. När jag lyckades klippa av en bit av den va när den tittade fram ur en Ls. Jag la den avklippta delen i ett glas

med saltvatten och biten levde på där tills jag spola ner den efter en timme. Delen som blev kvar i burken kröp tillbaks i hålet. Så dom verkar stå pall för det mesta man utsätter dom för

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till 95 % nyttodjur - finns dock arter som är lite mer rovgiriga. När man ser dom "äta upp" snäckor och eremiter så är dessa för det mesta redan döda - maskarna är (de allra flesta arterna i allafall) asätare och ger sig (kan ge sig) på endast döda organismer. Boxarräkan Stenopus hispidus är känd för att hålla dessa borstmaskar i schack (om inte i schack matt så ändå).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till 95 % nyttodjur - finns dock arter som är lite mer rovgiriga. När man ser dom "äta upp" snäckor och eremiter så är dessa för det mesta redan döda - maskarna är (de allra flesta arterna i allafall) asätare och ger sig (kan ge sig) på endast döda organismer. Boxarräkan Stenopus hispidus är känd för att hålla dessa borstmaskar i schack (om inte i schack matt så ändå).

MVH Lasse

Fast den jag har äter bevisligen levande snäckor. Men dom kanske var döende. Men just den här var levande

Han fick kämpa på bra eftersom snäckan streta emot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ska du nog göra dej av med!

Ja jag vill inget hellre. Har försökt med fällor köpt en Boxarräka utan och lyckas. jag tänker inte riva ur all sten å grejer för att få tag på den. Men nu börjar Snäckorna ta slut så då får jag se vad den tar sej till. Den kanske visar sej oftare om den inte har Turbosniglar å käka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna får nog vara kvar, kan ju ta några döda snäckor från andra akvariet och droppa ned. Döda och döda de har varit stängda i 5-6 dagar nu så de räknas som döda för mig, iofs har det inte börjat lukta i något av akvarierna ännu.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat med en pet-flaska som du stoppat in lite mat i den ,, något som den gillar,, en lax bit en mussla eller något annat, lägg i den på kvällen vid mörker vänta någon timma,, jag lurade min med en bit pilgrimsmussla i ett snäckskal placerade den en liten bit ut i gruset så den var tvungen att jobba lite för att flytta på snäckan sedan tog jag den lilla turbo ätaren. Röd 25 cm den lever i mitt fraggkar nu där gör den ingen skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat med pet flaska med alla smarriga grejer i. Pvc rör med nylonstrumpor så Lena Skäller mer än vanligt när jag tar hennes nya.

Men den verkar smart den j----n så jag får jaga på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...