Gå till innehåll

saker från västkusten?


Magnus85

Rekommenderade inlägg

I ett vanligt varmt revakvarium så överlever ju somligt men helt lyckat är det ändå inte. Det jag sett som kan ha en funktion är vanliga strandsnäckor, de som sitter på klippor i strandlinjen.

Gör man i stället i ordning ett litet separat akvarium, det behöver inte vara särskilt stort, och håller det i möjligaste mån svalt så är det betydligt bättre. Det går då att hålla mycket av det man hittar i hällkar och längs stranden, krabbor, räkor osv.

Bäst är det naturligtvis med ett särskilt kylt akvarium. Det går då att hålla det mesta av det som finns längs kusten och det kan bli väldigt intressant, såna akvarier kan slå revakvarier med hästlängder.

Så mitt förslag, fixa en håv och nåt lite enkelt akvarium, räcker med en petbox och pröva med några räkor eller så. Sen är det bara att utveckla det vidare...

Läs också Jonas utmärkta artikel:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=40236&d=1258908837

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en väldigt kul läsning, måste säga att man blir allt lite suger på att testa kallt :) men känner att jag inte är tillräckligt varm i kläderna med vanligt salt.

Kanske får testa att ta med mig en snäcka hem.

Tack för bra svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på salthalten om ni skall ta en snäcka, läste en artikel om att de är känsliga för stora förändringar i saltet. Precis som vi människor är map saltet, vattnet vandrar genom cellerna sas. Synd att man inte sparade länken om snäckorna bara.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med. Strandsnäckor är väldigt svåra att koppa in. Dels är de väldigt känsliga, dels vill de klättra upp ur kärlet som de koppas in i. Så man får vara där ofta och peta ner dem igen och låta processen ta flera timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att strandsnäckor är känsliga, jag undrar det jag. Jag hittade nämligen några som jag trodde tomma skal i kalla akvariet och tänkte att de kunde ju få bli eremitbostäder i det varma. Rätt i alltså, flera promille högre salthalt och sisådär tolv grader varmare, plums rätt i bara. Nån timme senare kröp de runt där och åt alger för fullt. Allt för känsliga bör de alltså inte vara, vilket ju inte innebär att man måste utsätta dem för brutala omställningar. Däremot är de ju rymningsbenägna, de emigrerar mer än gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...